Teruggetrokken tandvlees, tanden worden losser

Author:
Vrouw22
Posted:
di, 11/16/2010 - 15:10
Ik heb al een tijdje last van teruggetrokken tandvlees, doordat ik jarenlang te hard m'n tanden gepoetst heb. De laatste tijd merk ik dat m'n tandvlees lichtelijk rood is rond m'n boventanden en een aantal tanden (onder andere de voortanden) kan ik wat bewegen. Het is niet zo dat m'n tanden al heel los zitten en ik bang ben dat ze er morgen uitvallen, maar ik maak me er wel zorgen over. M'n tandvlees doet geen pijn, bloedt niet, en ik heb verder geen last van m'n tanden. Zou een tandpasta zonder fluoride kunnen helpen? Ik heb gelezen dat fluoride bij teruggetrokken tandvlees schade kan toebrengen aan de tanden ipv ze beter te maken, en op dit moment gebruik ik tandpasta met fluoride en sls en ik flos dagelijks met flosdraad (wat ook met tandpasta is, omdat ze de laatste keer niets anders hadden..).

Zit op het moment in Noorwegen en moet al een afspraak maken bij een tandarts doordat er een stukje van een tand is afgebroken, hoop dat hij ook gelijk naar m'n tandvlees en tanden kan kijken. Hoopte alleen voor die tijd al wat meer informatie te kunnen krijgen.
Stokertje

De tandarts kan dit eenvoudig meten middels een DPSI-score, dit is een screeningsmethode voor uw parodontale conditie (conditie van uw tandvlees en kaakbot). Mocht deze score aanleiding geven tot behandeling, kan dit variëren van een eenvoudige tot uitgebreide behandeling, door bijvoorbeeld een mondhygiënist, welke bestaat uit het in kaart brengen van de situatie per gebitselement en vervolgens een uitgebreide schoonmaak. U geeft aan dat uw tanden losser gaan staan en uw tandvlees terugtrekt. Waarschijnlijk moet u rekening houden met een uitgebreidere behandeling (gedurende een aantal behandelingen, verspreid over een aantal weken). Echter kan ik hier zonder verdere informatie niets over zeggen, en kunt u beter contact opnemen met uw tandarts, of eventueel een mondhygiënist (hiervoor heeft u geen doorverwijzing nodig).
di, 11/16/2010 - 16:55 Permalink