Onsteking niet weg na Apex

Author:
De Mol
Posted:
vr, 12/03/2010 - 17:09
Een week of 5 geleden heb ik een apex gehad aan de 27. Na 2 kuren is waarschijnlijk de ontsteking nog steeds niet weg. Vanwege de pijn en druk pijn op het tandvlees achter die kies. De kaakchirurg denkt dat het beter is de kies te trekken.

Dat vind ik echt balen!! Zijn er nog meer opties, zonder dat dit element verloren gaat.
Wortelkanaalbehandeling opnieuw ofzo????

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Illuminus

Herbehandeling is indien mogelijk behandeling van eerste keus bij persisterende ontsteking aan de wortelpunt....

Kennelijk is om bepaalde redenen besloten een apexresectie uit te voeren. Als de apexresectie geen resultaat biedt wordt het verhaal rap een stuk minder florissant.
Het feit dat er al 2 antibioticumkuren tegen aan gegooid zijn maakt het ook niet beter.....

Een tweede apexresectie heeft altijd een lager slagingspercentage dan de eerste....of een tweede mogelijk is hangt ook af van de situatie.
Of alsnog een herbehandeling mogelijk is hangt ook af van de situatie, wellicht dat een endodontoloog er nog brood in ziet....maar goed zelfs als....dan zit je waarschijnlijk aan herbehandeling met nieuwe chirurgie....ik zou dat geld tegenover de magere kans van slagen er niet voor over hebben en het geld steken in iets dat een betere prognose heeft, zoals een implantaat

Sterkte er mee
vr, 12/03/2010 - 18:19 Permalink
Illuminus

Een cantilever brug "kan" met de nadruk op kan....het zou mijn keus niet zijn, maar misschien zijn er tandartsen die het doen...ik vind het te risicovol om een 7 als full size distale cantilever te gebruiken (hoge kauwkrachten, met dito niet axiale belasting van de voorliggende elementen).

En ja voor een cantilever heb je ook twee pijlers nodig, de twee elementen voor de extractie worden omslepen en de dummy komt er dan achter.
http://caringforyoursmile.com/nl/images/110_Cantlvr_br.jpg
ma, 12/06/2010 - 10:42 Permalink
De Mol

Nou het verhaal is nu toch wat anders geworden. Ik dacht dat ze een apex hadden gedaan, kom ik vanmorgen bij mijn eigen tandarts om te overleggen blijkt er nog geen apex te zijn gedaan. Ze hebben het toen open gemaakt schoon gezogen en de poliep uit mijn holte verwijderd en weer dicht gemaakt. Doen ze dit wel vaker zo????

Nu moet ik dus morgen alsnog voor een apex. wel balen dat ik weer moet maar gelukkig kan ik dit element nog even behouden.
ma, 12/06/2010 - 17:07 Permalink
De Mol

Inmiddels geweest voor een apex. Het was allemaal erg lastig! De kies lag wat raar scheef dus ze konden er slecht bij. De ontsteking is weer verwijderd en als ik het goed begrepen heb is er nu wel een stukje van de wortelpunten gehaald. Normaal schijnen ze de holte weer op te vullen ofzo maar dat is dan niet gebeurt omdat ze er niet bij konden.

Weet iemand of er zonder het opvullen wel een kans van slagen is???? En waar is dat opvullen voor????

Als dit niet helpt moet de kies er alsnog uit. Dat was wat de kaakchirurg zei.
do, 12/09/2010 - 15:45 Permalink
Doffstein

normaal gesproken wordt de holte die gemaakt is niet opgevuld, tenzij de holte erg groot is na bijvoorbeeld het verwijderen van een kieste. Zo gauw de holte zich vult met bloed zal er normaal gesproken weer botingroei plaatsvinden. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat ze vanwege de lastige bereikbaarheid de wortelpunten alleen ingekort hebben maar dat ze die niet gevuld hebben. Als er een nette wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd dan zou dit voldoende kunnen zijn
do, 12/09/2010 - 21:09 Permalink
De Mol

Nou over de kwaliteit van de wortelkanaalbehandeling was de kaakchirurg niet helemaal tevreden.

Maar ik begreep van mijn tandarts toen al dat het een lastige behandeling was met die kromme wortels.

Nou ik hoop maar heel hard dat het nu toch goed gaat komen en ik mijn kies kan behouden!
do, 12/09/2010 - 21:43 Permalink