dwarsfluit spelen met een frameprothese?

Author:
bene
Posted:
do, 11/25/2010 - 19:21
Ik speel dwarsfluit en moet een frameprothese om linksboven een gat op te vullen. En misschien op termijn ook een gat rechtsboven. Bruggen of implantaten kan ik niet betalen, dus wordt de keuze waarschijnlijk een frameprothese. Nu maak ik me zorgen of ik daarmee dwarsfluit kan spelen. Ik hoop dat iemand me daar uitleg over kan geven. Dank u wel.
MDJ

wij hebben op het werk wel eens een frontkapje zacht matriaal gemaakt voor iemand die een blaasinstrument bespeelde .
deze had last van hoogte verschil in de elementen en kon daardoor de boel niet lekker lucht dicht krijgen , of zo iets

nu mijn vraag als je dwarsfluit speelt , heb je dan niet het instrument tegen je lippen aan en blaas je er dan in .
dus niet echt in de mond een stukje .

zo ja dan lijkt het me niet een al te groot probleem .
vr, 11/26/2010 - 20:37 Permalink
TechniekerJeetje

wij hebben op het werk wel eens een frontkapje zacht matriaal gemaakt voor iemand die een blaasinstrument bespeelde .
deze had last van hoogte verschil in de elementen en kon daardoor de boel niet lekker lucht dicht krijgen , of zo iets

nu mijn vraag als je dwarsfluit speelt , heb je dan niet het instrument tegen je lippen aan en blaas je er dan in .
dus niet echt in de mond een stukje .

zo ja dan lijkt het me niet een al te groot probleem .

Denk niet dat de topicstarter het eerste gedeelte van je reactie snapt, ik begin er al raar van te kijken... frontkapje zacht materiaal??? :smt017

Maar goed, voor de topic starter;

In principe heb je met een frame prothese geen last, omdat de tanden in het front nog van jezelf zijn. Het zou anders kunnen worden met een volledige prothese, maar dat is nu niet het geval.
Je zou gewoon moeten kunnen spelen dus! :D
Als het nou toch een probleem blijkt te zijn kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om voor een uitvoering je frame uit te laten, want als de ''gaten'' aan de zijkant zitten dan gaat dit niet eens opvallen...
za, 11/27/2010 - 01:13 Permalink
bene

Dank jullie wel voor jullie reacties! En dat klinkt hooppvol! Blij :D ! Ik begrijp inderdaad niet goed wat er met een frontkapje van zacht materiaal wordt bedoeld, maar dergelijke uitleg is toch belangrijk voor me, omdat ik dan weet dat er speciale mogelijkheden zijn en daar kan ik dan mijn tandarts naar vragen. Eruit nemen is ook een goede tip, gek genoeg had ik daar nog niet aan gedacht :o Je ziet bij mij dan wel een gat, maar in ieder geval kan ik dan wel spelen.
Een fluit zet je inderdaad tegen je lippen, er zit niets in je mond. Maar ik vraag me af of je tong je gehemelte raakt of de prothese, want het is wel belangrijk dat je tong je gehemelte kan voelen. Daarmee zet je noten aan.
Dankzij jullie uitleg, realiseer ik me ook dat het belangrijk is een hele prothese zo lang mogelijk uit te stellen. Maakt het daarvoor nog uit of ik nu kies voor een frameprothese of voor een brug?
Groetjes, Angela
za, 11/27/2010 - 11:08 Permalink
TechniekerJeetje

Dank jullie wel voor jullie reacties! En dat klinkt hooppvol! Blij :D ! Ik begrijp inderdaad niet goed wat er met een frontkapje van zacht materiaal wordt bedoeld, maar dergelijke uitleg is toch belangrijk voor me, omdat ik dan weet dat er speciale mogelijkheden zijn en daar kan ik dan mijn tandarts naar vragen. Eruit nemen is ook een goede tip, gek genoeg had ik daar nog niet aan gedacht :o Je ziet bij mij dan wel een gat, maar in ieder geval kan ik dan wel spelen.
Een fluit zet je inderdaad tegen je lippen, er zit niets in je mond. Maar ik vraag me af of je tong je gehemelte raakt of de prothese, want het is wel belangrijk dat je tong je gehemelte kan voelen. Daarmee zet je noten aan.
Dankzij jullie uitleg, realiseer ik me ook dat het belangrijk is een hele prothese zo lang mogelijk uit te stellen. Maakt het daarvoor nog uit of ik nu kies voor een frameprothese of voor een brug?
Groetjes, Angela

Bij de keuze zou een brug de mooist optie zijn, dan veranderd er wezelijk niets, bij een uitneembare constructie als een frame is er de mogelijkheid dat het restgebit enigszins beschadigd door het vaak in en uitnemen.
Bij een frame zijn er bepaalde ontwerpen waarbij het gehemelte vrij ligt. Dit zou je gewoon even tegen de tandarts moeten zeggen, dan kan daar rekening mee gehouden worden. Bij het ontwerp met het vrije gehemelte kun je je tong dus gewoon tegen het gehemelte leggen.

Succes met je keuze en de daarbij behorende behandeling!
za, 11/27/2010 - 21:01 Permalink
bene

Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Ik ben nu beter voorbereid om met mijn tandarts te overleggen. 1 Brug heb ik wel bij elkaar gespaard, maar als mijn tandarts verwacht dat ik meer bruggen nodig ga hebben, dan zal ik moeten kiezen voor een frame. Gelukkig ziet het er wel naar uit dat ik ook daarmee dwarsfluit kan blijven spelen. Dat is een hele geruststelling. Ik zal hier nog laten weten hoe dat gaat.
Heel hartelijk bedankt :smt023:
Angela
zo, 11/28/2010 - 13:55 Permalink
bene

Inmiddels weer naar mijn tandarts geweest voor de half-jaarlijkse controle. Goed voorbereid met jullie informatie ging ik er vooral heen om over de mogelijkheden/alternatieven voor een brug/bruggen te praten. Dat blijk ik uit te kunnen stellen, want mijn tandarts was dit keer van mening dat de brug die ik al heb en waar het allemaal om begonnen is, nog niet vervangen hoeft te worden: "die kan misschien nog wel tien jaar mee". Ik vind het heel vervelend dat mijn tandarts nu zulke andere conclusies trekt als een half jaar geleden, maar heb besloten om het voorlopig aan te zien en bewaar jullie informatie goed, voor als ik wel serieus moet gaan nadenken hierover. Bedankt!
di, 07/05/2011 - 09:44 Permalink