Beste professionals en mede-forumgebruikers,
De laatste tijd liep ik rond met een een gevoeligheid voor kou tussen twee kiezen rechts boven.
Na foto's gemaakt te hebben, concludeerde de tandarts dat er een flink gat tussen de kiezen zat (ik ben nu dan ook gestart met flossen ter voorkoming van)
Gisteren is het gat uitgeboord en gevuld met de nodige napijn vandien, maar dat is gebruikelijk. Wat me echter opvalt is dat de koude gevoeligheid heviger is dan voorheen. Daarnaast had ik hevige pijn tijdens het eten van een zure appel. Ik heb die zelfs halverwege maar weggegooid! Dit lijkt me niet echt meer gebruikelijk, wat denken jullie hierover? Zou mss niet alles goed gevuld zijn?
De receptioniste van de praktijk heb ik hier kort over aan de telefoon gehad en zij adviseerde eerst om het nog een week aan te zien, totdat ze hoorde van de appel. Ik heb morgen middag al een afspraak staan bij de tandarts, maar ik hoop hier ook nog een antwoord te krijgen. Bovendien, mocht er iets niet goed gevuld zijn wie draait dan voor de kosten op?
Alvast bedankt voor uw moeite!
De laatste tijd liep ik rond met een een gevoeligheid voor kou tussen twee kiezen rechts boven.
Na foto's gemaakt te hebben, concludeerde de tandarts dat er een flink gat tussen de kiezen zat (ik ben nu dan ook gestart met flossen ter voorkoming van)
Gisteren is het gat uitgeboord en gevuld met de nodige napijn vandien, maar dat is gebruikelijk. Wat me echter opvalt is dat de koude gevoeligheid heviger is dan voorheen. Daarnaast had ik hevige pijn tijdens het eten van een zure appel. Ik heb die zelfs halverwege maar weggegooid! Dit lijkt me niet echt meer gebruikelijk, wat denken jullie hierover? Zou mss niet alles goed gevuld zijn?
De receptioniste van de praktijk heb ik hier kort over aan de telefoon gehad en zij adviseerde eerst om het nog een week aan te zien, totdat ze hoorde van de appel. Ik heb morgen middag al een afspraak staan bij de tandarts, maar ik hoop hier ook nog een antwoord te krijgen. Bovendien, mocht er iets niet goed gevuld zijn wie draait dan voor de kosten op?
Alvast bedankt voor uw moeite!
Re: Net 2 kiezen gevuld en pijnscheuten tijdens eten appel
Toch wel hoor. Koud, heet, zuur en zoet kunnen pijn veroorzaken. Zo raar is het dus niet, van die appel.
Maar zuur en zoet kunnen toch alleen maar pijn veroorzaken bij blootliggende dentine? Dus na vullen zou de appel toch geen pijn mogen doen lijkt me. Dat was voorheen ook niet zo. De gevoeligheid voor kou geloof ik, temperatuur kan ook door de vulling trekken. Maar zuur en zoet lijken me toch hele andere factoren...
Zie ook het antwoord van de tandarts in dit topic:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=15916&start=0
Dankzij de reactie van Romy32 en na overleg met de telefoniste van de tandarts is besloten om het toch nog een poosje aan te kijken. Ik heb het gevoel dat de tanden wel wat rustiger worden, al blijft kou erg gevoelig (zelfs op de fiets van en naar mijn werk). Een appel eten heb ik nog niet gedurft maar dat probeer ik morgen denk ik wel weer.
Zou het ook zo kunnen zijn dat mijn tandvlees is teruggetrokken door de behandeling waardoor de wortel een beetje bloot is komen te liggen? Met mijn nagel voel ik een rand tussen de tand en het tandvlees alsof de tand daar wat ruwer wordt en een kleine 'knik' maakt. Dat zou de extra gevoeligheid wel verklaren...
Of het echt door de behandeling komt vraag ik me af, maar blootliggende tandhalzen kunnen wel de klachten geven die je beschrijft.
Het enige probleem is dat ik vanmiddag weer terug ga omdat de vulling nu te hoog is gemaakt... zucht...
Wat betreft de koude gevoeligheid denk ik dat het echt door de tandhals komt. Er is geen tandsteen verwijderd, maar wel een klemmetje om de tand gedrukt. Toen ik de tandarts vroeg naar de tandhals gevoeligheid was hij eigenlijk vrij kortaf. Gewoon goed flossen dan trekt het wel bij. Heeft iemand hier wat meer informatie over? Ik poets al met Sensodyne, maar ik vermoed dat door het klemmetje de hals verder bloot is komen te liggen. Echt geen prettig gevoel!
Alvast bedankt voor de feedback tot dus ver!
Afgelopen weekend kwam er bij het flossen een stukje tand/vulling tussen de twee kiezen uit. Ter controle terug geweest naar de tandarts. Dit keer een collega, omdat de agenda van mijn eigen tandarts te vol zat. Voor de zekerheid nog maar een foto gemaakt en wat blijkt! Er zit nu een holte onder mijn vulling!! Dit verklaart volgens de tandarts waarom ik nu nog af en toe met kouwen op taaiere/hardere dingen wat pijn voel.
Bovendien heeft hij de foto's van de eerste vullingen bekeken en constateerde hij dat de vulling niet goed aansloten waardoor er een kier tussen de vullingen en de tandhalzen zat. Dit verklaarde dus de hevige pijn tijdens het eten van zure dingen zoals een appel. Terwijl mijn eigen tandarts zei dat er niets aan de hand was!!
Kortom na de eerste misser heeft hij het nu dus nog steeds niet goed herstelt! Aangezien de vullingen vrij diep zitten en bij elke keer opnieuw vullen een beetje dieper geboord moet worden ben ik wel enigzins bang voor de gevolgen. Welke stappen kan ik nu het beste ondernemen? En welke stappen kan ik ondernemen om de tandarts die verantwoordelijk is aan te spreken op zijn wanprestatie?
Bijvoorbaat dank voor uw reacties!