kies trekken, is een vervanging dan meteen nodig?

Author:
lindaz
Posted:
di, 10/26/2010 - 16:25
Mijn derde kies van voren, linksonder, geeft al een behoorlijke tijd problemen. Eerst een wortelkanaalbehandeling in het voorjaar, en afgelopen zomer brak de vulling er weer uit, een week nadat die vulling vervangen was brak de gehele kies in tweeën. van de bovenkant recht naar beneden. (bij het eten van een bakje yoghurt nog wel.. :smt017 ) de kleinste helft is getrokken (daar zat geen wortel aan) en de rest is opgevuld. dat kon natuurlijk nooit lang blijven zitten, dus na drie weken brak er weer een stuk af. toen is er door een andere tandarts dan mijn eigen de gehele vulling er weer uit geboord en opnieuw opgevuld. hij is zo slim geweest om de kies nu lager te maken dan eigenlijk hoort te zijn, zodat er minder druk op zit. toen mijn eigen tandarts terug was van vakantie heeft hij er nog weer foto's van gemaakt. toen bleek dat ik een fistel heb die verwijderd zou moeten worden door de kaakchirurg. afgelopen vrijdag was het dan zover (lang leve lange wachtlijsten!) nadat er eerst weer foto's zijn genomen bleek dus dat de fistel er al voor had gezorgd dat de kies niet meer vast zit aan de kaak en dat de kies dus getrokken moet worden en dat de fistel dan vanaf dat gat verwijderd kan worden. nu moet ik volgende week dus weer met mijn eigen tandarts bellen (hij heeft alweer vakantie) voor een afspraak voor het trekken.
maar wat mijn vraag nu is.. moet er meteen vervanging voor de kies komen als ik die wil, of kan dit ook in de toekomst? ik heb al behoorlijk wat financiële tegenslagen achter de rug afgelopen jaar en wil eigenlijk liever eerst sparen voor een vervanging. maar die kies moet er natuurlijk wel zo snel mogelijk uit, want het raakt ook steeds maar weer ontstoken.

groetjes, Linda
Doffstein

Aangezien er sprak is geweest van een forse ontsteking zal er ongetwijfeld bot geinfecteerd zijn geweest. Het is dan niet verstandig (mocht er al genoeg bot aanwezig zijn voor een implantaat) om meteen te implanteren. Mijn advies is om de kies zsm te laten verwijderen en daarna een maand of drie af te wachten en dan laten beoordelen door implantoloog of kaakchirurg (na verwijzing van eigen tandarts). Te lang wachten kan resulteren in verschuiving van de buurkiezen waardoor er misschien te weinig ruimte overblijft voor een implantaat+kroon. Een brug is natuurlijk ook een optie....of niets doen. Even goed met de tandarts afstemmen wat bij jou specifiek mogelijk is.

gr

Doffstein
wo, 11/03/2010 - 16:45 Permalink