ontbrekende kleine snijtand

Author:
true
Posted:
zo, 11/21/2010 - 21:02
Ook ik heb een trauma opgelopen van de schooltandarts(1975)t,was zo,n dikke vrouw in het wit die lijkte op een slagersvrouw,die me ontzettend pijn heeft gedaan brrr...
Met als resultaat dat ik 30 jaar niet meer naar de tandarts durfde.

Ik heb altijd gedacht ga naar de tandarts als mijn gebit zo slecht is dat er niets meer aan te doen is, en alles eruit getrokken moet worden.
Op een gegeven moment (na 30jaar dus)was het dan zover dacht ik,en moest het er maar van komen, want echt kiespijn kreeg ik niet.

Alle moed verzameld en een tandarts gebeld en afspraak gemaakt.
Op de bewuste dag naar de tandarts gegaan, een vriendelijke man die me supersnel van mijn angst af heeft geholpen.
en tegen hem gezegd,dat de boel eruit gehaald mocht worden,maar helaas dat ging niet door m'n gebit was nog te goed.
Dus mijn gebit is opgelapt dmv verschillende vullingen en op 6 kiezen na zijn al mijn kiezen getrokken,de tanden waren nog goed behalve de 2 kleine snijtanden boven die waren al afgebroken door rotting jaren geleden.

Boven heb ik een plaatje gekregen.
Een kleine snijtand kon worden vervangen (plaatje) maar de ander niet,de snijtand en de hoektand staan te dicht op elkaar zei de tandarts.
er zit nu een grote spleet,of gat.

Is daar niets aan te doen? de afstand bedraagt nu precies 2,8mm.zie foto:

Verder heeft mijn gebit mijn leven aardig verpest ,heb minderwaardigcomplex,nooit vriendin gehad want ik schaamde mij rot voor mijn gebit.
ik ben nu inmiddels 46 en wil toch een keer een vriendin hebben.
Maar met zo'n gebit zie ik dat niet zitten.
Ik ga netjes 2 keer op een jaar naar de tandarts en ben daar absoluut niet angstig voor.

Is er nog hoop dat er wat aan gedaan kan worden? (ja aan mijn gebit bedoel ik)
[attachment=0]P1000777.JPG[/attachment]
[attachment=1]P1000769.JPG[/attachment]
Chris888

Mijn moeder had vroeger aan één kant een spleetje van zo'n 3 mm tussen centrale en laterale snijtand. Toen ze op een gegeven moment een frame kreeg vanwege een paar ontbrekende kiezen heeft ze op de plaats van het spleetje een extra en smal tandje laten zetten. Dat viel minder op dan het spleetje (inmiddels heeft ze een volledig kunstgebit, ook dat heeft dat extra tandje...). Kortom, het lijkt me dat opvullen wel kan, ook al past een gewone tand er niet tussen.
Met bruggen en implantaten is er waarschijnlijk nog wel meer mogelijk. Heb je e.e.a. al met je tandarts besproken?
zo, 11/21/2010 - 22:35 Permalink
BJN

Voortand en hoektand uitbouwen met composiet. Als je meet wordt het te breed, maar als je kijkt valt het meestal mee. Zeker als je de andere zijde het zelfde doet. Maar niet elke tandarts durft dit soort dingen... Het kan echter prima. Tandartsen hebben geregeld niet door dat de 'leek' anders kijkt dan hen. En dat een simpele oplossing vaak dichtbij is. Simpelweg proberen, het is tevens (als het niet bevalt) restloos te verwijderen.
Gewoon doen dus, en bij niet slagen de kosten delen (jij de helft, de tandarts de helft)? Maar het lukt alleen als de tandarts ervaring heeft met dit soort oplossingen....
di, 11/23/2010 - 22:11 Permalink