Noodtandarts Schandalig gewoon

Author:
sabine1312
Posted:
zo, 01/16/2011 - 17:03
op zaterdgavond begon bij mijn man veel pijn in zijn kies.
Zondagochtend heeft hij Paracetamol en Ibuprofen genomen om de pijn te kunnen onderdrukken,.
Echter wilde de pijn niet weggaan.
We hebben besloten om maar een noodtandarts te bellen.
De tandarts zei: "ik heb de hele ochtend gewerkt en u gaat nu pas bellen.Je gaat niet dood aan een beetje kiespijn
Probeer het maar met paracetamols en Ibuprofen en als het om 18:00 uur nog niet weg is mag je bellen.
Echter bleef de pijn bestaan en heeft mijn man al eerder naar hem gebeld, met de mededeling dat hij z'on verschrikkelijk veel pijn heeft en dat hij al vanalles geprobeerd heeft (gespoeld, paracetalmol en Ibuprofen)
Nu was het antwoord >> neem 2 paracetamols tegerlijketijd in en is het dan om 20:00 uur dan niet weg , dan moet u maar wel bellen.

KORTOM: je wordt gewoon afgewimpeld. en er wordt tegen je gepraat alsof je dom bent.
Schandalig, ben hier echt goed boos om. :smt013
Ga dit ook zeker aangeven bij onze eigen tandarts.
inge83

Ik heb een keer een noodtandarts gebeld toen ik tijdelijk in een andere stad woonde in verband met mijn werk. Ik kreeg het antwoordapparaat met de volgende boodschap:

"dit is het antwoordapparaat van (naam tandartspraktijk). Wij hebben pauze van 10:00 tot 10:30, van 12:00 tot 13:00, van 14:30 tot 15:00 uur en van 16:15 tot 16:30"

Belachelijk om - nota bene als noodtandarts - welgeteld 4 (!) keer pauze per dag te hebben. En dan wordt dus ook de telefoon gewoon niet opgenomen.
wo, 01/19/2011 - 00:44 Permalink
Spiegeltje

Voorop staat dat de noodtandarts er alleen is voor echte spoedgevallen. Daaronder wordt onder meer verstaan: nabloedingen, trauma (uitgeslagen tanden, ongeval etc.) of acute, ernstige pijnklachten.

De praktijk is echter dat patienten de noodtandarts vaak benaderen met klachten die ook nog kunnen wachten tot de eigen tandarts beschikbaar is. Hieronder valt bijvoorbeeld ook 'normale kiespijn', die al een tijdje aan de gang is, en die met pijnstillers draaglijk kan worden gehouden. In dat licht is het begrijpelijk dat patienten met 'normale kiespijn' niet meteen worden behandeld. Als pijnstillers niet voldoende werken en de klachten uw verdere functioneren ernstig in de weg staan zal de noodtandarts u wel dienen te behandelen. Uit de reactie van de tandarts blijkt dat deze die mogelijkheid open houdt maar eerst wil bezien of voldoende pijnstillers de klachten doet verminderen. Volgens mij valt de noodtandarts daarom weinig te verwijten.

@inge83. Inderdaad wel veel pauzes! Vind de bereikbaarheid ook niet optimaal. Maar er zijn toch nog ruim voldoende mogelijkheden om de noodtandarts te kunnen bereiken lijkt me. Het komt niet op een (half) uurtje aan toch, hoewel het wel vervelend kan zijn natuurlijk
wo, 01/19/2011 - 01:48 Permalink
inge83

@ Spiegeltje;
Het belangrijkste lijkt me dat in ieder geval de telefoon altijd wordt opgenomen bij een noodtandartspraktijk, ondanks de vele pauzes. Dat een tandarts zoveel pauzes nodig heeft hoeft niet te betekenen dat de receptioniste dan ook op dezelfde tijden pauze heeft, althans dat lijkt me niet bepaald een handige oplossing. Het zou niet moeten kunnen dat als je 2 tanden uit je mond bent gevallen je vervolgens een half uur of een uur lang een antwoordapparaat krijgt te horen.

Op mijn werk wordt altijd de telefoon opgenomen, ook als we zitten te lunchen loopt er altijd iemand naar de telefoon als deze gaat, en dat zijn allemaal geen spoedeisende telefoontjes.
wo, 01/19/2011 - 12:14 Permalink
Spiegeltje

@ Spiegeltje;
Het belangrijkste lijkt me dat in ieder geval de telefoon altijd wordt opgenomen bij een noodtandartspraktijk, ondanks de vele pauzes (..) Het zou niet moeten kunnen dat als je 2 tanden uit je mond bent gevallen je vervolgens een half uur of een uur lang een antwoordapparaat krijgt te horen (..).
Ja dat vind ik ook, kiespijn kan wel even wachten maar er zijn ook situaties waarbij meer spoed nodig is en om dat in te schatten moet je snel iemand aan de lijn krijgen en niet eerst een uur hoeven wachten. Dat kun je, zoals vV aangaf, wel omzeilen met een optie voor echte spoed.

N.B. Als je bij aanwezigheid van de eigen tandarts belt krijg je die, of diens assistente, ook niet altijd meteen aan de lijn. Kan dus net zo goed spoedgeval zijn als bij de zogeheten spoedtandarts. Kunnen immers net bezig zijn met een behandeling aan de stoel. En een solotandarts heeft meestal niet een aparte bali-assistente voor afspraken en andere telefoontje.
wo, 01/19/2011 - 16:36 Permalink
weijki

Heb zelf ook al zoiets meegemaakt, kreeg ineens ontzettende pijn en was niet te onderdrukken met pijnstillers. Noodtandarts gebeld 0800 nr maar de lijn was verkeerd doorgeschakeld dus kreeg een vrouw heel de dag telefoontjes van mensen die de noodtandarts moesten hebben. Dus via de huisartsenpost een nummer gekregen van een noodtandarts die mij weer het nummer gaf van de huisartsenpost en uiteindelijk heeft de huisartsenpost voor mij bij een andere noodtandarts een afspraak gemaakt.

Heel de dag bezig en dan heb je pas in de avond iemand te pakken, kreeg wel een wortelkanaalbehandeling met zenuwbehandeling was nog nooit zo blij om geholpen te worden, ondanks mijn angst.
vr, 01/21/2011 - 11:34 Permalink
postvanikke

Ik heb 2x gebruik gemaakt van een noodtandarts. En dan ging het bv omdat ik 1 wortelkanaalbehandeling op vrijdag heb gehad en als ik kloppingen zou krijgen en meer pijn ik absoluut moest bellen !!!! Deze wimpelde mij ook af en moest met pijnstillers toch echt de boel de tijd geven bla bla bla. Ik verging van de pijn.....uiteindelijk de dag erna mocht ik toch komen en bleek er nog een beetje 1 ontsteking te zitten :( De 2e keer had ik mijn verstandskies laten trekken op 1 donderdag. Flink gat en met een hechting erin....vrijdag ging deze al meer zeer doen, dacht dat ik gek werd. ik mijn eigen tandarts bellen en die zei dat dat wel zou kunnen maar het toch even nog aan moest kijken. Ik gedaan en savonds werd het gewoon een HELS. De dag erna meteen gebeld en die vonden ook dat ik gewoon beter af kon wachten. NEEEEE, ik wilde meteen langskomen. Dat mocht, hebben ze de boel schoongespoten en kreeg 1 spuitje mee zodat ik het zelf kon schoonhouden. Maar de pijn bleef, extra pijnstillers en meer kon tie niet voor mij doen. Maandag meteen mijn eigen tandarts gebeld en die hebben de hechtingen eruit gehaald en was flink ontstoken :( zucht...................heb ook weinig vertrouwen in de tandartsen hoor.........
maar dat ze een telefoon niet eens opnemen??heb ooit eens trouwens s;nachts een noodtandarts gebeld, die kon niets voor me doen, enkel pijnstillers voorschrijven maar moest ik toch voor naar de praktijk komen dus die was niet blij!!!!! jammer dat het allemaal zo moet.....!!!
vr, 01/21/2011 - 18:56 Permalink