Een nieuwe stap in de goede richting

Author:
mariannes
Posted:
di, 09/21/2010 - 16:39
Als kind al was ik als de dood voor de tandarts. Zodra ik niet meer door pa en ma werd meegesleept ben ik dan ook niet meer geweest tot zo'n vijf jaar terug. Ik had kiespijn en dus weinig keus. Na een belrondje langs tandartsen die òf geen patienten aannamen òf geen angstpatienten wilden/konden helpen belandde ik bij een tandarts waar ik in twee weken tijd zes keer ben geweest voor 1 kies. Laat ik het zo zeggen, het heeft mijn angst niet helpen verminderen en nadien ben ik dan ook niet meer geweest. Honderd keer gedacht ik ga nù een andere tandarts bellen maar nooit gedaan. Ondertussen gaan mijn kids wel keurig naar de tandarts (een ander dan die mafkees die ik vijf jaar terug had) en heb ik me altijd zorgen gemaakt wanneer de dag zou komen dat ik vanwege pijn weer geen keus had.

Die dag kwam onlangs en met lood in mijn schoenen heb ik afgelopen week de tandarts van mijn kids gebeld. Gelijk maar met de deur in huis gevallen over mijn extreme angst en gelukkig trof ik aan de telefoon iemand die alle tijd nam, goed luisterde en die me in elk geval het gevoel gaf dat zij in elk geval bereid zijn er alles aan te doen om mijn angst te overwinnen.
En zo belandde ik vanmiddag in de stoel. Aardige tandarts, vriendelijke assistentes en met een flinke dosis bach rescue druppels achter de kiezen (let op deze fijne woordspeling...haha) belandde ik na vijf jaar weer in een tandartsstoel.
Hij nam alle tijd, veroordeelde me niet op mijn angst en bleef rustig praten, vertelde wat hij ging doen en had heel veel geduld.

De schade viel mij nog mee, al moeten er wel twee kiezen uit en moet er een wortelkanaalbehandeling. Stoer als ik me op dat moment voelde heb ik gelijk die afspraken maar gemaakt. Ook mooi een stok achter de deur want ik ben nog niet zo ver dat ik, als ik zeg ik bel van de week wel om een afspraak te maken, ook echt ga bellen.

Wat ik me nou toch eigenlijk afvraag is waarom ik zo vreselijk gestressed ben als het om tandartsen gaat. Tuurlijk, leuk zal ik het nooit gaan vinden maar waarom kan ik er niet gewoon heen met het idee over anderhalf uur (de tijd die hij voor de wkb uittrekt) sta ik weer buiten. Of in het geval van de kiezen, over een half uur sta ik weer buiten. Verstandelijk kan ik het zo goed beredeneren maar mijn gevoel gaat elke keer volledig de andere kant op.

Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb en dat ik de volgende keer toch weer stijf van de stress in die stoel beland. Gelukkig weet ik nu op voorhand wat er die sessie gaat gebeuren, dat scheelt dan toch wel weer, al zie ik als een berg tegen de wortelkanaalbehandeling op. Gek genoeg lig ik van het trekken van die kiezen veel minder wakker.

Het liefst zou ik voor altijd en eeuwig van mijn angst afkomen, zodat ik gewoon kan slapen de avonden voor de afspraak en ik niet al mijn energie verspil aan zinloze stress.
Iemand een goede remedie?

Aan de andere kant ben ik gelukkig ook wel weer trots op mezelf dat ik vanmiddag ben gegaan en daar niet helemaal over mijn toeren ben geraakt zoals vorige keer bij die andere tandarts. Laat dat alsjeblieft de volgende keren ook zo gaan!
mariannes

Pff....de eerste echt actie heeft plaatsgevonden, er zijn vorige week twee kiezen verwijderd. Planning was een half uurtje, maar wel op de OK van de tandartspraktijk en niet door de gewone tandarts. Gelukkig was deze ook uitermate vriendelijk en vond hij het vooral voor mij vervelend dat ik bang was maar wist hij me evengoed wel gerust te stellen. Dus nog soort van vol goede moed klom ik in de stoel. De verdovingen gingen er in (daar ben ik dan gelukkig weer niet bang voor, het was niet geheel pijnloos maar och, hier kan ik nog wel tegen...haha).
En toen begon het gelazer. Het bleek toch nog pijnlijk dus spuitje erbij (deden ze overigens niet moeilijk over, sterker, toen ik zei dat het niet hoefde hoor, dat ik wel ff volhield vonden zij dat ik gewoon lekker bij moest laten spuiten, het hoeft volgens hun echt geen pijn te doen, daar heb je immers die verdovingen voor). Maar toen wilde de kies er niet uit. Uiteindelijk heeft het drie kwartier en heel wat duw en trekwerk en gehak en gezaag gekost. Gelukkig wel op een heel prettige manier (voor zover het prettig kan dan). Na die ene kies heb ik toch nog maar ff gezegd dat hij die tweede ook gelijk maar moet doen omdat ik niet wist of ik nog wel terug durfde te komen anders. Gelukkig ging nummer twee honderd keer makkelijker.
Wat ik wel lief vond is dat ze me stoer vonden en dat ze medelijden hadden dat het juist mij zo moest vergaan....

Inmiddels is het vier dagen verder en kan mijn kaak weer open en kon ik in de spiegel het slagveld met eigen ogen aanschouwen. Er lijkt een heel stuk bot uit mijn kaak weg te zijn (had wel al vaag iets meegekregen over kaakbot maar toen ik in die stoel lag kwam niet alles helemaal bij me aan zeg maar) maar het ziet er verder schoon en rustig uit dus met een fikse dosis pijnstillers hou ik het zo wel een tijdje vol. Hopelijk geneest het hele circus snel en groeit ook het bot weer aan. Geen idee hoe lang zoiets duurt, volgende keer toch eens vragen.

In november mag ik weer fijn terug naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. Niet mijn hobby zeg maar.

Wat me verbaast is dat ik nu wel minder gestressed ben dan ik ooit in mijn leven voor de tandarts ben geweest. Zou deze praktijk het dan echt gaan lukken om mij zo gek te krijgen om gewoon keurig netjes elk half jaar in die stoel te gaan liggen. Ik hoop het zo......angst voor de tandarts is zo killing, het kost zoveel nodeloze energie en die kan je beter aan leuke dingen besteden.

To be continued dus. Nu eerst herstellen en dan gaan we in november op naar de volgende fase.

Enne...wie nog een goede tandarts in de randstad zoekt, die van mij is aan te raden....als je mij rustig in die stoel krijgt dan ben je gewoon goed....haha
ma, 10/04/2010 - 21:22 Permalink
rixt

Ha die Mariannes,

Wat een mooi bericht, zeg!
En wat goed van én jezelf én de mensen bij die tandartspraktijk dat je nu zover bent dat je minder gestressed bent dan ooit voor een tandarts.

Je zin: "Angst voor de tandarts is zo killing, het kost zoveel nodeloze energie en die kan je beter aan leuke dingen besteden." heb je raak geformuleerd.
Met jou gaat het helemaal goed komen, daar twijfel ik niet aan en volgens mij twijfel jijzelf ook niet.

Fijn dat je dit verhaal hier op dit forum hebt gezet. Behalve dat het goed is voor jezelf steun je er ook anderen mee.

Groetjes, Rixt

P.S. heb je nog wat positieve verhalen over wortelkanaalbehandelingen nodig?
di, 10/05/2010 - 00:16 Permalink
mariannes

Morgen is het zover, een afspraak van anderhalf uur voor het vervolg van de behandeling, ditmaal dus een wortelkanaalbehandeling van 1 kies. Er staat anderhalf uur ingepland en ik zie er toch weer als een berg tegenop. Ik ben gelukkig niet op van de zenuwen of zo maar toch, om nou te zeggen dat ik er naar uitkijk....

Tot overmaat van ramp ben ik ook nog steeds herstellende van een heftige verkoudheid. Ik heb nog wat last van benauwdheid en een vervelend hoestje. Hopelijk is dat geen probleem morgen. Ik heb wel overwogen of ik niet af moet bellen maar ik ben bang dat ze dan denken dat ik afbel omdat ik niet durf...
Overigens is dit wel tekenend voor dat het toch beter gaat met mijn angst. Hij is nog lang niet weg en ik denk niet dat hij ooit weg zal gaan maar voorheen zou ik de verkoudheid zonder meer als excuus gebruikt hebben om niet te hoeven gaan, nu durf ik niet af te bellen omdat ik bang ben dat ze me een watje vinden....haha.

Morgen mag hij ook gelijk naar de twee extractiewonden kijken. Na het trekken van de kiezen ben ik nog twee keer terug geweest omdat het fiks ontstoken was. Dat lijkt wel weg maar het voelt nog steeds alsof er een restje splinter ergens zit of zo. Maar goed, dat moet hij morgen dan maar eens fijn uitzoeken.

Duim voor me morgen, to be continued!
do, 11/11/2010 - 16:25 Permalink