EXTREEM bang, en EXTREEM slecht gebit

Author:
helmonder1970
Posted:
do, 01/20/2011 - 21:35
eigenlijk heb ik een heeel lang verhaal, dat als ik het inkort,vermoedelijk toch best lang zal zijn, waarvoor mijn excuses,. . ben vorige maand 40 jaar geworden,. liep op de basis school weg van school uit angst van de school TA. toen ik op de mavo kwam en ik een jaar of 12 was, was mijn gebit al extreem slecht,vaak pijn, dik gezicht, schaamte, ziek melden van school, spijbelen ,antibiotica kuur,. mijn eerste kennismaking me een TA , was dat ik smorgens wakker werd met een gezicht zo dik als een meloen,.dus naar de TA, die verwees mij onmiddelijk door naar het ziekenhuis, waar men een gaatje boorde zodat de rommel uit mijn snij tand kon, gaf me een antibiotic etc . en later moest ik bij de TA het gaatje dicht laten maken , maar tijdens die ingreep in het ziekenhuis , stoote de DR , en ipv een gaatje was de helft van de tand weg, ik denk omdat ik bewoog,. ik ben toen niet meer terug gegaan naar de TA, de pijn was weg, mijn wang was nie meer dik,

maar op de mavo schaamde ik me zo erg, ik was een jaar of 14, en wilde alles laten trekken, maar de TA wilde liever renoveren ,... zo geschiede, enkele behandelingen gehad, en het was gerenoveerd, maar na enkele jaren begonnen de vulingen spontaan er uit te vallen , en voor mijn 20 jaar, was ik terug bij af,. weer was er de pijn, schaamte,ontstekingen, smoesjes verzinnen en de huisarts om antibiotica vragen, de TA om antibiotica vragen, ibuprofen, paracetamol, etc etc.

toen toch weer de moed gehad om naar een TA te gaan, met het verzoek er alles uit te halen , deze maakte een foto, en zei , MAAR HIER GA IK NIET IN SPITTEN,..... hij had het over verstandskiezen die raar groeiden, wortels die raar zaten ,. en verwees me naar het ziekenhuis, ik ben daar heen gegaan,men heeft fotos gemaakt, maar op de dag van de afspraak durfde ik niet ,.en ben ook niet gegaan ,.

1 keer ben ik nog bij een TA geweest,.die heeft een kies getrokken ,.met veel pijn en moeite , om dat die blijkbaar erg vast zat,.

nu ben ik dus bijna 20 jaar niet meer bij een TA geweest,.heb enkele keren per jaar enorme pijnen ,.zenuw pijnen ,. ben daardoor veel gaan drinken ,.heb diverse angst stoornisen opgbouwd, geen werk ,ik functioneer niet meer normaal,. de angst is nu nog erger dan vroeger,.hyperventilatie,.hoofdpijnen ,.straat vrees,. ook ben ik een hypochonder,. bij alles de angst dat ik iets ergs mankeer,. ik durf niemand in mijn mond te laten kijken ,.ik drink al ruim 15 jaar, 10 flessen bier per dag ,. soms tegen de pijn, dan weer om me goed te voelen , dan weer om te kunnen slapen , maar ik ben hier nu sinds 2 weken mee gestopt, en heb geen druppel alcohol meer gehad,. mijn volgende stap zou moeten zijn , alle tanden en kiezen er uit, en een gebits prothese... maar ja, dat is mijn probleem ,... ik weet niet waar te beginnen ,. ik heb geen TA,. ben ook al 10 jaar niet meer bij de huis arts geweest,. ik heb tanden en kiezen die zo rot zijn, afgebroken, dat ik sommige niet eens meer kan voelen met mijn tong,. ook een paar verstands kiezen , zijn zo ver heen, dat ik ze maper nog zie of voel,.. ik maak me zelf wijs, dat geen enkele TA of ziekenhuis daar nog bij kan , om ze er uit te halen ,. ik ben bang dat men men kaak breekt om zoveel kracht te zetten om ze er uit te trekken ,. ik ben bang dat als ik onder narcose geholpen kan worden , ik niet meer bij kom , bang dat men andere enge ziektes aantreft in men mond of keel ,. bang dat ik flauwval van angst, ik kan niet tegen wacht kamers,.

kortom , ik heb bijna geen sociaal leven meer, en dat komt allemaal door mijn gebit,. ik weet of zie geen oplossing meer,. ik heb zelf ooit met de nodige drank op gedacht om er een einde aan te maken , maar ja, ook dat zou ik niet durven,......

ik heb vaak last vanmen maag, darmen , maybe door drank, maar ook door het slechte eten , en amper kunnen kauwen ,.... soms zou ik in een vlaag van verstands verbijstering durven , om bv NU naar het ziekenhuis te gaan, en meteen alles laten trekken , maar dat zal niet gaan ,. ik zie door de bomen het bos niet,. ik durf nie naar de huis arts,. wacht kamer, hyper ventilatie , angst etc, niet naar een TA,. om de zelfde reden ,. bang dat hij meteen iets doet, of me nog banger maakt, zoals toen die TA die zei , dat ie daar niet in ging spitten ,. bang dat ik maanden in de stress zit, en weer aan de drank ga ,. bang dat ik een hart aanval krijg van anst en stress,. het begint een lang verhaal te worden,.. ik weet eingenlijk niet eens waarom ik hier nu zit te typen ,.. had ik maar een kennis of zo , die TA was, die eens met me zou praten, kijken , me gerust kon stellen ,.

ik denk, dat ik dus niet te helpen ben, mijn kiezen , en dan vooral die verstandskiezen zullen wel niet getrokken kunnen worden , en men zal wel een stuk van mijn kaak af moeten zagen , of aan de buiten kant mijn wang open moeten snijden ,. ik zal er wel dood aan gaan,.kaak breken,.hart aanval, niet bij komen uit narcose,. elk doem scenario komt bij me op,. ik ben mezelf gaan haten omdie angst die ik heb ,.
ik droom ervan , nachtmerries,
whatsnext

Beste Helmonder,

De eerste stap hier is voor jou ook al een grote, en toch heb je het gedaan en dat vind ik erg goed gezien je verhaal,
man o man wat heb je er veel voor over om maar niet te gaan, Ik weet zeker dat als je uiteindelijk gaat en je ben klaar met behandelen en ondanks de uitkomst van de behandelingen dat je bij je zelf denkt waarom heb ik het niet eerder gedaan :cry:

Maak een afspraak bij de huisarts desnoods, die kan je eventueel doorverwijzen naar de kaakchirurg, doe het voor jezelf ga weer leven je kan het wel, ik heb het ook gedaan en de verdovingen! heb ik niks van gevoeld uiteindelijk is het goed gekomen met een kei van een tandarts.

Ga er voor 8)

Gr Whatsnext
do, 01/20/2011 - 21:48 Permalink
alpifresh

Er zijn heeeeel veel mensen met angst voor de tandarts, de meesten kunnen daar redelijk tot goed mee omgaan. Ze gaan misschien een paar jaar niet, maar werken uiteindelijk wel rechstreeks toe naar een bezoek aan 'die enge man'.

Ik denk dat de stap naar een tandarts voor jou op dit moment te groot is. Ik denk dat jij het via een omweg zou moeten aanpakken. Ik bedoel via een psycholoog of iemand anders met wie je eerst gaat praten over je angst(en), het is namelijk niet alleen de tandarts waar je bang voor bent. Er is meer aan de hand.

Wanneer je meer duidelijkheid hebt over de oorzaak van je angsten, denk ik dat je beter weet hoe je een bezoek aan een tandarts het beste kunt aanpakken. En ik denk dat professionele steun je heel erg veel zal helpen om het dit keer vol te houden. Samen kun je ook een reeel stappenplan maken.

Ik geloof dat je voor een psycholoog een verwijsbrief van de huisarts nodig hebt (controleer even, ik weet het niet zeker), en je wilt niet naar de huisarts. Een andere manier is om rechtstreeks naar een psycholoog te gaan en daar je probleem neer te leggen, over je angsten zowel voor de tandarts als voor de huisarts. Laat de psycholoog dan een verwijsbrief regelen bij je huisarts.

Ik wens je heel veel sterkte toe. Laat ons nog eens weten hoe het met je gaat. Ook als het allemaal niet gelukt is.
do, 01/20/2011 - 22:41 Permalink