Beste mensen,
Ik heb een vraag, ik vraag me af waarom ik eigenlijk elk jaar bij de tandarts op controle ga.
Punt is, ik ga 4 keer per jaar naar de mondhygieniste (in dezelfde praktijk waar de tandarts ook zit) en als er iets mis is, dan zegt de mondhygieniste dat en dan maak ik dus een afspraak met de tandarts om wat er dan ook mis is op te lossen.
Het is nu de afgelopen paar jaar nooit voorgekomen dat de tandarts tijdens die controle iets zag waar de mondhygieniste hem niet al op geattendeerd had.
Ik bedoel dus niet te zeggen dat ik geen goede tandarts heb, in tegendeel, maar als de mondhygieniste dat allemaal kan zien, en ik ga 4 keer per jaar, wat voor nut heeft die controle dan?
alvast bedankt,
groetjes
Flow
Ik heb een vraag, ik vraag me af waarom ik eigenlijk elk jaar bij de tandarts op controle ga.
Punt is, ik ga 4 keer per jaar naar de mondhygieniste (in dezelfde praktijk waar de tandarts ook zit) en als er iets mis is, dan zegt de mondhygieniste dat en dan maak ik dus een afspraak met de tandarts om wat er dan ook mis is op te lossen.
Het is nu de afgelopen paar jaar nooit voorgekomen dat de tandarts tijdens die controle iets zag waar de mondhygieniste hem niet al op geattendeerd had.
Ik bedoel dus niet te zeggen dat ik geen goede tandarts heb, in tegendeel, maar als de mondhygieniste dat allemaal kan zien, en ik ga 4 keer per jaar, wat voor nut heeft die controle dan?
alvast bedankt,
groetjes
Flow
Re: Waarom controle?
dank voor je antwoord, goed punt overigens.
Ik denk dat ik het de volgende keer wel even overleg.
Ik vroeg me gewoon af of er een reden was waarom hij het zelf wil doen. Ik heb namelijk als ik op controle ga altijd eerst een afspraak bij de mondhygienist, en als zij klaar is dan blijf ik liggen en dan komt de tandarts. Die kijkt dan altijd heel serieus en ernstig zeker een 10 - 15 min. in mijn mond en prikt af en toe eens ergens in. Dus hij is dan klaarblijkelijk wel iets aan het controleren.
1 keer in de 2 jaar worden er dan ook fotos gemaakt (overzichtsfotos heet dat geloof ik) en die bekijkt hij dan ook nog.
Flow
De opleiding voorziet in basale kennis in de breedte. De diepgang van een tandartsopleiding wordt door veel mondhygienisten onderschat lijkt het wel. De controle, dus het APK moment voordat er gedelegeerd wordt ligt bij de tandarts. punt.
Iedereen die achter de feiten aanloopt omdat de controle 1x per 3 jaar werd uitgevoerd, en dan met schrikbarende problemen langs kwam heeft een zuur appeltje gegeten . Niet met mij, maar wel met de wetenschap dat goedkoop duurkoop is.
Als de controle standaard bij de MH ligt, waar is het einde.
Waarschijnlijk deelt mijn tandarts uw mening en kijkt hij daarom zelf ook nog eens. Wel is hij van mening dat als ik 4 keer per jaar naar de MH ga ik maar 1 keer per jaar op controle hoef. Zoals ik in mijn vorige post al zei: hij kijkt echt heel secuur, ook al is de MH dan net bij me geweest.
U noemt 1 keer per jaar een minimum, mag ik daaruit opmaken dat u van mening bent dat dit 2 keer (of meer) zou moeten zijn? Of is dat ook afhankelijk van staat van het gebit en het aantal keer naar de MH gaan?
groetjes
Flow
Zo gaat het met mij ook ongeveer. Ik ga 3x per jaar naar de mondhygienist en 1x per jaar voor PC door de tandarts, aansluitend of tijdens de behandeling van de MH. De MH kijkt altijd wel naar gaatjes/vullingen e.d. en meldt opvallende dingen maar dan wordt meestal de tandarts er even bij geroepen (meestal weinig aan de hand volgens hem trouwens). Voordat ik regelmatig een MH bezocht ging ik 2x per jaar bij de tandarts voor een PC. In overleg is dit nu veranderd tot 1x per jaar PC. Maar dat zou voor iedereen anders kunnen zijn natuurlijk. Wil alleen ook aangeven dat er niet per se een standaardaanpak nodig is (1 of 2x per jaar) maar dat je het i.d.d. met de tandarts kan afspreken wat het beste is in jouw geval.
ja natuurlijk, ik denk dat alles persoonlijk bekeken moet worden. Nu is het wel zo dat in de praktijk waar ik zit sommige dingen gewoon 'beleid' zijn. Zoals die overzichtsfotos per 2 jaar bijvoorbeeld (misschien ook wel andere dingen maar dat weet ik niet, ik doe gewoon wat die mensen zeggen).
Ik stelde de vraag overigens niet omdat ik van die controle af wil, (ik vind het prima dat mijn tandarts zo precies en secuur is) maar ik was gewoon benieuwd naar de toegevoegde waarde ervan als ik al 4 keer per jaar naar de mondhygienist ga.
Flow
Wederom eens met MPB.
Tuurlijk.
Imho.
Ik vind dat ook wel prima, het lijkt me dat als ik elke drie maanden naar de MH ga, dat zij ook wel aangeeft als ze iets ziet dat niet goed is. Dus het lijkt mij ook logisch dat de MH een signalerende functie heeft, of zeg ik nu iets geks?
Flow
Vind ik niet. Maar er moet wel iemand de regie hebben over het 'behandelteam' (MH, assistenten, en tandarts) hebben, en logischerwijs is dat dus de tandarts.
Robinson en MPB zijn helder in hun opvatting. Dat maakt mij wel even nieuwsgierig hoe ze dan reageren op signalen dat steeds vaker preventie assistenten de periodieke controle uitvoeren. Ik krijg de signalen in ieder geval steeds vaker.
Overigens kan ik mij vinden in de aanbeveling om eens per jaar voor periodieke controle naar de tandarts te gaan.
Ik denk dat 1x per jaar niet vreemd is. Als iemand weinig caries heeft is er doorgaans geen directe aanleiding vaker te evalueren hoe de stand van zaken is. Ook schuiven tanden niet in 1 jaar ineens zonder reden alle kanten op. Maar Het "frisse" blik verhaal, beoordelen of iets langer mee kan of behandeling behoeft is een beetje afhankelijk van de resultaten uit het verleden. ook kunnen in een dergelijke periode bijv negatief uitvallende zaken of gestart medicijn gebruik effecten laten zien. Daarnaast is leeftijd ook heel belangrijk. een jongen van 14 laat ik echt niet 1x per jaar komen, een vrouw van 46 met actieve pockets ook niet.......... beiden zijn een hoog risicopatient. Maar die herken je niet aan de leeftijd, maar aan alle fenomenen, problemen en gedragingen die ze mee dragen. Een inschatting doe je 1x per jaar minimaal, en indien nodig komen mensen vaker.
Ik heb de NVM en de opleiding op dit punt ook niet hoog zitten. Het is hun stokpaardje omdat alles om preventie zou moeten draaien. Probleem is dat je pas coach kan zijn als je overzicht hebt. Een goed spelverdeler staat in kennis en kunde BOVEN de mensen waaraan gedelegeerd wordt. toujour
Ben ik het dan weer niet mee eens. Ik denk dat mondhygiënist zijn je wel kennis kan geven of iets qua tandvlees problematiek en cariës nu behandeling behoeft. Zeker in de doorsnee mond bij ASA1 en 2 patienten is daar niets op tegen. En aangezien cariës een trage progressie heeft en bitewings een duidelijke trail kunnen geven over het actief voortschrijden dan wel stil staan is er in een laag risico patient geen reden de controle daarop niet afwisselend te laten uitvoeren. Omdat een periodiek consult mee behelst moet je dat ook eigenlijk niet de controle noemen. In dit consult kijk je of er redenen zijn aan te nemen dat er iets derailleert of niet, waar eventuele problemen ontstaan en wat je daarmee zou willen.
Een kind in de wisselfase van de molaren MOET gewoon bij een tandarts langs als ie bijv. ergens tegen de 10 loopt. Want dan moet je gaan verwijzen of niet. Dan beoordeel je de compleetheid en ruimte van de dentitie. Dus op zo'n moment is het een risico kind. En zo kan je elk jaar wel iets aanwijzen. Doorbreken melkgebit, 1e wisselfase, doorbraak 1e molaren, enz. enz.
tussen tijds een MH laten evalueren en preventief bijsturen, no problems. Maar over my dead body dat ze de spelverdeler worden en mij gaan vertellen dat ik moet verwijzen omdat ze dat nodig vinden. Of erger, een melkmolaar laten verwijderen omdat er een vage reden voor is.
die keuze kunt u alleen maken op basis van uw eigen problematiek. Dus dat mag als u er inzicht in heeft van mij zonder problemen als het risico laag is.
Controle door preventie assistente? tja, ze heeft leren tandsteen te verwijderen en kan polijsten, maar neem van mij aan.......ik ken er maar heel weinig die de meters hebben gemaakt om te kunnen bepalen of een vulling over moet of niet, of er een gaatje zit of niet en of die verstandskies nou moet blijven zitten of toch eruit.
Ze hebben de bagage niet. En uiteindelijk geven ze de indruk dat het gecontroleerd is. Meer niet.
Ik vergelijk het maar met: zou u liever in een Iraanse Airbus naar de Himalaya vliegen of met een KLM vliegtuig? Beide hebben vleugels en geven mij echt het idee dat het gaat lukken. Maar gelet op de krantenkoppen weet u wel beter.
Daar gaan mijn haren recht van overeind staan.
De enige poortwachter in mijn ogen is nog steeds de tandarts.
Wat MPB in meerdere replieken aangeeft is dat je best de stabiele patienten 1x per jaar kunt doorschuiven naar een MH. Zeker als er recente foto's aanwezig zijn.
Delegeren is ook een kwestie van inzicht hebben.
+1 nog groter wordt het probleem wanneer het ook nog eens elk halfjaar een andere preventieassitente is...dan is de continuiteit er helemaal uit...
Dit klinkt als: maak van de periodieke controle een voorbehouden handeling (wat het nu niet is).
Wat mij betreft een interessante gedachte. Ik zal de wet BIG er nog eens op na lezen.
Dat wil de politiek niet. Mede naar aanleiding van (ernstige) incidenten in het alternatieve circuit met betrekking tot het stellen van een diagnose heeft een uitgebreide discussie plaatsgevonden of de diagnose onder de voorbehouden handelingen zou moeten vallen. De nadelen daarvan, alles afwegende, werden uiteindelijk groter geacht als de voordelen.
Zie ook: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=14272&p=79675…
Als er op dit punt nog veranderingen zijn hoor ik het graag.