kroon sluit niet aan pallatinaal, daarom pijnklachten?

Author:
evamooi
Posted:
do, 11/25/2010 - 10:35
Hallo beste lezers en adviseurs,

Heb dus een kroon laten prepareren en uiteindelijk laten plaatsen, was te hoog, dus veel geslijp, ook aan andere elementen :roll:
Nu heb ik sinds het plaatsen last van koude dranken en warm eten. Ik voel en zie een spleet aan de kroon (aan de kant van het gehemelte), de kroon sluit daar dus niet onder het tandvlees, maar een stukje daarboven. Kan daar de pijn ook vandaan komen? Hoe los ik dit op?

Ik hoor graag wat u ervan vindt!

Met vriendelijke groet

Eva
RobMartin

Als je kroon op een levend element is geplaatst en deze kiert, dan kun je daar behoorlijk last van hebben. Is er echter eerst een kanaalbehandeling uitgevoerd en daarna is de kroon geplaatst dan is de onderbouw (afgeslepen kies) dood en is het niet waarschijnlijk dat deze klachten geeft met warm en koud. Terug naar je tandarts want als de kroon niet goed past dan moet er een andere geplaatst worden (de kosten zijn dan niet voor jouw rekening).
di, 01/18/2011 - 16:10 Permalink
evamooi

Als je kroon op een levend element is geplaatst en deze kiert, dan kun je daar behoorlijk last van hebben. Is er echter eerst een kanaalbehandeling uitgevoerd en daarna is de kroon geplaatst dan is de onderbouw (afgeslepen kies) dood en is het niet waarschijnlijk dat deze klachten geeft met warm en koud. Terug naar je tandarts want als de kroon niet goed past dan moet er een andere geplaatst worden (de kosten zijn dan niet voor jouw rekening).

Beste RobMartin,

Ben super blij dat je reageert! Mijn tandarts zegt dat de 'kier' normaal is, maar ik, en ook jij weet beter. Ik laat nog graag binnenkort een second opinion uitvoeren en wil dan graag een nieuwe kroon van de tandarts. Vervelend detail is dat de zenuw van desbetreffende kies zo geïrriteerd is dat een behandeling nu niet mogelijk is, sterker nog, het hangt om een wortelkanaalbehandeling... ik BAAL!
Maar nogmaals bedankt!
di, 01/18/2011 - 19:09 Permalink
evamooi

Inmiddels is desbetreffende kroon gespleten doordat er door de kroon heen een zenuwkanaalbehandeling moest gebeuren, (net na het plaatsen van de kroon).
Is de tandarts nu aansprakelijk voor een nieuwe kroon? Ik ben dit jaar bij hem weggegaan omdat ik niet tevreden was. De kroon is in januari 2011 geplaatst.
Heb een nieuwe tandarts waar ik a.s. woensdag heen kan om naar de kroon te laten kijken..dikke spleet en los zittend kiezel..
Iemand een advies?

Groet en dank

Eva
zo, 11/18/2012 - 12:32 Permalink