Hallo, ik heb een probleem met me tand. Ik had een gaatje in me tand, het is de tand net naast me 2 voortanden. Er zat een gaatje in en bij de tandarts hebben ze hem gedicht. Me tand zag er na een tijdje al anders uit dan de andere tanden omdat de tand waar ik het over heb een donkere kleur had dan de andere tanden die gewoon wit zijn. Deze is iets donkerder, het verschil zie je als je goed kijkt wel. Nou voelde ik dat hij los zat!, Niet heel los maar heel gevoelig los, het doet geen pijn maar als ik met me vinger er tegen de onderkant (of erop) druk (heel zacht) beweegt ie ietsjes, ik probeer niet teveel te doen want ik ben bang dat die eruit valt. Er zit ook een klein bubbeltje op maar dat is niet altijd zo, op de plek waar het gaatje zat zie je achter het beetje witte van de tand kleine vlekjes (maar dan ook heel klein en wazig). Achter me tand als ik slik voel ik vanaf het punt van die tand slijm wegkomen. En als ik de tand een klein beetje beweeg lijkt het juist alsof een laagje van de tand los zit van het andere deel (Ik weet niet of dat mogelijk is). Ik zou graag een verklaring willen en hopen dat iemand het weet, als er vragen zijn beantwoord ik die. Ik heb trouwens geen last van me tandvlees, het doet geen pijn maar misschien zou dat toch een probleem kunnen zijn? het gaat voornamelijk om de onderkant/midden van het tand dat een beetje beweegt en het slijm zit juist bovenin aan de achterkant bij het tandvlees.
Re: Tand probleem?
Het is nog steeds niet over. Op de bovenkant van de tand is een klein bruin vlekje te zien, maar niet duidelijk want er zit allemaal slijm voor. De tand zelf heeft een andere kleur (Grijzer) dan de tanden ernaast waar niets mis mee is. En de onderkant als ik die beweeg lijkt wel of de tand een extra laag erop heeft die eraf wilt, dat is het probleem met het loszitten, ik ga morgen een afspraak maken voor de tandarts en hopelijk weet hij wat er aan de hand is.
Verder kan iemand me vertellen wat die ijzeren dingetjes zijn die achter me tand zit want ik kan het voelen als ik met me tong erlangsga wat dus losgegaan was toen.
Toen ik een jaar of 10 was is van 1 voortand een stukje afgebroken. En is er toenertijd een nep stukje aangeplakt. Inmiddels is dat nepstukje meerdere keren vervangen door de jaren heen (iets van 3 of 4 keer). De één na laatste keer zag ik veel kleurings verschil met mijn andere voortand. Mijn eigen tandarts vertelde mij dat daar niets aangedaan kon worden maar volgens een bevriende tandarts van mijn ouders kon dat beter en heb ik mij daar opnieuw laten behandelen. Er is toen opnieuw een nieuw stukje aangeplakt. Dit nepstukje verkleurt ook weer. Het is niet volledig verkleurd maar op het midden van het nepje stukje zie je een kleur (blauwgrijzetint) verschil. Ik begin me er steeds meer aan ergeren. En ik vraag me af welke oplossingen er zijn om die verkleuring tegen te gaan en wat er voor mogelijkheden zijn om mijn neptand zo goed mogelijk op de echte tand te laten lijken.
alvast bedankt!
groetjes Fieke
Wanneer je voortand verder geheel gezond is, is een stukje ertegenaan plakken de beste oplossing. Echter bestaat dan wel de mogelijkheid dat er een lijntje te zien is na een aantal jaren. Een andere oplossing is een facing, waarbij je de lijntjes niet ziet. Echter is dit wel er zonde van je gezonde glazuur, waar je je hele leven spaarzaam mee moet omgaan. Hoe snel is dat lijntje verschenen? Normale termijn is een (aantal) jaar(en)
Ja de tand is verder gezond, geen gaatje of andere problemen. In het begin was het inderdaad niet te zien en dit nepstukje ging inderdaad na ongeveer anderhalf jaar verkleuren. In het begin zag het ook er ook mooi uit. dus ik denk dat inderdaad voldoet aan de normale procedure van verkleuring na enige tijd.
Wat raadt u mij aan, om het om de zoveel jaar opnieuw te l aten zetten? of gewoon te laten? of bestaat er ook een manier om bijvoorbeeld de plek bij te kleuren?
groetjes Fieke