Exorbitante tandartsbehandeling tegen erosie

Author:
HetErosieMonster
Posted:
zo, 11/21/2010 - 13:20
Al enkele jaren word ik (23) tijdens mijn tandarts bezoeken geconfronteerd met vervelend nieuws. Mijn gebit schijnt ernstig te zijn aangetast door 'tanderosie'. De laatste jaren is mijn tandarts zich echter ook echt zorgen gaan maken. Vorig jaar leidde dit voor het eerst tot een dadendrang en heeft hij bij wijze van een tijdelijke oplossing twee kiezen 'gevuld'. Hij maakte hierbij echter wel de opmerking dat dit uiteraard slechts een tijdelijke oplossing is en dat op termijn waarschijnlijk serieuze plannen genomen moesten worden.

Enkele weken geleden zijn deze serieuze plannen aan mij opgetekend. De tandarts bracht mij het nieuws (na happen en wat andere onderzoekjes) dat mijn gebit zo hard slijt dat in zijn optiek binnen 3 jaar actie ondernomen moet worden anders heb ik straks geen kiezen over. De gebitsafdrukken zagen er voor zover ik er zicht op heb ook redelijk ernstig uit. Op verschillende plekken in mijn kiezen zitten al aardige gaten.

Ik heb ook al enige tijd aardig last (wat volgens de tandarts dus rechtstreeks gevolg is van de erosie) van als ik bijvoorbeeld wijn drink of een mandarijn eet. Ik kan dan 1 a 2 dagen hierna mijn kiezen niet gebruiken zonder dat dat pijnlijk is.

Mijn tandarts kwam toen tot het volgende voorstel. Hij wil al mijn kiezen (van wat ik ervan begreep) kunstmatig met enkele mm's gaan verhogen. Dit kan enerzijds door 16 kronen. Dit had echter niet zijn voorkeur, aangezien mijn gebit verder piekfijn in orde is en je naar ik begreep dan gezonde kiezen moest gaan uitboren vond hij dit zonde. Het beste alternatief was volgens hem om 16, als ik het goed onthouden heb, 'lay-ins' te plaatsen. Deze zouden door een lab worden gemaakt en door hem in een behandeling geplaatst.

Uiteraard vroeg ik wat dit geintje ging kosten. Jullie voelen het waarschijnlijk al aankomen: rond de 10.000 euro.

Wat wil ik nu van jullie weten? Als ik het goed begrijp is er redelijk tandarts kennis op dit forum aanwezig.
Is dit een behandeling die jullie bekend is? In principe trek ik de kennis van mijn tandarts niet in twijfel. Het is een man die in ieder geval erg professioneel overkomt. Maar het is nogal een bedrag natuurlijk.

En is dit bedrag redelijk denken jullie? Hij heeft voor mij een factuur met codes opgesteld, als dat van nut is kan ik dat eventueel erbij zetten.

Tot slot nog een vraag over verzekeraars. Ik weet niet of daar ook kennis over aanwezig is op dit forum. Mocht het er zijn, zien jullie mogelijkheden hier nog iets van terug te krijgen? Wat ik tot nu toe gevonden heb dekt niet meer dan 1000 euro. Blijft nog 9000 euro over om zelf te betalen.

Alle gedachten zijn welkom.
TechniekerJeetje

Onlay´s.
Waarom niet eerst met composiet proberen?
Modellen heb je al. Door tandtechnieker goede mal laten maken.
Kun je meteen de beethoogte testen.
Later kan altijd nog gekozen worden voor onlay's en/of kronen.

Was ook mijn idee, al was het maar tijdelijk. Dan kun je in de tijd dat het composiet erin zit verder met geld opzij leggen voor een eventuele verdere behandeling.
zo, 11/21/2010 - 20:15 Permalink
dentalteddy bear

eerst opbeetpaat met nieuwe hoogte dragen - dan beetverhoging in composiet en nadien geleidelijk onlays of kronen indien de composieten te dikwijls stuk gebeten worden.

Aanvraag voor vergoeding in bijzondere tandheelkunde - wordt dan vergoed - voor de kronen zal je wel wat meer druk moeten zetten voor vergoeding - mijn patienten hebben tot op heden de composietopbouwen op alle tanden vergoed gekregen en bij stuk bijten van composieten hebben we altijd 8 kronen gekregen voor de laatste kiezen en hoektanden - nadien bleken composieten minder breukgevoelig
zo, 11/21/2010 - 21:38 Permalink
Spiegeltje

Wat wil ik nu van jullie weten? Als ik het goed begrijp is er redelijk tandarts kennis op dit forum aanwezig. (..) Alle gedachten zijn welkom.

Misschien wil je ook weten hoe het erosieproces kan worden gestopt? Het verbaast me dat, na vaststelling van erosie, de situatie nog zo verslechterd is. Hier zal toch eerst aan moeten worden gewerkt.alvorens (dure) behandelingen op te starten. Het vermijden van zure voeding (citrus vruchten, bepaalde frisdranken, te veel eet/drinkmomenten etc) is noodzakelijk. OP het juiste moment poetsen, dus niet binnen een uur na een zuurstoot etc.
zo, 11/21/2010 - 23:09 Permalink
vV

inderdaad eerst oorzaak aanpakken, alles wat je doet als de oorzaak nog aanwezig is is dweilen met de kraan open.

Indein oorzaak tot staan is gebracht (alleen erosie of ook slijtage door bv knarsen?) kan wellicht een aanvraag bijzondere tandheelkunde worden ingediend voor herstel van de beethoogte en aanpak slijtage. Inderdaad met composiet. doen we al even niet meer met kronen of in/onlays, tenzij er een heel goede reden voor is.
Worden dus ook niet toegestaan door de adviserend tandarts bij de aanvraag.
ma, 11/22/2010 - 10:57 Permalink
marjam3

Mijn man is hiervoor behandeld en de behandeling is goed geslaagd. Zijn gebit, alle kiezen en voortanden, onder en boven, waren voor ruim een derde weggesleten door knarsen. Onze huidige tandarts stelde voor om al zijn kiezen te voorzien van kronen, zou duizenden euro's kosten. Mijn man zag dit niet zitten en ging voor een consult naar onze vorige tandarts (in Friesland). Hij doceert aan de Universiteit in Groningen en heeft een eigen tandartspraktijk waar hij nog 2 dgn in de week werkzaam is. Hij neemt geen nieuwe patiënten aan, maar doet wel consulten. Anyway, toen hij het gebit van mijn man zag, zag hij dat dit zeer ernstig was, hij schrok van de door onze tandarts voorgestelde behandeling (kronen). Hij vond het ook een uitdaging om deze klus zelf ter hand te nemen. Hij heeft het gebit van mijn man tand voor tand en kies voor kies weer volledig opgebouwd met composiet. Hij begon met de voortanden omdat anders de beet niet goed is. Daarna bepaalde kiezen en vervolgens de rest. Mijn man moest vijf keer heen en weer reizen en lag zowat de halve middag in de tandartsstoel, maar het was het waard! Het is inmiddels een jaar geleden, nog perfect en je ziet totaal geen verschil tussen de bovenste (eigen) helft van de tanden/kiezen en het composiet. Kosten, ongeveer 500 euro volledig vergoed door zorgverzekeraar. Ik ga in augustus ook naar die tandarts voor een consult. Ik zit met het probleem dat mijn tanden en kiezen pijnlijk zijn vanwege erosie ivm maagzuur. Ik ga vragen of daarvoor ook een soortgelijke behandeling mogelijk is. Ik weet uit het verleden dat die tandarts erg bekwaam is. Ik heb 2 jaar lang hevige hoofdpijnen gehad in het verleden. Allerlei pillen geprobeerd en niets hielp. Toen ik naar die tandarts ging heeft hij mijn vullingen verwijderd en bleek dat daaronder niet voldoende was uitgeboord met als gevolg pijn en ontstekingen. Helaas waren er meerdere wortelkanaalbehandelingen nodig en daarnaast alle vullingen vervangen door composiet. Daarna nooit meer last gehad van hoofdpijnen. Ik zit nu wel met het erosieprobleem, dat hopelijk ook door hem kan worden verholpen.
vr, 05/13/2011 - 11:45 Permalink