Vraagje voor een mondhygienste/tandarts:
Ik ben onder behandeling bij een mondhygienste waar ik 2 x per jaar naar toe ga.
Een fijne vrouw waar ik ondanks heftige tandarstangst redelijk makkelijk heen ga.
De toestand van mijn tandvlees is redelijk normaal behalve bij
1 kies waar een pocketstatus van 6 is geconstateerd. ;dit is inmiddels
4 jaar stabiel.
Omdat mijn man ook een pocketstatus van 6 had bij een kies en naar een paradontoloog
moest een daarvoor een flapoperaties heeft ondergaan (andere tandarts en mondhygienste dan ik)
vind ik het wel wat zorgelijk.
Ik heb de mondhygieniste gevraagd wanneer ingrijpen nu noodzakelijk is maar ze gaf
aan dat dat ook aan je zelf ligt. beetje vaag dus eigenlijk..
Volgens haar is het wel stabiel bij mij op dit moment en met regelmatig bezoek aan haar
en dagelijks onderhoud van mijzelf : raggers en een soort gel die ik in het gat smeer
hopelijk zo kan blijven. Daar hoop ik ook op natuurlijk maar wat is nu het verschil?
mijn man had geen klachten geen bloed of pijn maar moest dus wel een flapoperatie en
ik blijkbaar niet : wat is het criterium voor zo iets?
met dank voor uw reactie alvast..
carola
Ik ben onder behandeling bij een mondhygienste waar ik 2 x per jaar naar toe ga.
Een fijne vrouw waar ik ondanks heftige tandarstangst redelijk makkelijk heen ga.
De toestand van mijn tandvlees is redelijk normaal behalve bij
1 kies waar een pocketstatus van 6 is geconstateerd. ;dit is inmiddels
4 jaar stabiel.
Omdat mijn man ook een pocketstatus van 6 had bij een kies en naar een paradontoloog
moest een daarvoor een flapoperaties heeft ondergaan (andere tandarts en mondhygienste dan ik)
vind ik het wel wat zorgelijk.
Ik heb de mondhygieniste gevraagd wanneer ingrijpen nu noodzakelijk is maar ze gaf
aan dat dat ook aan je zelf ligt. beetje vaag dus eigenlijk..
Volgens haar is het wel stabiel bij mij op dit moment en met regelmatig bezoek aan haar
en dagelijks onderhoud van mijzelf : raggers en een soort gel die ik in het gat smeer
hopelijk zo kan blijven. Daar hoop ik ook op natuurlijk maar wat is nu het verschil?
mijn man had geen klachten geen bloed of pijn maar moest dus wel een flapoperatie en
ik blijkbaar niet : wat is het criterium voor zo iets?
met dank voor uw reactie alvast..
carola
Re: pocketstatus
De afweging voor een flapoperatie kan zo simpel zijn als een eenvoudige rekensom, namelijk:
U gaat naar de mondhygiënist voor 1. verwijderen tandsteen boven het tandvlees en 2. reinigen van de pocket van 6 mm. Wanneer u een goede vaardigheid en regelmatigheid heeft in het poetsen, is de kans op een nieuwe ontsteking klein en zal er niet al te veel tandsteen boven het tandvlees ontstaan.
Door een flapoperatie te laten doen bij de pocket van 6 mm (wat in feite een investering is) hoeft u vervolgens bij goed herstel alleen nog naar de mondhygiënist voor het randje, wat wellicht ook door de tandarts kan worden weggehaald, (afhankelijk van uw eigen mondhygiëne) en dus uiteindelijk kosten bespaard. Daarnaast heeft dit als voordeel dat de kans op een nieuwe ontsteking ter plaatse van de pocket van 6 mm kleiner is geworden, gezien er een pocket van 2-3 mm overblijft, die u wél zelf kunt schoonhouden (door simpelweg goed poetsen).
Met andere woorden, een flapoperatie uitvoeren is ten eerste een investering voor een betere mondgezondheid, maar daarnaast ook een investering voor geldwinst (mogelijk goedkopere mondhygiëne behandeling) en tijdwinst (minder tijd doorbrengen bij de mondhygiënist, mogelijk alleen tandsteen laten verwijderen bij de tandarts).
Echter hangt bovenstaande conclusie natuurlijk wel sterk af van de situatie en uw eigen mondhygiëne. Maar u kunt bovenstaande meenemen in de overweging het te doen.