De laatste paar kiezen in mijn bovengebit (man, 65+) zijn in zodanig slechte conditie dat ze getrokken moeten worden, ook omdat ik hartpatient ben. Echter mijn 2 voortanden plus 2 snijtanden, zijn nog in goede conditie.
Is er een prothese mogelijk waarbij een opening voor de 2 (of 4) voortanden zit? Zo ja, spreken we hier dan over een partiele of volledige prothese (want ik neem aan dat beiden uit 1 stuk vervaardigd worden).
Het lijkt mij zonde om mijn voortanden onnodig te trekken of is een geheel gebit toch het beste? Mijn tandarts had het ook over het afslijpen van de voortanden (en dan een kanaalbehandeling), en dan een volledig gebit maar ik zie dat niet zo zitten als het niet nodig is. Kunnen voortanden ook als opklikpunt gebruikt worden of zijn er dan nog extra implantaten nodig?
Wat zou er in dit geval vergoed worden door de verzekering want ik heb begrepen dat bij een volledige implantaat prothese een bijdrage van 125,- per kaak wordt gevraagd (maar dan moeten wel al je tanden eruit zijn? en dat zou in dit geval dus niet zo zijn).
Met vr gr Joe
Is er een prothese mogelijk waarbij een opening voor de 2 (of 4) voortanden zit? Zo ja, spreken we hier dan over een partiele of volledige prothese (want ik neem aan dat beiden uit 1 stuk vervaardigd worden).
Het lijkt mij zonde om mijn voortanden onnodig te trekken of is een geheel gebit toch het beste? Mijn tandarts had het ook over het afslijpen van de voortanden (en dan een kanaalbehandeling), en dan een volledig gebit maar ik zie dat niet zo zitten als het niet nodig is. Kunnen voortanden ook als opklikpunt gebruikt worden of zijn er dan nog extra implantaten nodig?
Wat zou er in dit geval vergoed worden door de verzekering want ik heb begrepen dat bij een volledige implantaat prothese een bijdrage van 125,- per kaak wordt gevraagd (maar dan moeten wel al je tanden eruit zijn? en dat zou in dit geval dus niet zo zijn).
Met vr gr Joe
Re: Prothese op voortanden of geheel gebit?
met vr gr
Als extra retentie gebruiken met drukknopsysteem erop of zo werkt ook niet, de prothese gaat kantelen, en daarmee wrikken, dus die paar tanden is dan een kort leven beschoren. Ze laten staan (alleen d ewortel dan) zoals de tandarts voorstelt gebeurt om te voorkomen/beperken dat de kaak invalt, is beetje afhankelijk van de situatie misschien een goed idee.
verzeekringsvergoeding hangt af van de verzeekring, dus laat een begroting opstellen, als u die niet al heeft, en ga daarmee naar de verzekering. Die kan u vertellen wat de vergoeding zal zijn.
1. Meer retentie, prothese zit vaster, daardoor snellere gewenning.
2. Esthetisch meestal fraaier.
Vaak zien we dat de overgebleven tanden dusdanig verslechteren dat ze op termijn ook getrokken moeten worden, zou in uw geval betekenen weer stoppen met medicatie etc.
In de toekomst( plm. 1 jaar) kan dan worden gekeken of er mogelijk implantaten geplaatst kunnen worden.Immers geen tanden of wortels meer aanwezig, volledig edentaat.( voorwaarde verzekering)
Maar als dat de beste oplossing is, dan moet dat. Waarom moet ik daarna evt een jaar wachten om implantaten te kunnen nemen?
met vr gr