Wel of niet recht op service?

Author:
AnsD.
Posted:
di, 11/23/2010 - 19:01
Ik heb enige jaren geleden kronen gekregen in het bovengebit. Datum april 2005, kosten 1617 euro. Ik woonde toen in de buurt van Arnhem en nu in Almere. De laatste 2 maanden breken er stukjes van het porselein af en die worden in mijn huidige woonplaats door mijn tandarts weer keurig gerepareerd, echter toch na slechts 1 week breekt er weer wat af. Is nu vier keer gerepareerd en nu uur geleden voel ik weer een hoek van de boventand eraf, ik word hier helemaal tureluurs van. De tandarts gebeld die de kronen geplaatst heeft en probleem voorgelegd, assistente belde na paar dagen terug: de tandarts kan hier niets aan doen en geen garantie want het is te lang geleden. Als ik had geweten dat je om de paar jaar nieuwe kronen moet laten maken, had ik liever mijn eigen tanden gehouden want heb geen centjes om zomaar weer nieuwe kronen te laten plaatsen. Maar ik was ook geschrokken van de tone of voice dat hij er geen garantie op gaf of uberhaupt mij zelf even aan de telefoon vroeg om er over te spreken. Eerlijk gezegd vind ik deze gang van zaken schandalig. Het enige wat ik heb is een flinke rekening en nergens staat natuurlijk iets over garantie.
Mijn huidige tandarts noemde het een slechte kwaliteit porselein.
Is hier een nog een duurzame oplossing voor? Graag advies. :(
Spiegeltje

Vooropgesteld dat er inderdaad iets is misgegaan bij het opbakken van porselein zou de tandarts zich mijns inziens coulanter op horen te stellen. Normaliter mag je als patient er toch wel op rekenen dat een kroon 10 jaar mee gaat. In de praktijk is dat vaak zelfs nog aanzienlijk langer. Overigens is het wel redelijk dat, als er nieuwe kronen worden geplaatst, u toch een redelijk deel van de kosten zelf draagt omdat u er tenslotte wel al 5 jaar van heeft genoten. Dat is anders als u bijvoorbeeld 6 jaar garantie had gekregen, dan zouden ze uiteraard zonder gezeur moeten worden vervangen, volledig op kosten van de tandarts (die deze weer deels kan doorberekenen aan het lab).
di, 11/23/2010 - 23:34 Permalink
vV

even een nuancering:
Wanneer de kronen nu ineens af beginnen te brokkelen, en ook reparaties het niet houden (is trouwens best lastig, porselein repareren) zou het natuurlijk kunnen zijn dat er ineens zaken aan het veranderen zijn in d emond, ik denk dan in eerste instantie aan knarsen bv. Dat kronen 5 jaar goed blijven betekent namelijk denk ik dat er geen fabricagefouten of zo in zitten, dan waren ze veel eerder kapot gegaan.

Dus eerst de oorzaak achterhalen. Ik ben zo op het eerste gezicht, zonder oa foto`s niet van mening dat er sprake is van wanprestatie van de tandarts die ze geplaatst heeft.
Aanspraak op vergoeding in de kosten (wat in dit geval daadwerkelijk mi niet meer dan de helft zou zijn omdat ze al 5 jaar goed gefunctioneerd hebben) is er denk ik alleen als er sprake is van slecht gemaakte kronen, niet van omstandigheden die toen (nog) niet bekend waren.
wo, 11/24/2010 - 09:39 Permalink
AnsD.

Goedemorgen, alvast bedankt voor de antwoorden. Heb inmiddels de volgende mail verstuurd en wacht het antwoord van de tandarts af.
geachte tandarts .........., vorige week gebeld met het verzoek om uw advies daar er van de kronen die u in april 2005 heeft gemaakt nu tot 5 x toe stukjes porselein afbreken. Daar ik tegenwoordig in Almere woon, hier naar de tandarts gegaan, die e.e.a. heeft hersteld, echter met de opmerking "slechte kwaliteit porselein"! Uw assistente belde terug met de mededeling: geen garantie, is te lang geleden! Ik had liever uzelf aan de telefoon gehad en met u besproken wat we aan dit probleem kunnen doen en niet op deze manier afgewimpeld te worden, dit valt me heel erg tegen van u, mede gezien de frequentie waarmee ik uw praktijk heb bezocht in het verleden en waarschijnlijk v.a. voorjaar volg.jaar weer daar woonachtig ben. Ik zou graag een specificatie ontvangen van de techniekkosten om te bezien wie ik op deze klachten moet aanspreken. Want gezien de gemaakte kosten denk ik dat er toch wel een redelijke oplossing uwerzijds voor dit probleem dient te komen. Graag ontvang ik uw reactie binnen enkele dagen. Met vr.groet, A.D. tel. .........
wo, 11/24/2010 - 10:10 Permalink
vV

ben benieuwd of die tandarts dat ""slechte kwaliteit porselein"" zwart op wit wil zetten...

Zoals ik al stelde, als dat het geval was geweest waren deze problemen veel eerder aan de orde geweest.
En dus moet er verder gekeken worden naar de oorzaak.
gezien het bedrag van een 1600,- denk ik dat het om 3 kronen gaat? of 2 met aanvullende werkzaamheden?
wo, 11/24/2010 - 10:31 Permalink
AnsD.

Code aantal omschrijving bedrag
A10 2 geleidings- en/of infiltratie anesthesie 23,40
R25 1 gegoten metalen kroon specifieke preparatie 206,00
R25 1 idem 206,00
R25 1 idem 206,00
R25 1 idem 206,00
R00 1 Groep R techniekkosten 770,00

Daar ik niet op de hoogte ben van de juiste benamingen hierboven omschrijving van de rekening.
wo, 11/24/2010 - 18:05 Permalink
AnsD.

:) Vanavond terug gebeld door de betreffende tandarts die ik had gemaild. Ben zeer netjes en uitgebreid te woord gestaan en hij is deskundig op het betreffende probleem ingegaan. Helaas inderdaad na 5 jaar geen garantie op de kronen, wel als zoiets binnen een jaar zou zijn gebeurd, dan zou er iets niet goed zijn met het porselein. Maar e.e.a heeft 5 jr. goed gefunctioneerd dus daar ligt het niet aan. Aan nieuwe medicijnen die ik sinds ruim een maand gebruik tegen trombose kan het ook niet liggen. Wel vond hij, daar ik momenteel veel ziekenhuisonderzoeken en nog wat narigheid ondervind en tegoed heb, dat het aan stress kan liggen en ik ongemerkt tandenknars. Ook kan het gebit zo veranderd zijn dat de zijkanten de kronen zo onder druk zetten dat dit de reden is van het afbreken. Uiteraard wil hij dan ook graag mijn gebit bekijken om e.e.a. te kunnen beredeneren wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Heb gezegd dat ik morgen weer een reparatie heb bij mijn tandarts hier in Almere en eerst met deze zal bespreken wat zijn mening is voor een blijvende oplossing. Ben ik het met zijn voorstel niet eens of twijfel ik daaraan dan kan ik weer contact met de oude (van de kronen) opnemen.
Al met al ben ik in ieder geval tevreden met het telefonische advies en het netjes terugbellen. Nu maar hopen dat de problemen worden opgelost.
Dank voor de reacties op mijn onderwerp. Ans Duin.
do, 11/25/2010 - 19:30 Permalink
vV

verhaal komt dus ongeveer overeen met mijn verhaal.
Goed dat van meerdere kanten te horen , enige optie is vrees ik nieuwe kronen erop, en uiteraard eerst iets doen aan de oorzaak, wellicht het knarsen dus. Dat onderwerp is hier al behoorlijk uitgediept, gebruik de zoekfunctie maar eens.

succes!
vr, 11/26/2010 - 11:10 Permalink
AnsD.

Oude tandarts dacht dat nieuwe kronen geen optie is, want als de oorzaak knarsen is, zouden ook deze kapot gaan.
Vanmiddag naar tandarts hier in Almere geweest, kroon weer gerepareerd en er wordt een kapje gemaakt voor 'snachts voor de ondertanden van flexibel materiaal. Dus eerst maar eens bekijken of dat een oplossing is. Deze tandarts was trouwens zeer coulant en zei de laatste 2 x: I don't charge you for this.
vr, 11/26/2010 - 19:53 Permalink
vV

buitenlandse tandarts begrijp ik?
Zacht kapje voor over de ondertanden? begrijp ik niet (als er geknarsd wordt zal dat met een zachte spalk , want dat is het neem ik aan, zou niet weten wat het anders moet zijn, waarschijnlijk alleen maar toenemen).

Zou liever oorzaak gericht behandelen, ipv alleen maar symptoombestrijding.

Zoalng er geen oorzaak duidelijk is, en de oorzaak niet tot staan gebracht of op zijn minst onder controle zullen nieuwe kronen ook kapot gaan ja, zie mijn vorige reactie:
en uiteraard eerst iets doen aan de oorzaa
vr, 11/26/2010 - 20:01 Permalink
AnsD.

Oorzaak van het knarsen is volgens de oude tandarts stress en ja dat zal helaas niet meteen over zijn gezien mijn situatie. Buitenlandse tandarts is dacht ik uit Iran en werkt in het gezondheidscentrum hier in de buurt.
En als u zegt: oorzaak gericht handelen wat bedoelt u daar precies mee als nieuwe kronen geen optie is.
vr, 11/26/2010 - 20:18 Permalink
vV

knarsen alleen afdoen met "'stress"" is wel heel makkelijk, zoekfunctie gebruiken! diverse behandelingen mogelijk , verwijzing gespecialiseerd fysio, vaak is er door de cirkel heen te breken.
Maar dat moet eerst onder controle,zijn, en echt weten wat er gaande is, kan bv ook klemmen overdag zijn! en dan doet een bescherming `s nachts niets...

Nu lijkt het mij meer gissen, of meest voor de hand liggende kiezen, op basis van wat?
vr, 11/26/2010 - 20:28 Permalink