Wat te doen wat te doen! Angst ? Schaamte?

Author:
Legendary
Posted:
wo, 11/17/2010 - 13:46
Goede middag,

Ik heb waarschijnlijk een ontstoken kies, of ontstoken tandvlees?
Het begon precie's een week geleden, bij het poetsen voelde ik dat mijn wang een beetje aan mijn tandvlees zat te trekken.
Schonk er verder geen aandacht aan, maar zaterdag morgen voelde ik een verdikking in me wang, het zat een beetje te kloppen als ik zat te fietsen of te lopen.
En opeens die zelfde zaterdag in de avond, na het eten, had ik een dikke wang, en het irriteerde de hele nacht, de volgende dag ook, weet niet hoeveel Advil en pijnstillers ik gebruikt heb.
Maandag had ik niet veel pijn meer, en de verdikking werd ook minder, wacht nu alleen nog tot die verdikking weg is, word er echt gek van, kan nauwelijks mijn mond open doen om te kauwen.

Het probleem is nu, ik wil graag naar de tandarts heel graag, maar ik denk uit schaamte dat ik dat niet durf, ook de pijn speelt een rol.
Ben al 5 jaar niet naar de tandarts geweest, heb gelukkig opzich een goed gebit, kan normaal kauwen, drinken, lachen, heb rechts onder 1 gaatje voor de rest niets.
En sinds vorige week begon er een ontsteking op te spelen. Voor ik meer problemen ga krijgen wil ik graag naar de tandarts.....

Alleen door een nare ervaring met een weekend tandarts, toevallig ook 5jaar geleden, ben ik niet meer geweest...

Ben echt geen angsthaas, maar het is niet iets makkelijks :(
Pee

Ik zou tegen de tandarts zeggen dat je je ook schaamt omdat je zolang niet meer geweest bent. Hij zal het denk ik wel begrijpen.
Ik was voorheen altijd bang voor de tandarts en daardoor op een gegeven moment ook ruim vier jaar helemaal niet meer geweest. Maar ik moest op een gegeven moment gaan, het kon niet meer anders. Iemand in de vereniging waar ik lid van ben gaf me toen het advies om over te stappen naar de tandarts waar ik nu sinds ruim drie jaar bij ben. Ik werd vriendelijk en rustig ontvangen en ik ben er ontzettend tevreden over. Ik heb hem eerlijk verteld waarom in zo lang niet meer naar een tandarts geweest was, eerst vanwege de angst, maar daarna vooral ook uit schaamte dat ik zolang niet geweest was. Hij kon zich dit voorstellen. Hij beloofde me de eerste keer alleen maar rustig te kijken en dat heeft hij ook gedaan. Hij stelde me ontzettend op mijn gemak. Daarna werden de drie vervolgafspraken gepland voor de behandelingen die nodig waren. Het is me allemaal reuze meegevallen. Sindsdien ga ik weer gewoon normaal twee keer per jaar op controle en als er tussendoor iets is bel ik ook meteen. Ik ben bij hem nu ook niet bang meer. Natuurlijk, ik zal nooit een vreugdedansje maken als ik naar de tandarts moet, maar dat zullen de meeste mensen wel niet doen, maar ik zie er niet meer als een berg tegenop. Dus, voor jou en voor anderen met hetzelfde probleem:
vertel je tandarts meteen eerlijk dat je zo lang niet geweest bent uit angst en schaamte. Hij kan er dan rekening mee houden. Bij mij heeft dit positief gewerkt. Ik hoop bij jou ook.
wo, 11/17/2010 - 14:25 Permalink
Legendary

Ik weet eigenlijk niet eens meer of ik sta ingeschreven bij die tandarts, ben 21, word 22, heb gehoord dat ik dan alles zelf moet betalen....

De kies die nu ontstoken is, daar heb ik in het verleden veel pijn klachten mee gehad..

Echt balen, me relatie is zelfs stuk gelopen hierdoor, mijn vriendin, nu EX vriendin, zei dat ik een klein kind was die niet naar de tandarts durfde enz...
Helpt ook niet echt mee.. hmmmmm.
wo, 11/17/2010 - 14:38 Permalink
Stokertje

80% van de nederlanders heeft in meer of mindere mate angst voor de tandarts. Het is een moeilijke maar dappere beslissing om ondanks dat je een tijd niet op controle bent geweest langs te gaan bij de tandarts. Wellicht is er meer aan de hand. Een verdikking in de wang duidt waarschijnlijk op een ontsteking aan de wortelpunt die mogelijk onbehandeld meer problemen kan geven. Daarnaast heb je er pijn aan. Schaamte hoeft niet, een tandarts is er om je te helpen. Vraag in je omgeving of iemand goede ervaring heeft bij een tandarts en schrijf je daar in, tenzij je vertrouwen hebt in je oude tandarts. Nogmaals, angst is heel vervelend, maar maak het bespreekbaar met je tandarts, die geeft daar hopelijk gehoor aan. Zo niet (en mist er een klik), kan je altijd besluiten een andere tandarts te zoeken.

In ieder geval zeker aan te bevelen om iets met je klacht te doen, je leeft namelijk nu in onzekerheid, wat ook onderdeel uit maakt van je angst. Onderga het, en probeer het niet te vermijden, daar komen mogelijk alleen maar meer brokken van.. Sterkte en succes.
wo, 11/17/2010 - 15:20 Permalink
Legendary

Bedankt voor je reactie, het is echt geen pretje, mag dan nu wel geen pijn hebben, maar het niet goed open kunnen doen van je mond, om te eten, en te poetsen is echt frustrerend.

Er is idd maar 1 weg, en dat is de weg naar de tandarts..

Nu heb ik echter nog wel een vraag, en dat is:

Ik poets mijn tanden 2 maal per dag, sochtends na het ontbijt, en savonds ongeveer een uurtje voor het slapen gaan.
Nu is het poetsen een beetje lastig op die plek waar de verdikking zit, hoe kan ik dat het beste aanpakken, en kan ik gewoon ook mondwater gebruiken?
wo, 11/17/2010 - 15:45 Permalink
Stokertje

Mondwater is slechts een aanvulling op mechanische reiniging (e.g. poetsen en stokeren). Het is dus onvoldoende om alleen te spoelen. Daarbij is het verstandig naar de tandarts te gaan, die kan eventueel een spoelmiddel voorschrijven dat vorming van plak tegengaat. Echter is dit niet voor langdurig gebruik en slechts een hulpmiddel. De vraag is of dit nodig is. Wanneer u door de tandarts uw dikke wang (en bijbehorende kies) laat behandelen, zal de zwelling snel zakken waardoor u weer beter kunt poetsen.
wo, 11/17/2010 - 16:57 Permalink
Legendary

Nieuwe ontwikkeling.

Ik wou graag even melden, dat mij gezegd word dat mijn speekselklier ontstoken is.
Mijn kies doet niet zeer, zou er gewoon normaal mee kunnen kauwen.

Tijdje terug heb ik tot 2 maal toe gehad dat er onder in mijn wang een kleine bultje zat, als ik erop drukte liep het leeg..

En nu is het door een of andere reden weer dikker geworden, doet geen pijn maar geeft echt een drukkend gevoel.. en is ook groot.
do, 11/18/2010 - 23:29 Permalink
Cajak

Nieuwe ontwikkeling.

Ik wou graag even melden, dat mij gezegd word dat mijn speekselklier ontstoken is.
Mijn kies doet niet zeer, zou er gewoon normaal mee kunnen kauwen.

Tijdje terug heb ik tot 2 maal toe gehad dat er onder in mijn wang een kleine bultje zat, als ik erop drukte liep het leeg..

En nu is het door een of andere reden weer dikker geworden, doet geen pijn maar geeft echt een drukkend gevoel.. en is ook groot.

Waarschijnlijk heb je speekselklier ontsteking doordat er steentjes in je speekselklier zitten.
Het lijkt mij zinvol om de huisarts te raadplegen. Groet, Cajak
vr, 11/19/2010 - 11:42 Permalink
Cajak

zijn de punten (ontstoken speekselklier én bultje onder in de wang) twee verschillende problemen?

Ik ben geen kno arts, maar ik weet wel het een en ander af als het om speekselklierontsteking gaat. Ik had bijna een heel hunnebed aan stenen in mijn speekselklier en daarom is die klier verwijderd. Bultje onder de wang kan aanwijzing zijn!
ma, 11/22/2010 - 20:32 Permalink
Legendary

Goedemorgen,

Excuses voor het late reageren.

Het bultje binnen in mijn wang, is soms heel klein, en de andere keer weer een stuk groter.
Als ik op het bultje druk met mijn tong, dan gaat het vanzelf weer weg, er komt niets uit kwa vocht/pus of wat dan ook.

De ontsteking lijkt weg, de verdikking in mijn wang is helemaal weg, alleen staat mijn tandvlees wel erg hoog moet ik zeggen, vergeleken met de rechterkant van mijn gebit. (Probleem bevindt zich aan de linker kant)
vr, 11/26/2010 - 10:14 Permalink