De "ideale" tandartsrekening

Author:
Spiegeltje
Posted:
ma, 12/20/2010 - 12:06
Tandartsrekeningen blinken vaak niet uit in duidelijkheid, dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentbond.

Uit het onderzoek blijkt dat 40% de rekening van de tandarts niet eens ziet. Deze wordt door de tandarts direct naar de zorgverzekeraar gestuurd, die soms nog een declaratie naar de patiënt stuurt, maar soms ook niet.

Van de mensen die de rekening krijgen thuisgestuurd vindt ruim een derde (gedeelten van) de rekening onbegrijpelijk. Met name de codes met onduidelijke omschrijvingen leveren problemen op. Termen als 'extractie' en 'etsen' zeggen de meeste mensen niets. Of de rekening klopt met de uitgevoerde behandeling is daarom moeilijk te vergelijken.

De Consumentenbond stelt daarom een aantal verbeteringen voor:

* Duidelijk maken wie de behandelaar is geweest;
* Leesbare omschrijving van de codes;
* Duidelijk maken welke tand of kies behandeld is...

Een voorbeeld hiervan is hier te vinden: http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/508993/factuur_groot.pdf

Bron: http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/zorgv…

Opm. Mijns inziens een duidelijke verbetering ten opzichte van "cryptische" rekeningen met code en een (sterk) ingekorte omschrijving. M.i zou dit hoeven leiden tot meer werk voor de tandarts bij de facturering (kan worden geautomatiseerd).

Zeker bij groepspraktijken zou echter nog duidelijker aangegeven kunnen worden wie heeft behandeld en welke functie zij hebben (tandarts, mondhygienist dan wel assistent). Het staat nu alleen in de kop van de rekening