Voortand/facing los?

Author:
Nienepien
Posted:
vr, 12/10/2010 - 09:11
hallo tandarts,

Ik heb op beide voortanden facings aangezien ik op 10 jarige leeftijd ben gevallen. Daarbij is ongeveer de helft van beide tanden afgebroken. Tandarts heeft dit gerepareerd door er stukjes aan te plakken. Inmiddels zijn we 14 jaar verder en ik heb het idee dat 1 van die stukjes loslaat. Het doet geen pijn maar ik hoor een klikkend geluid en als ik de tand vastpak dan beweegt en klikt dit ook. Is dit erg en moet ik ermee naar de tandarts?

Groet,
Nienepien

Misschien moet ik het iets verduidelijken..

Ik heb al een tijdje last van, in mijn ogen, loszittende voortanden of facings (kweet niet of het de facing is of de gehele tand)
Dit is eigenlijk sinds ik een opbeetplaat gebruik tegen het knarsen. Het voelt alsof er iets klikt en ik duw er dan met mijn tong tegenaan.
Het gekke is dat dit soms ook helemaal niet gebeurd. Mijn man zegt niets te voelen klikken. Kan het dan zijn dat ik me inbeeld dat het loszit?

groet!
vr, 12/10/2010 - 15:38 Permalink
Chris888

Kan het zijn dat je naar argumenten zoekt om niet naar de tandarts 'te hoeven'?
Daar lijkt het een beetje op namelijk :wink: Als jij denkt dat er misschien een stukje los zit, is dat toch reden genoeg om er even naar te laten kijken? Zoals Lieneke zei is het niet verstandig met loszittende stukjes te blijven rondlopen. Daar kunnen vuil en bacteriën tussen komen die je niet wegpoetst en dat kan leiden tot een gaatje.
vr, 12/10/2010 - 16:14 Permalink
Nienepien

Ik ben juli dit jaar nog op controle geweest. TA zag toen niets vreemds. Hij zei alleen dat ze een keer vervangen kunnen worden vanwege het uiterlijk. Na 14 jaar worden ze natuurlijker niet witter.
En volgens mij zie je gewoon het randje tussen tand en facing. Ik heb geen pijn aan de tanden. Het enige wat me opvalt is dus dat ze in mijn ogen losser zijn gaan staan.

Ik ben vorig jaar meer dan 2000 euro kwijt geweest aan WKB. kies trekken etc. Ik ga inderdaad niet graag naar de tandarts nee!
vr, 12/10/2010 - 16:32 Permalink
Nienepien

Ik vraag hier alleen om wat advies omdat ik me er wel zorgen om maak. Mijn gebit is altijd sterk en mooi geweest en dat wil ik graag zo houden. Vorig jaar heb ik een vervelend jaar gehad met veel onverklaarbare kiespijnen. Toen zijn er meerdere WKB uitgevoerd en wat bleek, tandenknarsen! Daardoor ben ik gewoon wat angstiger en wantrouwiger geworden naar de tandarts.
vr, 12/10/2010 - 16:38 Permalink