Goeiedag !,
Na 26 jaar werkzaam te zijn geweest als ambulance verpleegkundige overweeg ik de opleiding mondzorgkunde te gaan doen aan de HAN. Ik vraag me af of het houden van voordrachten /presentaties een belangrijk aspect in de opleiding is. Ik heb een licht stotterprobleem, maar red me over het algemeen uitstekend, zeker in één op één gesprekken. Mocht het zo zijn dat presenteren/ en het houden van voordrachten een veelvuldig terugkerende bezigheid is , dan vrees ik dat die vier jaar voor mij toch wat minder plezierig zullen verlopen dan dat ik zou willen, en kan ik misschien toch maar beter die cursus Gnoe- rijden of bomen vlechten gaan doen. :smt003
Na 26 jaar werkzaam te zijn geweest als ambulance verpleegkundige overweeg ik de opleiding mondzorgkunde te gaan doen aan de HAN. Ik vraag me af of het houden van voordrachten /presentaties een belangrijk aspect in de opleiding is. Ik heb een licht stotterprobleem, maar red me over het algemeen uitstekend, zeker in één op één gesprekken. Mocht het zo zijn dat presenteren/ en het houden van voordrachten een veelvuldig terugkerende bezigheid is , dan vrees ik dat die vier jaar voor mij toch wat minder plezierig zullen verlopen dan dat ik zou willen, en kan ik misschien toch maar beter die cursus Gnoe- rijden of bomen vlechten gaan doen. :smt003
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Hahaha, van de opleiding mondzorgkunde weet ik helemaal niks, maare.... Waar kan ik me inschrijven voor bovenstaande cursussen????? :lol:
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Toen ik de opleiding deed (afgestudeerd in 2003) heb ik een stuk of 4 presentaties moeten doen. Je krijgt ook presentatietechnieken aangeleerd. Ik denk dat iedereen het erg spannend vind om te doen. Maar het is ook iets wat je moet leren omgaan. Het stotterprobleem is natuurlijk niet prettig, maar ik denk dat men daar vast wel begrip voor heeft.
Ikzelf had behoorlijk te kampen met faalangst en daar heb ik ook hulp bij gehad. Nu vind ik het juist 'kicken' om dat soort spannende dingen te doen en vind ik het bijdragen aan mijn persoonlijke groei.
De hele opleiding vond ik eigenlijk eng omdat je steeds op je vingers wordt gekeken en de docenten heel erg kritisch zijn. Ik ben wel heel blij dat ik heb doorgezet, want het is echt een ontzettend leuk vak. Het is het gevecht op de opleiding dubbel en dwars waard geweest!
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Het vak lijkt mij ook heel leuk.
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Echter: ik vind het helemaal niet vervelend om te luisteren naar iemand die stottert. Sterker nog: ik heb gemerkt dat het haperen er voor zorgt dat mijn aandacht heel goed vastgehouden wordt, omdat je gaat wachten wat er komt. En da's echt een groot pluspunt t.o.v. iemand die wel heel vloeiend praat maar een tikkie monotoon. Ga ervoor zou ik zeggen!
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Hoe het op de han werkt heb ik uiteraard geen idee van :)
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Chris888 en Stokertje, eveneens bedankt voor julie reacties.
Ik ga er nog eens stevig over nadenken, ik ben ook de jongste niet meer, (26 jaar ambu) en dat is eveneens een punt van overweging.
Ik vind het overigens schitterend dat ik hier zo met julie over van gedachten kan wisselen. ik krijg waardevolle, open en eerlijke reacties.
Geweldig forum hier !
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Maar over die presentaties. Ik denk dat wat je ook doet, de inhoud is belangrijker dan hoe je het als performance neerzet. Ik ken aalgladde sprekers die hun verhaal aan elkaar breien met vaagheden. Ik ken hakkelaars die duidelijke informatie verschaffen.... die laatste hoor ik liever. En een keertje stotteren is minder vervelend dan mensen die continue uuuh en eeeh zeggen.
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Totaal niet mee eens. Als je je publiek binnen de eerste minuut al kwijt bent door welke reden dan ook, kan je waardevolle informatie ook niet overbrengen. Dan kan je beter een boek gaan schrijven. Gelukkig leer je presenteren tijdens de opleiding. :)
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
wie heeft het over het publiek kwijt zijn? Het gaat niet over een entertainment show, het gaan om inhoud. En bij mij momt inhoud wel aan al is het in brokjes. Tuurlijk moet je altijd oefenen voor een presentatie, wie niet! Maar om nou te zeggen dat je geen informatie kan overbrengen, vind ik een beetje simpele gedachte.
Ik heb jaren samengewerkt met een stotterende anesthesie assistent.........nooit een probleem. Heb ook veel mensen lulverhalen horen vertellen in een tempo waar van menigeen onder de indruk was.........maar inhoudelijk meurde het aan alle kanten. En daar prik ik gewoon doorheen. Functie boven vorm, zo hoort het. En als je de functie helemaal in de knip hebt mag je er een act van maken
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Is presentatie ook een onderdeel in de opleiding Tandheelkunde ?
Stokertje: Een soortgelijke onderwijs methode als jij beschreef, heb ik ook ooit eerder gevolgd.
Zij noemden het daar PGO, ofwel probleem gestuurd onderwijs. Ook daar werd gewerkt met casuistiek, en na uitwerken van de casus moest die uiteraard....gepresenteerd worden. Er werden eveneens presentatie technieken "aangereikt".
Daar werden we beslist niet dommer van.
Stotteren = Stotteren onderdrukken, met andere woorden, stotteren is het proberen te voorkomen dat ik gá stotteren.
En waarom doe ik dat ? Omdat ik me er voor schaam ! En is die schaamte terecht ?, Nee, natuurlijk niet !, waar zou ik me voor moeten schamen ! Het schaamtegevoel is gekoppeld aan gedachten, en die gedachten kloppen niet !
Dit is een oude valkuil, waar ik wederom ingeduikeld ben. Ik maak het probleem weer eens groter dan het in werkelijkheid is.
kortom, ik heb werk te doen !
Zo, dat was een lesje stottertechniek, dan kunnen julie het straks ook ! :lol:
Bedankt voor de reacties,
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Bij de presentaties zat altijd iedereen te suffen; niemand lette op. Dus ik vond dat daar eens wat aan verandert moest worden. Mijn presentatie ging over tandvleesontsteking bij zwangerschap. Ik ben lekker op het bureau gaan zitten en ben eerst een paar vragen gaan stellen aan mijn mede-studenten. Waarop ze wakker schrokken en me zeer verbaasd aan keken. Ineens deden ze actief mee aan de 'les' en begonnen ze mij ook ook vragen te stellen. Het werd dus een interactief geheel.
De studenten moesten de presentatie beoordelen en gaven me het hoogste cijfer ooit: een 9. Echter de docent gaf me een 5! Ze dacht namelijk alleen dat ik zo deed om populair te doen....Na mijn uitleg wat we geleerd hadden tijdens de presentatielessen en waarom ik het zo prestenteerde zei ze: 'Oh..je hebt er dus wel over nagedacht?! Het zal wel de generatie-kloof zijn...' Daar was ik dan weer heel verbaasd over. Als je naar sprekers luisterd op congressen zie je dat ze vaak precies dezelfde methode hanteren! Anyway, ik bleef die 5 van haar houden a hoewel ze me toch wel gelijk gaf achteraf...dit verhaal heb ik nog met het de uitreiking van het examen moeten horen. Het had indruk gemaakt bij de docenten!
Waarmee ik maar wil zeggen: ieder zn meug!
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
In enig verband hiermee: toevallig vandaag enkele artikelen in de VK over de afnemende kwaliteit van het onderwijs in NL (internationaal gezien) en dat minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) dat wil keren door een beleid van 'back to basics'. Dus meer taal, rekenen en exacte vakken en minder bijzaken als cursusjes van dit of dat en 'Postbus 51 informatie' (zijn woorden van Van B.) . Slaat niet zo zeer op HBO, maar daar is de ziekte kennelijk ook enigszins doorgedrongen.
"Ouders moeten kinderen niet meer vragen of het leuk was op school maar vragen wat ze hebben geleerd", aldus van Bijsterveldt.
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Dat was wordt een heel oldskool stukje onderwijs vernieuwing. gewoon weer tafels stampen en topografie rammen!
Maar het besprken van budget problemen vind ik ook niet iets voro op school. En de Cito aan het eind van het jaar ipv in februari is ook slim, want die laatset maanden zijn vrij vaak "leuk" ingedeeld.
Overigens, het gevoel dat het onderwijs minder oplevert is misschien ook wel ingegevn doordat er zo'n instroom is en blijft van mensen die eigenlijk op sprciaal onderwijs horen en dat niet krijgen omdat de ouders dat stigmatiserend vinden. Tevens moet ook elk MBO-er denken over doorstromen naar HBO..... ik zeg, waarom dan? Er moet toch ook iemand zijn die MBO werk doet. Of ben ik nu gek?
Daarnaast is er voor mensen die makkelijkmeekomen weinig interesse vanuit het onderwijs (door de bank genomen) omdat dat makkelijke leerlingen zijn. Maar iets extra eruit peuren zit er door de aandacht die naar de mindere goden gaat niet in. KOrtom, ze moeten zelf werkjes doen en zich dingen bijbrengen.
Nou, leren ze daar m.i. zelfwerkzaamheid en dat is iets wat heel handig is voor later. Het zal wel meevallen met alle veranderingen. Net als 2 profielen in havo/vwo, net als maximaal hangen aan de basis Nederlnads/engels/wiskunde en betavakken.............. zoui er dan niemand snappen dat een beetje filosoof daar geen ruk mee kan, en dat 1/3 van de leerlingen dat als niet nuttig zullen ervaren.
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
In ieder geval, allemaal bedankt voor julie bijdrage ! enne..
Toedeloe !... :smt006
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Ben me nog aan het oriënteren, ook op andere mogelijkheden in de mondzorg, .....preventie-assistent lijkt me ook leuk werk om te doen, en de aanloop er naar toe is denk ik wat minder lang.
Typisch eigenlijk dat ik met al m'n diploma's ( Verpleegkundige ,anaesthesie verplk, ambulance verlpeegkundige ), de hele "bende" weer overnieuw mag doen als ik naar de mondzorg overstap.
Sluit niet echt aan op elkaar.
Ik zou ook scholing kunnen gaan volgen bij bijv Edin, maar dan moet ik wel eerst een stage/werk/opleidings-plek hebben.
Nou ja, ik laat het je weten !
O ja, ..........deze tandarts neemt nog patienten aan ..... :smt003
http://www.youtube.com/watch?v=DdASXLC4XQ0
Groeten !
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Je hebt wel gelijk als je zegt dat de weg naar prev.ass heel veel korter is. Als je werk hebt als assistent (hoef je dus niet eens tandartsassistent voor te zijn) dan ik het een paar daagjes cursus en hopla je bent preventie-assistent. Er is namelijk enkel een advies om 2 jaar ervaring te hebben als assistent; het is dus niet verplicht. Als je wil kan je daarna ook nog paro-preventieassistent worden, leren boren en leren anesthesie te geven. Dan moet je wel snel zijn, want binnen het NMT zijn er plannen om de cursus prev.ass 2 jaar te laten worden. Dat las ik in het Nederlands Tandartsenblad in een of ander interview.
Qua lesgeven...dan moet je weer een lesbevoegdheid hebben, vrees ik...Dat is wel ontzetten leuk werk, lijkt me!
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Nou, ik wil het allemaal leren, en ga als de weerga opzoek naar een stageplek, en schrijf me in voor de cursus.
Ik hoef geen baan, ik zie dit als een hobby !, zolang ik "leer" hoef ik geen cent te zien. De opleiding betaal ik zelf, en pas op het moment dat de tandarts/opleider zegt "ik heb wat aan je", dan komt er misschien iets van terugverdienen in beeld.
Voor het geld hoef ik het allemaal niet te doen, dat zit wel snor.
Tijd heb ik ook zat, ik ben namelijk met FLO. (functioneel leeftijds ontslag)
Groeten,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
http://www.dentalvacature.nl/vacature_tandartsassistente_tilburg_noord-…
http://www.jobtrack.nl/jobtrack/JobOpeningDisplayPage.aspx?page=3&f…
http://www.brabantzorg.net/vacatures/tandarts_assistent_e_tilburg/119063
http://www.brabantzorg.net/vacatures/polikliniekassistent_kaakchirurgie…
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Ik probeer ook eens bij mijn eigen tandarts.
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
ach, ik heb toch tijd zat !.
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Vooralsnog niets gewijzigd, maar ik hou het in de gaten.
Bedankt voor de tip !
Vraag: Ben je nu tandheelkunde aan het studeren ?, of lukte dat niet vanwege het enorme instellingscollegegeld ?
Ik las dat het instellingscollegeld voor tandheelkunde in Nijmegen is gezet op 16000 euro per jaar.
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Veel succes met je studie.
Groet.
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Ik ben ontzettend benieuwd naar de ervaringen van andere mondzorgkunde studenten, maar ik mag nog niet op het mondzorg forum. :cry:
Ik heb me al wel aangemeld voor de opleiding, maar moet nog ingeloot / geselecteerd worden. (hoop ik dan maar)
Intussen ben ik me wel aan het voorbereiden op de studie. Opfrissen van kennis Biologie/Scheikunde Anatomie/Fysiologie.
Maar misschien geeft Lieneke me wel een beperkte toegang tot het mondzorg forum ?, daar zou ik al heel blij mee zijn.
Groet,
Rob
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde
Re: Presenteren in opleiding Mondzorgkunde