Opgezwollen tandvlees

Author:
marijn1983
Posted:
ma, 11/08/2010 - 19:10
Een jaar of 5 geleden was het eigenlijk al duidelijk, vroeg of laat moesten mijn verstandskiezen er uit. Mijn verstandskiezen moesten er uit omdat er sprake is van scheefgroei. Inmiddels zijn er 2 getrokken (aan de linker kant) en zitten de anderen er nog in. Nu is rond een van de kiezen (de onderste, die overigens maar voor een piepklein stukje is doorgekomen) het tandvlees ineens licht opgezwollen :smt017 . Het tandvlees is niet bijzonder rood (eerder roze / wit) en bloed niet. Heel soms komt er wel een rare smaak vanaf, maar dat is niet heel regelmatig. Vreemde is dat ik er nagenoeg geen last van heb (qua pijn, wel een beetje een drukkend gevoel, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten) :-? Ik vermoed dat een ontsteking aan de gang is :smt010. Nu moet ik over 2 weken naar de TA. Hoe acuut is dit probleem? Kan ik wachten tot ik mijn afspraak heb of kan ik beter eerder een (spoed-)afspraak proberen te maken?

Ik verwacht dat de kies wel getrokken zal moeten worden. Wat is het gevolg van een ontsteking op de behandeling, uit andere berichten op deze pagina begrijp ik dat indien sprake is van een ontsteking een plaatselijke verdoving niet meer werkt :smt009 . Wat is hiervan waar?

Groet en bij voorbaat dank voor je reactie!
Marijn
Providentia

Ik denk dat het dan en vorm van beginnende pericoronitis is (een ontsteking van je tandvlees daar omdat er bacterien onder gaan zitten die je niet zo wegkrijgt) ik heb dit gehad en binnen een paar uur was mn hele gezicht aan de linkerkant dik en rood en zat er een abces. Ik zou er dus mee naar je tandarts gaan. Ik kreeg destijds het advies om met een monoject(spuitje) en wat waterstofperoxide te gaan spoelen onder mn tandvlees, en dat hielp prima.

Maar even je tandarts er naar laten kijken, je kan er lang geen last van hebben hoor, maar bacterien die zich overal op kunnen hopen is natuurlijk nooit goed.
ma, 11/08/2010 - 21:37 Permalink
marijn1983

Hee Providentia, dank je voor je reactie! Ik heb inmiddels de tandarts gebeld en tijdens de behandeling gaat hij er naar kijken. Het is nu nog steeds opgezet (niet meer dan eerst) en doet nog steeds niet echt pijn.

pericoronitis, is dat niet een aandoening die ook al je andere tanden onherstelbaar aantast? :cry: Tot ik bij de tandarts ben maar extra goed poetsen :smt001
wo, 11/10/2010 - 19:40 Permalink
Doffstein

Wat pericoronitis heeft in principe geen invloed op de lokale anesthesie mits een goede techniek wordt toegepast en mits er geen abcesvorming is. Je kan ook eerst onder wat lokale verdoving het stukje tandvlees laten verwijderen waar de rommel onder komt (operculectomie) en enkele dagen spoelen. Nadien de verstandskies verwijderen is dan ook mogelijk.

Succes
vr, 11/12/2010 - 22:45 Permalink