tandvleesproblemen- parodontitis

Author:
Angelke
Posted:
za, 12/11/2010 - 22:00
hallo,

ik ben nieuw op het forum en word maandag 20 december geopereerd onder algehele narcose. toch heb ik enorm veel schrik.
hetgeen er gaat gebeuren zijn 4 wijsheidstanden dat worden getrokken (zijn al een groot deel eruit gekomen), tandplak verwijderen en vooraan 4 nieuwe tanden beneden want deze kon men niet meer redden. :oops:
de tandarts heeft een noodprothese gemaakt maar hoe lang zou ik deze moeten gaan inhouden vooraleer ik kan kiezen voor porseleinen kronen met een vaste prothese en of dat makkelijk zit.

ook toen de tandarts een pocketopname deed is sindsdien het tandvlees op m'n hoektand boven een stuk weggetrokken waardoor dat ik precies een "gat" heb in m'n tandvlees.
de diagnose dat ze hebben gesteld is early onset parodontitis, ik ben nog een jong meisje van 27.

graag zou ik eens gerust gesteld willen worden want heb enorm veel bang en ook om onder narcose te gaan.
ik wil echt m'n tanden niet kwijt buiten die 4 dan en kan u mij tips eventueel geven om dat allemaal goed te verzorgen en als het tandplak verwijderd is en het goed verzorgd wordt blijft die parodontitis toch weg hoop ik?
ik poets electronisch 3 x per dag en toch wel gemiddeld 45 min in totaal (is dit overdreven?).

kan u mij helpen aub?

dank u.
nadiahussain

Als je paradontitis hebt gehad is de nazorg erg belangrijk. Als je echt wilt voorkomen dat het nog eens gebeurt, moet je na ELKE maaltijd poetsen. Gebruik ook mondwater, dat doodt bacteriën die de parodontitis veroorzaken. Als je een goed gebit hebt, kun je ook geen parodontitis krijgen.
ma, 01/03/2011 - 16:05 Permalink
Lieneke

Na elke maaltijd? Weet je hoe vaak mensen soms eten op een dag? En dat je ook slijtage kan krijgen door al dat gepoets? Mondwater...ligt eraan welke je gebruikt. Het reinigen tussen de tanden is velen malen belangrijker.
Parodontitis kan je ook soms helaas ook krijgen met een goede mondhygiene, maar het risico is wel heel veel lager.
ma, 01/03/2011 - 17:11 Permalink
Angelke

Idd het klinkt raar maar ik heb ook parodontitis gehad en van de tandarts moest ik na iedere maaltijd. Was wel irritant.

Dag allen,

Hartelijk dank voor jullie reactie, is leuk om weten dat er ook mensen hebben met deze bizarre "ziekte" zeg maar.

Ik heb een hele goede operatie gehad, geen zwelling of wat dan ook en ben vorige donderdag naar de tandarts gegaan voor controle (dan ben ik gerust :) ) en alles is volledig in orde. De tandarts gaat alles wel goed in het oog houden hoor maar zie het positief in.
Ik poets 3 x per dag m'n tanden grondig, electronisch en gebruik ook 2x een mondspoeling.
Nu hopen dat het allemaal onder controle word gehouden.
Weet er misschien iemand welke mondspoeling het best is? Voor het ogenblik neem ik van Theramed ofwel van Listerine.

Groetjes
di, 01/04/2011 - 20:28 Permalink