Hallo,
Ik heb pas te horen gekregen dat ik een ontsteking zou hebben bij de wortelpunten van een kies. Deze kies heeft in het verleden een wortelkanaalbehandeling gehad en er zit een hele grote vulling in. Eigenlijk meer vulling dan kies. Het gebruikte materiaal is geen amalgaan.
Nu heeft deze tandarts geadviseerd deze tand te laten trekken en tzt een brug te plaatsen. Kosten 1500 euro! Ik zou toch graag willen weten of een wortelkanaalbehandeling zinvol is of een apex resectie. Evt een antibiotica kuur. De ontsteking zou ongeveer ter grootte zijn van 1 cm volgens de tandarts.
Ik heb de scan van de tandarts meegekregen.
Wat kan ik nu het beste doen in deze? Moet er ook bij vertellen dat ik absoluut geen klik heb met deze tandarts. Heb om praktische redenen besloten een tandarts in mijn woonplaats te nemen, maar ben nu op zoek naar een andere tandarts.
Ik heb pas te horen gekregen dat ik een ontsteking zou hebben bij de wortelpunten van een kies. Deze kies heeft in het verleden een wortelkanaalbehandeling gehad en er zit een hele grote vulling in. Eigenlijk meer vulling dan kies. Het gebruikte materiaal is geen amalgaan.
Nu heeft deze tandarts geadviseerd deze tand te laten trekken en tzt een brug te plaatsen. Kosten 1500 euro! Ik zou toch graag willen weten of een wortelkanaalbehandeling zinvol is of een apex resectie. Evt een antibiotica kuur. De ontsteking zou ongeveer ter grootte zijn van 1 cm volgens de tandarts.
Ik heb de scan van de tandarts meegekregen.
Wat kan ik nu het beste doen in deze? Moet er ook bij vertellen dat ik absoluut geen klik heb met deze tandarts. Heb om praktische redenen besloten een tandarts in mijn woonplaats te nemen, maar ben nu op zoek naar een andere tandarts.
Re: Ontsteking wortelpunten kies
Ik heb de scan van mijn gebit geupload. Zie afbeelding:
Ik heb afgelopen week nog een gesprek met hem gehad, maar er was nog steeds geen klik. Was alleen een technisch verhaal aan het vertellen en geld speelt een hele grote rol bij hem. Was enorm overdonderd door de begroting en er was niet duidelijk gesproken over een behandelplan. Volgens hem wel, maar dan alleen het ideale plaatje en daar hangt een prijskaartje aan vast die ik voorlopig niet kan betalen.
aanvulling: ik zie op de foto wel dat er aan de linker zijde in de bovenkaak ook een kies mist. Hoe functioneer je daarmee? Kan je het goed schoonhouden met een tandenborstel? Als dit diasteem (ruimte tussen twee kiezen) niet opvalt als je lacht, en je kan goed kauwen met die kant, kan je je voorstellen dat het aan de rechterkant ook goed kan lukken. Een brug is dan niet noodzakelijk. Echter blijft de vraag bestaan of de kies wel/niet behouden kan blijven...
Succes ermee
ik heb een vergelijkbaar probleem. In mijn linker onderkaak heb ik bij de laatste kies(geen verstandskies) en de kies ervoor (elementen 37 en 36) beide 2x een wortelkanaalbehandeling gehad en bij element 36 een wortelpuntbehandeling. Nu zit er weer een ontsteking bij element 37 en moet daar ook een wpb ondergaan. Daarbij komt eigenlijk nog dat de verstandskies (38) horizontaal in de kaak ligt en bijna, zo goed als, tegen de wortel van 37 zit te drukken. Ik vraag mij nu af of het zinvol is om deze behandeling te ondergaan of dat ik de kies (37) moet laten trekken. Ik heb het idee dat deze er vroeg of laat toch uit moet. Bij de laatste wpb vertelde de kaakchirurg dat hij liever niet horizontale verstandskies eruit wil halen ivm kans op evt. blijvende gedeeltelijke verlamming. Dan lijkt mij het zinvoller om de kies te laten trekken, wordt dan ruimte gecreëerd zodat evt. later de verstandskies kan worden verwijderd.
Verder heb ik op dit moment heb ik last van een dikke kaak, pijn in mijn tong en wang. Ook heb ik een antibiotica kuur en ibobrufen. Sinds afgelopen donderdag is het nogal erg heftig geworden, en heb ik nogal last van de pijn (zwak uitgedrukt).
Ik heb helaas geen foto, maar hoop zo e.e.a. duidelijk te hebben voorgesteld.
Alvast bedankt.
Goedenavond Doffstein.
Ik hoop dat u mijn kunt helpen met mijn vraag.Na helaas de financiële crisis. Zit ik zonder tandarts verzekering. Gelukkig was er ook niks aan de hand. Tot vorige week. Twee oude vullingen begaven het.Gelukkig had de tandarts even tijd voor me.Ik melde dus al dat rechtsonder en de derde kies rechts boven pijn deden. Hij lokaliseerde met kloppen en met een koude stift de pijn. Ik was natuurlijk blij met zijn hulp. Eruit halen ,want de zenuw is al bijna dood of een wortelkanaal behandeling van 475.00 euro. Eerst de bovenste later de onderste. U begrijpt het al. Ik belde de volgende dag dat ik die rekening natuurlijk niet kan betalen. Oké maken we de afspraak korter. We halen dan de wortel/zenuw eruit maak het goed schoon,stop er een medicament in en vullen daarna de kies. De eerste behandeling en deze kwamen kosten 200.00 euro. Ik kan mijn volgend jaar weer verzekeren voor een tandarts verzekering. Wat is nu wijs. Ook ik heb geen klik met hem. Ik irriteer hem merk ik.Momenteel slik ik Amoxicilline 7 dagen 3x per dag. Of kan ik die twee kiezen laten vullen met noodvullingen tot die tijd.
Volgens mij is het wel zo dat het totale declaratiebedrag in rekening wordt gebracht voor de datum wanneer deze is afgerond, dus volgend jaar.
Wij hebben besloten om ze te trekken,dat is nu maandag gebeurt, onder narcose ivm hyperventilatie
In jan als alles geheeld is, gaan ta en ik rustig kijken hoe we dit gaan oplossen, plaatje brug oid. Voor nu ben ik gewoon opgelucht dat ze eruit zijn, hoe zonde ook,ik heb gelukkig een zeer rustige en vriendelijke ta, en doe alles samen met haar in overleg, ik krijg t de maand december megadruk, en dat speelde ook een rol, na de feestdagen zien we weer verder.
groet Katey