Beste forumleden,
Van de tandarts kreeg ik te horen dat er onder mijn tandvlees in mijn eerste molaar een wortelcariës zit.
Deze cariës zit vlak boven de kroon en is horizontaal. De tandarts stelde voor dat de kroon over de molaar weggeslepen wordt
zodat er een wortelkanaalbehandeling plaats kan vinden. De wortelcariës zal hij oplossen dmv het opschuiven van het tandvlees.
Ik weet het niet. Moet er bij wortelcariës altijd een wortelkanaalbehandeling worden gedaan. En ik begrijp ook niet waarom de kroon moet worden weggeslepen. Hij kan er toch ook een gat in boren?
Ik heb eigenlijk niet zo'n vertrouwen in deze nieuwe tandarts. Hij legt niets uit, heeft geen tijd om vragen te beantwoorden. En ik heb de idee dat hij de behandelingen extra groot maakt. Ik heb in een premolaar een 5-vlaks vulling gekregen en aan de labiale zijde is er niets gebeurd...... En voor 15 minuten gebitsreiniging rekent hij 3 maal het tarief. Terwijl ik nog nimmer tandsteen heb gehad. Zij hebben alleen nicotineaanslag verwijderd tussen de elementen.
En nog een vraag: van wie zijn eigenlijk de röntgenfoto's? Indien ik de behandeling door een andere tandarts wil laten uitvoeren wil ik graag de genomen foto's meenemen. Ik krijg maar 2 foto's per jaar vergoed en ik heb ik niet zo'n zin in extra straling.
Alvast mijn dank voor een ieder die mij een antwoord kan en wil geven.
Van de tandarts kreeg ik te horen dat er onder mijn tandvlees in mijn eerste molaar een wortelcariës zit.
Deze cariës zit vlak boven de kroon en is horizontaal. De tandarts stelde voor dat de kroon over de molaar weggeslepen wordt
zodat er een wortelkanaalbehandeling plaats kan vinden. De wortelcariës zal hij oplossen dmv het opschuiven van het tandvlees.
Ik weet het niet. Moet er bij wortelcariës altijd een wortelkanaalbehandeling worden gedaan. En ik begrijp ook niet waarom de kroon moet worden weggeslepen. Hij kan er toch ook een gat in boren?
Ik heb eigenlijk niet zo'n vertrouwen in deze nieuwe tandarts. Hij legt niets uit, heeft geen tijd om vragen te beantwoorden. En ik heb de idee dat hij de behandelingen extra groot maakt. Ik heb in een premolaar een 5-vlaks vulling gekregen en aan de labiale zijde is er niets gebeurd...... En voor 15 minuten gebitsreiniging rekent hij 3 maal het tarief. Terwijl ik nog nimmer tandsteen heb gehad. Zij hebben alleen nicotineaanslag verwijderd tussen de elementen.
En nog een vraag: van wie zijn eigenlijk de röntgenfoto's? Indien ik de behandeling door een andere tandarts wil laten uitvoeren wil ik graag de genomen foto's meenemen. Ik krijg maar 2 foto's per jaar vergoed en ik heb ik niet zo'n zin in extra straling.
Alvast mijn dank voor een ieder die mij een antwoord kan en wil geven.
Re: wortelcaries/wortelkanaalbehandeling en kroon
Van wie de foto's zijn staat - gek genoeg - niet eenduidig vast. Zowel de tandarts als u kunnen niet claimen daar het volledige eigendom over te hebben. Dat maakt ook niet uit, want u heeft altijd recht op goede kopieën van die foto's tegen een kleine vergoeding (vaak is het gratis). In het digitale tijdperk is dat meestal ook geen probleem. U kunt dus de foto's altijd opvragen voor een andere tandarts. Het kan zijn dat deze tandarts toch nog (aanvullende) foto;s wil maken, zeker als de foto's al wat ouder zijn.
Beste spiegeltje,
dank voor het antwoord.
Heb vandaag gevraagd om het versturen van de foto's naar mijn mail.
Helaas, de tandarts doet dit niet.
De tandarts is volgens de wet verplicht een kopie aan u te leveren. U kunt ook een afschrift van het hele dossier opvragen, inclusief foto's en daar hoeft u geen reden voor aan te geven.
Laat even weten hoe het precies zit. Als de tandarts blijft weigeren moet u een brief sturen. Ik kan daar wel mee helpen.
Krijg de tandarts tot nu niet telefonisch te pakken. Ik schrijf hier zodra ik iets meer weet.
Ik kan mijn antwoord aan jou van heden avond niet terugvinden. Ik ben ook geen ster op fora. Wellicht is dit een dubbel bericht.
Vandaag heb ik van de (ex)-tandarts het dossier meegekregen en zij hebben toegezegd de laatste digi-foto's
door te sturen naar de nieuwe tandarts.
Ik ben blij dat deze tandarts-praktijk dit doet. En ik ben blij met de ondersteuning van dit forum. Ik heb de idee dat er praktijken zijn die er een beetje met de pet naar gooien. Door dit forum wordt er een petit controle gehouden op de mindere praktijken.
Thanx,
sasvangent
Beste spiegeltje,
Het verzenden van de foto's is niet goed gegaan.
Verzoek aan ex-tandarts S. een week geleden: volledig dossier, doorsturen van foto’s van 8-9-2010 naar nieuwe tandarts.
Meegekregen papieren dossier tot 2009.
Ex-tandarts S. was opnieuw 3 dagen telefonisch niet te bereiken. Op 23-11-2010 was ik bij nieuwe tandarts. Bleek dat de foto’s, maar ook de rest van het dossier (digitaal) niet waren doorgestuurd
Ex-tandarts S. was pas te bereiken na 15.00 uur. Assistente beloofde de foto’s dezelfde dag te zenden.
Vandaag bleek dat ze 2x dezelfde foto (rechts onder) had doorgestuurd. De foto waarom het draaide (rechts boven) was niet verzonden. De foto was vandaag nodig. Nu is (moest) er dus een nieuwe foto gemaakt.
Ik heb nog een rekening van ex-tandarts S. en ben van plan de foto-kosten met deze rekening te vereffenen. :smt017