IPS e.max CAD

Author:
Spiegeltje
Posted:
wo, 11/17/2010 - 18:04
Is er iemand die ervaring heeft met kronen van het materiaal IPS e.max CAD (Yechniekerjeetje)? Er zijn labs die E.max kronen leveren, maar het is me dan niet duidelijk welke precies. Zijn ze geschikt voor het molaargebied?

Een tandarts van een kennis van mij kwam met zogeheten "e.max kronen" op de proppen als alternatief voor de eveneens volkeramische zirkoniumoxide kronen.

Zie ook: http://www.inlab.com/ecomaXL/get_blob.php?name=IPS_e.max_CAD_Scientific…
TechniekerJeetje

Hey spiegeltje..

Ja ik ken ze en heb er ook al mee gewerkt... Wat zal ik zeggen... Ze kunnen heel mooi zijn, als er een beetje aandacht aan wordt besteed. Ze zijn juist geschikt voor het molaar gebied, vanwege de hardheid en omdat ze niet gelaagd zijn als de conventionele kroon. Dit voorkomt het zogenaamde chipping, het afspringen van stukjes porcelein.
Je moet deze kroon eigenlijk zien als een goedkopere oplossing, maar dus zeer geschikt voor het molaargebied. Voor het front zijn ze vanwege de mindere transparantie niet heel erg geschikt. Ze zijn wel weer gedeeltelijk op te bakken met porcelein, maar dan haal je de essentie weg van de snelle verwerking en kun je imo net zo goed een conventionele kroon gebruiken.
Eigenlijk moet je de Emax cad zien als de cerec voor techniekers. Niks anders eigenlijk! Het principe is helemaal hetzelfde.
wo, 11/17/2010 - 21:56 Permalink
Spiegeltje

Bedankt voor de duidelijke informatie, TechniekerJeetje.

Het zogeheten 'chippen' (voor de eventuele overige lezers: afspringen van stukjes opgebakken porselein van de onderstructuur) kan met e.max CAD (Cerec) kronen dus logischerwijs niet gebeuren.

Maar wat ik me alleen nog afvraag of dat chippen nou een regelmatig voorkomend probleem is bij de zirkoniumoxide kronen en bruggen? Valt dat dan onder de garantie die het lab aan de tandarts geeft? Repareren met composiet (door de tandarts) schijnt lastig/niet goed mogelijk te zijn als ik het goed heb begrepen. Dat zou dus waarschijnlijk een nieuwe kroon betekenen of kan ie in het lab worden hersteld en weer worden teruggeplaatst?
do, 11/18/2010 - 10:07 Permalink
TechniekerJeetje

Hey Spiegeltje,

Chippen komt daarbij inderdaad niet voor.
Het chippen komt niet zo zeer door de onderstrucuur, maar meer door het soort porcelein dat gebuikt word voor de kroon.
Een ouderwets glaskeramiek bijvoorbeeld, vooral als het meerdere keren gebakken is, geeft veel meer kans op chippen dan een versterkt veldspaatkeramiek. Gewoon vanwege de structuur na het bakken.
Als de kroon er in zijn geheel uitkomt, dan kan deze in het lab gewoon gerepareerd worden, maar niet altijd komt de kroon los en dan moet ie kapot geslepen worden. Dan moet er dus een nieuwe gemaakt worden. Van composiet op keramiek hou ik niet zo van.
vr, 11/19/2010 - 08:32 Permalink
CindyDomensino

Volgens mijn tandarts is glaskeramiek niet sterk genoeg voor de kiezen. En kan het juist gebruikt worden voor de tanden meer in het zicht omdat ze echter zouden lijken.
Hij zei mij dat volledig zirkoniumkronen niet mooi waren, problemen gaf met de chipping, veel te wit en onecht bleven en daarbij te hard zodat andere tanden daarvan hinder zouden ondervinden.

Maar van een andere tandarts hoorde ik juist dat volledig zirkonium geen problemen geeft met chipping zolang het maar 100% zirkonium is. Te gebruiken voor iedere willekeurige tand.
Ik weet niet wat ik moet geloven.

Ik wil graag geen metaal in mijn mond (ofwel .... zo min mogelijk). Dus ...... zirkonium zei de één. Nee!! zei de ander, dat is volledig metaal.

Het is moeilijk als leek als je te maken krijgt met zeer uiteenlopende meningen.

Wat zijn nou de eigenschappen van 100% zirkonium tov lithium disilicaat (glaskeramiek)?
Is het 1 nou echt goedkoper dan het ander?
Kun je 1 van beide nog bijslijpen mocht de oclusie niet goed zijn?
ma, 01/20/2014 - 19:35 Permalink