losgeraakte kronen op implantaten, kosten reparatie/garantie

Author:
klant of koning
Posted:
ma, 01/10/2011 - 10:07
Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende.

In 2004 is door mijn tandarts een kroon geplaatst ter vervanging van de achterste kies in mijn onderkaak. Nadat de kroon al een keer eerder losraakte, stelde de tandarts in mei 2006 vast dat het niet meer mogelijk was de kroon opnieuw te herplaatsen en hij besloot tot extractie van de wortel. De oplossing van het nu ontstane kauwprobleem en ook de bevordering van de instandhouding van het daarmee corresponderende element in de bovenkaak, zou bestaan uit het plaatsen van één of (vanwege de optredende krachten) liever nog twee nieuwe kronen op aan te brengen implantaten. Desgevraagd stelde hij ook een globale offerte op voor een dergelijke behandeling. Overigens was het voor mij de vraag hoe het mogelijk is dat een kroon na twee jaar al als volledig afgeschreven dient te worden beschouwd, maar dat terzijde.

Omdat de behandeling nogal kostbaar was moest ik er natuurlijk wel even over nadenken. Uiteindelijk zijn de implantaten door een aan de tandartspraktijk verbonden implantoloog geplaatst in juli 2007 en is het plaatsen van de twee kronen door de tandarts gerealiseerd in november 2007. De totale kosten bedroegen toen Euro 3.420,-.

Nadat ik al eerder het idee had dat de twee geplaatste kronen loszaten, werd dat steeds duidelijker (bij het tandenpoetsen 'rammelden' ze als het ware tegen elkaar) en daarom maakte ik begin mei 2010 een afspraak met de tandarts. Bij nader inzien bleek deze op de afgesproken datum toch onvoldoende tijd te hebben voor de behandeling en er werd daarom (voor drie weken later!) een nieuwe afspraak gemaakt.
Tijdens dat consult in juni 2010 heeft de tandarts een aantal verwoede pogingen gedaan om de kronen los te kunnen schroeven door in de kronen te boren. Het gelukte hem echter niet omdat hij naar zeggen het benodigde gereedschap daarvoor niet bezat. Er volgde doorverwijzing naar de aan de tandartspraktijk verbonden implantoloog.
Deze implantoloog heeft mij in vier sessies uitstekend behandeld en het probleem uiteindelijk (begin september 2010, dus wel vier maanden nadat ik mij bij de tandarts meldde!) volledig opgelost. Er werden nu twee met elkaar verbonden kronen geplaatst omdat dat een meer stabiele oplossing was in mijn situatie. De implantoloog zou er in overleg met de tandarts voor zorgen dat er een redelijke financiële oplossing kwam, ook afgestemd op mijn tandartsverzekering (Zilveren Kruis twee sterren, dus maximale jaarvergoeding Euro 450,-).
In het afgelopen weekend ontving ik echter tot mijn stomme verbazing de derde rekening in verband met het oplossen van mijn probleem. Het nare is bovendien dat de rekeningen steeds lopen via DFAservice die het in opdracht van de zorgverzekering bij mij incasseert. Overigens heb ik van de tandarts nooit een prijsopgaaf ontvangen; ik heb er trouwens ook niet naar gevraagd omdat ik ervan overtuigd was dat de behandeling in het kader van een soort garantieregeling zou plaatsvinden.

Het gaat om de volgende omschrijvingen en bedragen:

Tandarts:
R77 moeizaam verwijderen oud kroon- en brugwerk 2 el. Euro 51,24

Implantoloog:
J44 vervanging abutment 2 el. Euro 51,24
R25 gegoten metalen kronen met opgebakken porselein Euro 450,92
R25 techniekkosten Euro 740,-

Al met al ben ik dus Euro 1.293,40 kwijt aan de oplossing van een probleem waaraan ik part noch deel heb. Ik heb immers begrepen dat het losraken van schroeven bij implantaten vooral veroorzaakt wordt door een verkeerde torque en/of door het gebruik van verkeerde schroeven door de tandarts.

Sterker nog: de vervanging van die ene natuurlijke kies in mijn onderkaak heeft mij sinds 2004 inclusief de eerste kroon nu al in totaal circa Euro 5.600,- gekost. U kunt zich voorstellen dat dit een enorme impact heeft op ons huishoudbudget....

Ik ben heel benieuwd hoe ter zake deskundigen tegen deze casus aankijken en wat ik hiertegen kan doen. Ik overweeg nu een klacht in te dienen tegen de tandarts die verantwoordelijk is voor het plaatsen van de kronen. Ondertussen moet ik, om geen problemen te krijgen met mijn zorgverzekeraar, ook de laatst ontvangen rekening van Euro 740,- wel betalen naar ik aanneem.

Allvast heel hartelijk dank voor uw adviezen!

Met vriendelijke groet,

'Klant of koning'
robinson

Pas geleden ook zoiets meegemaakt.
Stuje afgebroken van een gecementeerde kroon op implantaat.( plm. 4 jaar oud)
Aangezien de kroon niet los te tikken was heb ik door de kroon heen moeten boren om bij het abutment te komen.
Noodkroon geplaatst en kroon aangepast en gerepareerd door lab.
Service werk.

Ik kan me voorstellen dat een andere behandelaar graag beloond wordt voor zijn inspanningen.
Misschien even bellen met uw oorspronkelijke behandelaar?
ma, 01/10/2011 - 11:49 Permalink
klant of koning

Heel hartelijk bedankt voor deze reactie. Natuurlijk heeft de ingeschakelde implantoloog recht op de vergoeding voor zijn inspanningen. Dat staat bij mij ook als een paal boven water.

Ik prefereer het om de kwestie op papier te zetten en daar nu de eerste behandelaar (mijn eigen tandarts) mee te confronteren.

Saillant punt is nog dat op de website van deze tandartspraktijk ondermeer staat:

'.... Voor behandelingen waarvan de begrote kosten meer dan Euro 500,- bedragen krijgt u altijd van uw tandarts een begroting en behandelplan.....'

en

'Binnen de hieronder gedefinieerde periode mag u terugkomen op door ons uitgevoerde werkzaamheden en zullen wij beoordelen of deze voor kosteloze reparatie in aanmerking komen. Van u verwachten wij normaal onderhoud, regelmatig bezoek aan de tandarts en in geen wijzigingen in het werkstuk door derden. Als blijkt dat uw klacht terug te voeren is op een niet deugdelijke behandeling, wordt in beginsle de behandeling kosteloos opnieuw gedaan. Indien dit neit (meer) mogelijk is, dan wordne de oorspronkelijke kosten op een alternatief behandelplan gecrediteerd.

Gedefinieerde periodes voor eventuele garantie:
Kroon- en brugwerk: 5 jaar
Implantaat: 5 jaar'
etc. (einde citaat)

Nogmaals bedankt voor uw vlotte reactie en uw advies!

Met vriendelijke groet,

'Klant of koning'
ma, 01/10/2011 - 12:23 Permalink