Tand opbouwen??

Author:
sara15
Posted:
vr, 12/10/2010 - 11:40
Hallo allemaal,

Mijn 2 voortanden zijn afgekarteld, en hebben niet meer de rechte vorm die ze horen te hebben. En ze zijn dus ook te kort.

Nu had mijn tandarts het erover dat hij die tanden wil 'opbouwen'. Hij gaat bij de volgende afspraak, over een maand, uitleggen wat dat inhoudt. Maar ik ben nu al heel benieuwd:p

Ik dacht eigl dat ik facings zou krijgen (pas als mijn beugel eruit is), maar er is blijkbaar ook nog een andere manier? Ik ken wel iemand waarvan de helft van haar tanden van wit spul is, maar dat vind ik zo lelijk. Het is opvallend omdat het een heel andere kleur heeft, en dat wil ik liever niet.

Iemand een idee hoe je tanden kunt verlengen/bijvormen, zonder een facing? En met mooi resultaat natuurlijk:)

Alvast bedankt voor de reactie.
sara15

nee dat gaat niet lukken, uiteraard pas als de beugel eruit is.


Oh, ik zie al dat t mijn fout is. Ik was niet heel erg duidelijk. Hij gaat volgende maand ook meteen de tanden 'opbouwen'. Maar de beugel moet ik nog zo'n 4 maanden. Daarom was ik al benieuwd hoe hij dat dan wilde gaan doen.
vr, 12/10/2010 - 19:12 Permalink
BJN

Opbouwen van incisale randen doen we juist vaak tegen het einde van de behandeling. Niet elke tandarts is dat gewent. Vroeger deed men het erna.
Maar tijdens (soms vooraf) is veelal logischer omdat je dan de juiste contour maakt zodat de beugel het laatste stuk kan doen. Of soms is er minder werk over met de beugel. Dat blijkt meteen na het opbouwen.

Dus: "altijd en alleen opbouwen NA de beugelbehandeling is ZO 2005..." :smt002

Doe ik met een interne esthetische tandarts al sinds 2004. Drie tot vier dagen (6-8 patienten per dag) in de maand ELKE maand. Nu doe ik natuurlijk wat meer beugel-volwassenen dan de gemiddelde ortho...
vr, 12/10/2010 - 22:11 Permalink
sara15

BTW een facing bedekt de volledige buitenkant van de tand. Dat kan alleen zonder beugel. Waar ik over schrijf zijn veranderingen aan de randjes (zijkanten of bijtrand) van de tanden.



Bedankt voor uw antwoord!
Het gaat idd alleen om de randen van de tanden (zijkant en bijtrand). Het gaat dus geen facing worden. Maar hoe/waarmee kun je de tand dan 'aanvullen' zonder dat er een verschil met de rest van de tand zichtbaar is? Bij die kennis hadden ze een soort van wit 'cement' eronder geplakt, maar dat moet ik niet hebben:)

Nogmaals bedankt voor de reacties.
vr, 12/10/2010 - 22:53 Permalink
Romy32

Het opbouwen van een tand wordt gedaan met composiet (witte vulling). Composiet is er in veel verschillende tinten wit. Als jouw tandarts goed de tijd neemt om de juiste kleur te bepalen, hoef je echt niks van de opbouw te zien.

Het klinkt alsof ze bij die kennis van jou een te lichte kleur composiet hebben gebruikt.
za, 12/11/2010 - 10:39 Permalink
sara15

Het opbouwen van een tand wordt gedaan met composiet (witte vulling). Composiet is er in veel verschillende tinten wit. Als jouw tandarts goed de tijd neemt om de juiste kleur te bepalen, hoef je echt niks van de opbouw te zien.

Het klinkt alsof ze bij die kennis van jou een te lichte kleur composiet hebben gebruikt.


Dat klinkt al beter, thanks.
Maar ik kan me voorstellen dat ik als mn tanden zou willen laten bleken, dat dat niet meer gaat dan. Hmmm. Ik zal het volgende maand wel horen.
za, 12/11/2010 - 12:00 Permalink
sara15

Om nog even te laten horen hoe het is gegaan: jullie hadden gelijk. Gewoon laagje composiet om de tanden heen. Wel jammer dat ze nu met de onderkant tegen de beugel op mn ondertanden botsen, en het composiet dus ook weer aan t afbrokkelen is.
za, 01/22/2011 - 17:19 Permalink