o jee!!

Author:
marjon71
Posted:
do, 12/16/2010 - 17:06
ik ben heel bang voor de tandarts......... ben er al een paar jaar niet meer geweest! sterker nog, ik heb helemaal geen tandarts.
dat is al die tijd heel goed gegaan, maar............

wij gaan aanstaande maandag een midweekje lekker weg en sinds een paar dagen voel ik een zenuwontsteking opkomen........... inmiddels ben ik al bezig met ibuprofen i.c.m. paracetamol en dat gaat aardig goed..... omdat ik in de zorg werk, kan ik gemakkelijk bij antibiotica kuren komen.......... vanavond ga ik voor 4 nachten de nachtdienst in en ben van plan om een amoxicilinekuur te pakken. het idee om nu, zo onverwachts, naar een onbekende tandarts te gaan..........

mijn gezin weet niets van mijn kiespijn................ weet iemand of een 7 daags kuurtje amoxiciline de ontsteking aanpakt?

ik schaam me werkelijk dood, maar ben zooooooo bang dat de pijn straks niet meer te harden is........... al is het maar een tijdelijke oplossing...........
Dilly

Beste Marjon,

Bel een tandarts bij je in de buurt en vraag of je daar terecht kunt.

Ik weet wat het is om bang te zijn, en om je te schamen voor die angst, en voor het feit dat je al lange tijd niet meer bij een tandarts bent geweest. Maar als je echt pijn krijgt, is de enige goed oplossing om toch echt naar de tandarts te gaan.

Dan ga je toch ook met een veel fijner gevoel weg, maandag, en de kerst tegemoet?

Succes!
do, 12/16/2010 - 17:19 Permalink
Snowman

Beste Marjon, ga toch naar de tandarts toe, vertel hem/haar dat je bang bent.
Er gaat volgens mij niemand vrolijk naar de tandarts toe, en de pijn kan ondragelijk worden
als je een ontsteking hebt, waarom pijn moeten hebben als het niet nodig is.
do, 12/16/2010 - 19:04 Permalink
alpifresh

Hoe langer je wacht, hoe langer je bang bent. Zou het niet fijn zijn wanneer je het allemaal achter de rug had? Geen pijn, geen angst, en weer gewoon door met je leven?

1/ Prik een datum in je agenda waarop jij wilt dat het voorbij is.
2/ Maak een lijstje met dingen bij de tandarts waarvoor jij bang bent.
3/ Vraag om je heen of iemand een lieve tandarts kent.
4/ Bel die voor een afspraak. De eerste keer is meestal alleen kijken, foto's maken, overleggen wat er moet gebeuren, kosten op een rijtje zetten (die afspraak kan dus eerder dan jouw agendadatum).
5/ Geef hem jouw lijstje en vraag hem dit samen met jou door te nemen. Hij kan ongetwijfeld een aantal dingen schrappen ("Dat ding ga ik niet doen"), en een aantal dingen uitleggen ("Vroeger deden we dat zo, maar tegenwoordig gaat dat anders").
6/ En dan de afspraak plannen op/voor de datum waarop jij wilt dat het allemaal voorbij zal zijn.

Lees hier op het forum nog maar verder, hoe het andere bange mensen is vergaan. Dan krijg je zowel tips, ideeen, inspiratie, en hopelijk de moed om dit aan te pakken.

Vertel je ons nog hoe het je is vergaan? Daarmee help je ook weer andere bange mensen.
do, 12/16/2010 - 20:45 Permalink
marjon71

nou, mijn nachtdienst heb ik "uitgezeten" met een boel pijn......... ibuprofen heeft niets geholpen. vanochtend lag ik om 7.30 uur in mijn bed en door de pijn was ik alweer om 9.30 uur wakker. ik heb al mijn moed verzameld en heb verschillende tandartspraktijken gebeld, maar veel praktijken nemen geen nieuwe patienten meer aan, of zijn tot aan het nieuwe jaar te druk..........
nadat ik, na mijn zoveelste poging, had uitgelegd dat ik echt veel pijn heb, werd ik teruggebeld door een aardige assistente met de mededeling dat ik vanmiddag om 15.00 uur mag langskomen!
ik vind het doodeng, maar deze pijn is niet te harden.......... wel mijn nachtdienst voor aankomende nacht voor de zekerheid maar afgezegd. ik laat vanmiddag, als ik weer thuis ben, wel even weten hoe het gegaan is.
allemaal heel erg bedankt voor de reactie's en fijn dat ik via dit forum mijn ei kwijt kan!
vr, 12/17/2010 - 11:44 Permalink
Dilly

Marion,

wat dapper van je, supergoed!!!!
Ben heel benieuwd hoe het was... maar alvast gefeliciteerd met deze overwinning op jezelf! Bij mij duurde het 13 jaar voordat het zover was en dat had verstrekkende gevolgen, ben blij dat jij stoerder bent dan ik :smt002

Groetjes,
Dilly
vr, 12/17/2010 - 15:30 Permalink
marjon71

nou......... ik ben gisteren dus geweest, zij het met lood in mijn schoenen! mijn, inmiddels nieuwe tandarts (!), was super aardig en ook de assistente was heel lief! :P
zij waren inmiddels al op de hoogte van het feit dat ik lang niet meer naar een tandarts was geweest en dat ik heel bang was! (dat was doorgegeven door de mevrouw die ik 's morgens aan de telefoon had).
er bleek inderdaad een grote ontsteking te zitten en de kies is open gemaakt (uiteraard met verdoving). omdat het zo'n grote ontsteking was, moest de tandarts de kies open laten, zodat alle troep er goed uit kan. maandagochtend om 8.15 uur word ik opnieuw verwacht en wordt de kies gespoeld en dicht gemaakt. daarna, in het nieuwe jaar, gaat de behandeling verder. natuurlijk was ik super nerveus en, eenmaal in de stoel, moest ik ook nog huilen, maar dat vonden zij geen probleem. ze hebben mij heel goed opgevangen en alles heel rustig, met tussendoor steeds even stoppen, gedaan. het mooie van het verhaal is, dat ik nog tegen de tandarts heb gezegd dat ik heb overwogen om op mijn werk een amoxiciline kuurtje te pakken. hij zei: had dat maar gedaan, want die ga ik je inderdaad voorschrijven!! hahahaha!
verder heeft hij heel oppervlakkig (dus niet meteen met dat haakje....) naar de rest van mijn gebit gekeken. opzich valt de schade wel mee, alleen heb ik erg slecht tandvlees (pockets). ik denk dat ik bij deze tandarts genoeg vertrouwen ga opdoen om mijn hele gebit weer okee te krijgen! ik houd iedereen op de hoogte!
za, 12/18/2010 - 14:49 Permalink
wilria

wow, marjon, wat goed van je, dat je hebt doorgezet en ook
geweldig dat je een tandarts en assistente hebt gevonden die je gerust stellen en waar je je goed bij voelt

veel succes maandag en veel plezier met je midweekje weg
zo, 12/19/2010 - 00:20 Permalink
scaredycat

Gefeliciteerd met de eerste stap!

En ik kan je uit ervaring zeggen dat een lieve, geduldige
TA echt een WERELD van verschil kan maken...

Had je mij 6 jaar geleden gezegd dat ik nog eens fluitend naar de TA zou
gaan had ik je voor gek verklaard, nu is het alweer een paar jaar ECHT zo :D
di, 12/21/2010 - 00:19 Permalink
marjon71

gisteren voor de 3e keer naar de tandarts geweest voor de wortelkanaalbehandeling. er zit nu weer een noodvulling in en over 2 weken wordt het "afgemaakt". vrijdagmiddag om 13.30 uur staat er een bezoek aan de mondhygieniste op de agenda........ daar zie ik wel weer tegenop; daar ben ik nog nooit geweest. ik heb haar al wel gezien, want zij heeft gisteren de tandarts geassisteerd. ik hoop maar dat het allemaal een beetje mee valt vrijdag........ :oops:
di, 01/04/2011 - 14:05 Permalink
swaps

Marjon, wat ontzettend goed en stoer.... Ik hoop dat je nu doorzet en dan ga je zo blij zijn !!! Je hebt het spannendste al gedaan nl de eerste stap al gemaakt. Straks heb je weer een gezond gebit en een stuk minder kopzorgen. Ik weet hoe het is, ik ben een ongeloofelijk schijter maar ik schop mezelf met zweetoksels 2 keer per jaar naar de tandarts en start straks zelfs met beugelen. Hou ons op de hoogte.
:lol:
di, 01/04/2011 - 21:56 Permalink
marjon71

was dus eergisteren bij de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling.
de tandarts had al gezegd dat ik wat last zou kunnen krijgen in de dagen erna. de eerste avond heb ik idd een ibuprofen genomen. gisteren de hele dag geen last gehad en vanmiddag, terwijl ik bij de kapper zat, ging het weer opspelen. een uurtje geleden toch maar weer een ibuprofen genomen. ik hoop zo dat alles niet voor niets is geweest!! wie herkent dit en is dit normaal?? :(
wo, 01/05/2011 - 17:54 Permalink
Stokertje

Kost wat tijd om het lichaam de infectie aan de wortelpunt op te ruimen. Belangrijkste is dat door afsluiten van het wortelkanaal (de behandeling dus), de verbinding tussen buitenwereld (mond met al zijn bacterien) en de wortelpunt is afgesloten en het lichaam het evenwicht kan herstellen. Hoeveel tijd dit kost, ligt aan de grootte van de ontsteking, maar de pijn zal geleidelijk afnemen.
wo, 01/05/2011 - 18:53 Permalink
marjon71

dank je wel, stokertje, voor je uitleg! de ibuprofen van vanmiddag werkt, denk ik, nog steeds.......... de pijn is in elk geval nog niet teruggekomen............... ik ben vol goede moed!! :D
wo, 01/05/2011 - 22:08 Permalink
Stokertje

Goed zo, ik lees nu pas de gehele post. Dapper dat je gegaan bent. Bouw een goede zorgrelatie op met je tandarts, dus vraag wat je wilt vragen bij iedere behandeling (niet overdrijven natuurlijk, dat wordt vervelend ;) ), dat scheelt een hoop onzekerheid bij volgende bezoeken. Sterkte met de pijn.

(oja, blijf van de amox af, nooit nemen zonder indicatie. het is gif, bedenk dat ;) antibiotica helpt bij kiespijn tijdelijk, maar komt snel weer terug. tandartsen geven het ook om de behandeling dragelijker te maken ;) )
wo, 01/05/2011 - 22:20 Permalink