Gevoelige of onstoken zenuw?

Author:
Kiki30
Posted:
ma, 01/17/2011 - 10:22
Ik zit even met het volgende:

5 maanden geleden heb ik een gaatje laten vullen in mijn kies; het was een "groot" gat tegen een zenuw aan maar een wortelkanaalbehandeling was niet nodig. Na het vullen blijf ik last hebben van pijn; het is wel iets afgezwakt; het is nu alleen pijnlijk bij warm en koud eten.

Daarom toch maar even terug gegaan naar de tandarts; of het is een gevoelige zenuw of een onstoken zenuw; hij heeft op de kies een beschermlaagje aangebracht; wat er na een half uur alweer af was en als het binnen een week niet over zou zijn dan moet ik terug en gaan ze de kies openmaken en het kanaal schoonmaken en weer vullen.

Toch vind ik het een raar verhaal; een gevoelige zenuw kan toch niet binnen een week spontaan genezen en als de zenuw onstoken was dan hadden ze dat toch moeten zien bij het boren en vullen 5 maanden geleden? Hoe kan het nu zomaar zijn dat de zenuw onstoken is zonder dat ik een gaatje heb??
Romy32

als de zenuw onstoken was dan hadden ze dat toch moeten zien bij het boren en vullen 5 maanden geleden? Hoe kan het nu zomaar zijn dat de zenuw onstoken is zonder dat ik een gaatje heb??

Het kan ook zijn dat het boren en vullen juist de oorzaak zijn van de ontsteking. Je vertelt zelf al dat het gat groot was, en tegen de zenuw aanlag. De zenuw is door het boren waarschijnlijk geïrriteerd geraakt.

De zenuw kan zich herstellen, maar dat kan maanden duren.
De zenuw kan ook zo geïrriteerd zijn, dat je klachten blijft houden (zoals jij nu hebt bij warm en koud eten). In het vervelendste geval kan de zenuw door de irritatie gaan ontsteken. Dan is een wortelkanaalbehandeling nodig.
ma, 01/17/2011 - 19:49 Permalink
Kiki30

Bedankt voor je antwoord! Maar het klopt inderdaad dat er flink tegen de zenuw aan is geboord, voorheen had ik nooit geen last van die kies en daarna dus wel.

Het is gelukkig niet zo dat ik vreselijk veel pijn heb, het is alleen lastig met warm en koud eten. Ik geloof niet dat het een onsteking is want dan zou ik toch echt veel pijn moeten hebben.

Toch wil de tandarts preventief het kanaal gaan schoonmaken en tja daar zie ik nogal tegenop eigenlijk en ik heb ook zoiets van is dat nu echt nodig? :(
di, 01/18/2011 - 12:04 Permalink