Afspraak afgezegd toch rekening

Author:
zenix
Posted:
ma, 11/08/2010 - 17:56
Hallo allemaal,

Maand geleden was ik 2 weken ziek. Ik werd in het weekend ziek en ik heb maandag afgebeld aangezien ik een afspraak had bij de tandarts op dinsdag. Gelijk toen nieuwe afspraak gemaakt
Toen kreeg ik twee weken geleden een rekening van Fa-med dat ik 30 euro moet betalen omdat ik niet was komen opdagen?

Contact opgenomen, ze zeiden ja dat klopt je had nieuwe afspraak gemaakt.
En nu vandaag krijg ik te horen dat ik de helft moet betalen 15 euro. Omdat ik niet op tijd zou hebben afgezegd. Ik zou graag willen weten hoe ik in het weekend de tandarts kan afzeggen.
Dat kan natuurlijk niet. Ik vind het erg jammer, en ga ook brief schrijven naar mijn tandarts hierover zodat ik het op papier heb.

Ik zit al sinds ik klein ben en mijn hele gezin bij dezelfde tandarts, ik heb niet een goed gebit door ziekte. En ik ben tevreden over de behandelingen van de tandarts.
Maar gaat mij om het principe.

Is er iets wat ik kan doen naast brief schrijven naar tandarts? Want ze geven al toe dat ze fout zaten door het te verminderen naar 15 euro.
Nogmaals het gaat mij om het principe. Als dit voorbij is ga ik nadenken om over te stappen naar een andere tandarts helaas.

Vriendelijke groeten,

Edwin.
hermina

Ik zit al sinds ik klein ben en mijn hele gezin bij dezelfde tandarts, ik heb niet een goed gebit door ziekte. En ik ben tevreden over de behandelingen van de tandarts.
Maar gaat mij om het principe.

Is er iets wat ik kan doen naast brief schrijven naar tandarts? Want ze geven al toe dat ze fout zaten door het te verminderen naar 15 euro.
Nogmaals het gaat mij om het principe. Als dit voorbij is ga ik nadenken om over te stappen naar een andere tandarts helaas

Als u al zo lang bij deze tandarts bent en ook nog eens heel tevreden over de behandelingen….. dan vind ik het nogal een drastische stap om een andere tandarts te zoeken voor iets wat u als principe ziet, maar de tandarts (vanuit ervaringen en daarom praktijkregel?) mogelijk ook. Die vermindering naar 15 euro is in mijn opinie ook niet het toegeven van een fout, eerder herzien van iets. Weet u veel hoeveel patiënten te laat afzeggen/niet komen opdagen waarbij de redenen erg vaag zijn? Ik ook niet, maar dat soort praktijkregels zijn er niet voor niks.

Ik zou nog een poging wagen om telefonisch (of anders idd evt. per brief) met de tandarts deze kwestie te bespreken, en het mogelijk in uw geval (gezien ziekte en weekend) te strikt gehanteerde criterium om u deze rekening te sturen. Maar om uit een principestandpunt (met kosten van 15 euro), waar ook een andere kant aan kan zitten, een langdurige behandelrelatie te beëindigen vind ik wel heel ver gaan. Om dat te willen, dan moet er toch meer aan de hand zijn?
ma, 11/08/2010 - 20:30 Permalink
vV

reden van afzeggen doet er formeel neit toe. Ik moet wel zeggen dat wanneer u zo lang patient bent en dit de eerste keer is dat er op (te) korte termijn word afgezegd ik persoonlijk enige coulance zou hanteren. Maar heel formeel hoeft het niet, en mijn neiging coulant te zijn neemt de laatste tijd in snel tempo af door herhaalde toch heel vervelende incidenten en discussies met mensen die alles helaas slechts alleen van hun eigen kant kunnen/willen zien, maar de gevolgen het liefst elders neerleggen.
Dus het verhaal heeft (zoals altijd) 2 kanten.
Maar zou voor 15,- zonder verdere problemen en juist tevreden over behandelingen geen dermate grote stap gaan nemen, u weet nu wat u heeft, wat u krijgt is nog maar de vraag helaas.
di, 11/09/2010 - 08:21 Permalink
zenix

Bedankt voor de reacties.

Afspraak gewoon maandagmorgen afgezegd en had de afspraak dinsdagmiddag.

Ik zal een brief sturen, en hopelijk kom ik er met hem uit. Ik ben chronisch ziek, en de tandarts weet dat ook dus daarom valt het ook zo tegen van de tandarts.

Er is bij mij in de buurt, 2km hier vandaan ook een goeie tandarts. Voor hem moet ik 10km reizen. In eerste instantie toen ik hier kwam wonen wou ik bij hem blijven aangezien ik het een goeie tandarts vind. Maar als er dan dit soort dingen gebeuren begin je wel te twijfelen.
di, 11/09/2010 - 21:02 Permalink
hermina

Maar wat is er nou helemaal gebeurd..toch aan beide kanten eigenlijk net niks..

Uw "even overstappen" naar een andere praktijk kan veel meer vergen dan gewoon die stap, meer dan u nu voorziet/inschat.

Maar aan u die beslissing, en aan u de beoordeling of u dit belangrijk genoeg acht om te kijken of er elders in een praktijk nog ingeschreven wordt, en of het daar beter is wat betreft afzeggingen en alsnog moeten betalen.

Ik wens u succes, maar bied u weinig hoop op dat laatste punt.
di, 11/09/2010 - 23:42 Permalink
vV

Afspraak gewoon maandagmorgen afgezegd en had de afspraak dinsdagmiddag.


dan is ie toch gewoon binnen 24 uur afgezegd?? of hanteert de praktijk voor lange afspraken 48 uur en was het zo`n lange afspraak?

Als afzegtermijn gewoon 24 uur is had u dus ook maandagmiddag mogen afzeggen, en slaat die rekening nergens op, al was het 1,-.
wo, 11/10/2010 - 08:09 Permalink
zenix

Afspraak gewoon maandagmorgen afgezegd en had de afspraak dinsdagmiddag.


dan is ie toch gewoon binnen 24 uur afgezegd?? of hanteert de praktijk voor lange afspraken 48 uur en was het zo`n lange afspraak?

Als afzegtermijn gewoon 24 uur is had u dus ook maandagmiddag mogen afzeggen, en slaat die rekening nergens op, al was het 1,-.


Ja 48hr zeiden ze. En het was gewoon een standaard afspraak voor mondhygienist.
wo, 11/10/2010 - 10:33 Permalink
vV

die 48 uur moet u dan wel van op de hoogte zijn gebracht, middels praktijkfolder, of op afspraakkaartje, of elders in schrift.
Want 24 uur is eigenlijk d enormale gang van zaken. Daarnaast mag het natuurlijk niet in rekening gebracht wanneer men de tijd heeft kunnen opvullen met een andere patient, maar daar heeft u geen controle op, is kwestie van vertrouwen.
Tijd genoeg... Ik moet eerlijk zeggen dat met enige moeite soms het ons eigenlijk altijd lukt een afspraak op te vullen. En dan stuur je dus ook gewoon geen nota voor een niet nagekomen afspraak.
wo, 11/10/2010 - 11:33 Permalink