ontstoken tandvlees oorzaken? evt. toch rotte kies?

Author:
wimwarman
Posted:
vr, 01/14/2011 - 02:34
Hoi allemaal, een paar vraagjes.
- Kan ontstoken tandvlees ontstaan vanwege een virus door griep?
- Kan het ook ontstaan door snelle vormverandering in de kaak, bijvoorbeeld bij snelle gewichtsvermindering?
- En kan ontstoken tandvlees een dermate vorm aannemen, dat je ook veel pijn krijgt, ook al druk je of kauw je niet op de kies?
Momenteel heb ik zo'n situatie en ik vraag mij af of dit een ontstoken tandvlees is of een rotte kies.
Ik heb ooit een wortelkanaalbehandeling aan die kant gehad, dus ik verwachtte eigenlijk nooit meer zoveel pijn daar.
Ik heb mijn tanden en kiezen altijd redelijk goed bijgehouden.

In de ochtend ga ik uiteraard mijn tandarts bellen voor een spoedgevalletje, maar ik kan nu nergens terecht. (heb al spoedtandards geprobeerd, maar dat lukt nu niet meer helaas)
Vandaar maar even mijn vragen, in de hoop dat er nog iemand wakker is, online en toevallig op deze site. (zou zomaar kunnen)

Overigens, spoelen met Corsodyl helpt (nog) niet....de boel wordt daar alleen onrustig van.
Wat nog wel helpt zijn een paar paracetamolletjes.
Mocht iemand dit nu lezen en nog wakker genoeg zijn om te replyen...bij voorbaat dank.
Wim
Stokertje

Beste Wim,

De oorzaak van tandvleesontsteking komt in het grootste gedeelte van de gevallen door vorming van tandplaque en tandsteen die het tandvlees irriteren en het lichaam aanzetten tot een weerstandsreactie. Door stress, andere ziekte (virusinfectie) en wellicht ook snelle gewichtsafname kan het immuunsysteem die de weerstandsreactie mogelijk (tijdelijk) verzwakt raken. Hierdoor kan de tandvleesontsteking zich heviger voor doen dan normaal (hevigere bloeding bij poetsen). Pijn komt niet in grote mate voor mij tandvleesontsteking, meestal door zwelling kan er druk opgebouwd worden die pijnlijk kan zijn, maar is niet gebruikelijk. Corsodylspoelen werkt overigens alleen als aanvulling op mechanische reiniging (i.e. poetsen en stoken).

Wat betreft jouw situatie, ik kan moeilijk beoordelen of het je kies is of je tandvlees. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de tandarts. Laat maar weten wat daar uit is gekomen. Sterkte!
vr, 01/14/2011 - 09:51 Permalink
wimwarman

Hoi, dank je voor je reactie! :D

Ik had nog niet echt een afspraak, maar ik dacht het als een spoedgeval te kunnen laten bekijken.
Nu blijkt, dat mijn tandarts vandaag niet bereikbaar is. Alleen in noodgevallen, dus als ik over de grond kruip van de pijn of zo....
Dit is echter nu niet het geval. De kies is onrustig, maar doet niet echt pijn nu. (kan komen door de paracetamol van vannacht...hmmm)
Het gekke is, dat het precies op de plek zit, waar ik een stiftkies heb. En daar heb ik ook een zenuwbehandeling gehad 9 jaar geleden.
Dus raar, dat het gisteren zo pijn deed.
Mijn wang is verder niet dik geworden, alleen een klein beetje in de buurt van mijn linkerneusgat, waar een verstopping zat door de griep.
Vandaar, dat ik me afvroeg of dat verband met elkaar houdt.

Ik heb een mailtje naar mijn tandarts gestuurd met de vraag of ik voor de zekerheid z.s.m. foto's ervan kan laten maken.
Gewoon om te zien, of het alleen tandvlees is of dat er iets spoedeisends aan de hand is.'
Op 31 januari heb ik sowieso een controleafspraak. (maar het kan geen kwaad hier even snel bij te zijn, denk ik)
Nogmaals bedankt voor je bericht en mocht je naar aanleiding van wat ik nu schreef, nog aanvullingen of tips hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Met vriendelijke groet,
Wim
vr, 01/14/2011 - 10:50 Permalink
Stokertje

Zo lang je geen hevige pijn hebt, zou ik het over het weekend heentillen. Je kan maandag even met je tandarts bellen of de afspraak mogelijk vervroegd kan worden, scheelt jou én je tandarts weer tijd. Dat gaatje in z'n agenda op 31 januari vult ie wel weer op. Zoals gezegd, kan ik het niet zo goed beoordelen vanaf hier, besteedt wat extra zorg aan die plaats, wat langer blijven poetsen op die plaats kan geen kwaad, gebruik ook interdentale middelen (stokers). Dit laatste is uberhaubt geen overbodige luxe, om iedere dag even te doen. Daar komt je tandenborstel niet bij ;) Sterkte.

Aanvulling: geen bloeding hoeft niet te betekenen dat er geen ontsteking van het tandvlees aanwezig is. wel bloeding is wel een goede indicator dat het er wél zit.
vr, 01/14/2011 - 10:56 Permalink
Stokertje

Zo lang je geen hevige pijn hebt, zou ik het over het weekend heentillen. Je kan maandag even met je tandarts bellen of de afspraak mogelijk vervroegd kan worden, scheelt jou én je tandarts weer tijd. Dat gaatje in z'n agenda op 31 januari vult ie wel weer op. Zoals gezegd, kan ik het niet zo goed beoordelen vanaf hier, besteedt wat extra zorg aan die plaats, wat langer blijven poetsen op die plaats kan geen kwaad (maar natuurlijk geen uren aan blijven prutten ;) ook rust geven ), gebruik ook interdentale middelen (stokers). Dit laatste is uberhaubt geen overbodige luxe, om iedere dag even te doen. Daar komt je tandenborstel niet bij ;) Sterkte.

Aanvulling: geen bloeding hoeft niet te betekenen dat er geen ontsteking van het tandvlees aanwezig is. wel bloeding is wel een goede indicator dat het er wél zit.
vr, 01/14/2011 - 10:57 Permalink
wimwarman

Zo lang je geen hevige pijn hebt, zou ik het over het weekend heentillen. Je kan maandag even met je tandarts bellen of de afspraak mogelijk vervroegd kan worden, scheelt jou én je tandarts weer tijd. Dat gaatje in z'n agenda op 31 januari vult ie wel weer op. Zoals gezegd, kan ik het niet zo goed beoordelen vanaf hier, besteedt wat extra zorg aan die plaats, wat langer blijven poetsen op die plaats kan geen kwaad, gebruik ook interdentale middelen (stokers). Dit laatste is uberhaubt geen overbodige luxe, om iedere dag even te doen. Daar komt je tandenborstel niet bij ;) Sterkte.

Superduidelijke antwoorden. Tof! Ja, ik gebruik vrijwel elke dag tandenstokers. Ik heb nl. bij sommige kiezen (ook aan de andere kant) iets meer ruimte tussenin, dus ik zal wel moeten om dit goed schoon te houden. Ik poets met Paradontax, al jaren.
Ja, ik kijk even hoe het vandaag gaat en dan bel ik maandag wel even.
Wederom thankx!
vr, 01/14/2011 - 10:59 Permalink
wimwarman

Hoe komt het dat je zoveel bent afgevallen? Door een dieet, door schildklier, door pijn in de buik?

Ach, gewoon even een keer gezonder eten en niet meer voor het slapen gaan. Door de griep kon ik uiteraard ook minder eten.
Ik heb wel veel bewogen nog. Dus ja, dan gaat het even heel snel.....gaat om 4 kilo in een week. Te snel natuurlijk, maar ja...zo ging het even.
za, 01/15/2011 - 16:21 Permalink
wimwarman

Graag gedaan :)
N.B. voor de grotere ruimtes kun je eventueel ragertjes (kleine borsteltjes) gebruiken. Je mondhygiënist (als je die hebt) kan je hier advies in geven. Als je die niet hebt, kun je je tandarts eventueel vragen, of hij een goede weet, of mogelijk advies geeft omtrent die ruimtes.

Ja, die ken ik, die ragertjes....superhandig!
za, 01/15/2011 - 16:21 Permalink
Lieneke

Hoe komt het dat je zoveel bent afgevallen? Door een dieet, door schildklier, door pijn in de buik?

Ach, gewoon even een keer gezonder eten en niet meer voor het slapen gaan. Door de griep kon ik uiteraard ook minder eten.
Ik heb wel veel bewogen nog. Dus ja, dan gaat het even heel snel.....gaat om 4 kilo in een week. Te snel natuurlijk, maar ja...zo ging het even.

Misschien is dan toch verstandig om een dietist in de arm te nemen, zodat je verantwoord afvalt. En dus nog wel wat weerstand overhoudt :wink:
za, 01/15/2011 - 16:45 Permalink