Zal het maar weer zo gebeuren, net het weekend in en ja hoor, er komt speling in mijn kroon. Telkens als ik met mijn tong de tand aanraakt bekruipt mij het gevoel dat hij wiebelt. Vooral als ik met het topje van mijn tong langs het tandvlees ga lijkt het alsof er sprake is van een zuigende werking. Had zo'n zelfde ervaring al is eerder gehad op dinsdag, maar toen had ik calendula gebruikt op het tandvlees wat het zuigende gevoel wegnam. Nu lijkt het erger.
De kroon is tijdelijk vastgezet, om hem een week lang uit te proberen. Wat zal hier de beste strategie zijn?
a.) Hem er zelf uittrekken om hem maandag er weer in te laten zetten? (In verband met inslikgevaar.)
b.) Wachten, met beleid eten en vervolgens maandag hem er opnieuw in laten zetten?
De kroon is tijdelijk vastgezet, om hem een week lang uit te proberen. Wat zal hier de beste strategie zijn?
a.) Hem er zelf uittrekken om hem maandag er weer in te laten zetten? (In verband met inslikgevaar.)
b.) Wachten, met beleid eten en vervolgens maandag hem er opnieuw in laten zetten?
Re: Loskomende Kroon (voortand) - Wat te doen?
Het beste denk ik dat je kunt gaan voor optie B. Er kan bij een tijdelijke plaatsing wel een beetje speling inkomen. Het is niet zo dat ie er meteen uitkomt. Mocht dit nou wel gebeuren dan inderdaad even terug naar de tandarts. Misschien dat deze de kroon dan meteen definitief kan vastzetten.
Re: Loskomende Kroon (voortand) - Wat te doen?
Hoe dan ook, mijn huidige situatie:
Loop nu rond met een voortand die bevestigd is met Fixodent kleefpasta. De reden daarvoor is dat ik sinds januari van de ene naar de andere tijdelijke/'permanente' tand ben gegaan en dat het telkens misging.
De tijdelijke tanden waren of niet goed bevestigd, of deze waren van structuur niet in orde en brokkelden af (één keer gebeurd, maar goed).
De 'permanente' tanden waren weer telkens te donker van kleur. Dit kwam en door de transparantie van de ceramische kronen (in combinatie met een te donker tandstompje) en door een verkeerde kleurbepaling. In mijn ogen had de tandtechnicus dit eerder moeten inzien en een ander materiaal moeten kiezen, wat schijnbaar niet mogelijk was. De tijdelijke tanden hadden overigens een betere kleur dan de permanente.
Bij deze laatste tand (derde) was ik wederom voorzichtig om hem er permanent in te laten zetten, vanwege de hierboven genoemde redenen. Dit keer bleek de kleur wel goed te zijn, maar alleen met een tijdelijke cement. Bij een permanente soort cement zou het kleurverschil van de voortanden bijzonder aanwezig zijn. (Hij staat ook iets naar voren vanwege de ondertand, waardoor de kleur hetzelfde moet zijn als de andere, om enige mate van respectabiliteit in het voorkomen te heben.)
De verschillende soorten permanente cement zijn schijnbaar niet 'opaak' genoeg. (Een woordje waar ik telkens belaagd mee wordt.)
De tandtechnicus had wel een oplossing in gedachte, maar is mij schijnbaar vergeten, gezien het feit dat het nu al de derde week is dat ik met deze 'permanente' tand rondloop. Al de eerste dag viel hij eruit vanwege een slechte zetting, waardoor ik hem maar zelf bevestigd hebt met eerst kauwgom (want paasweekend) en toen Fixodent. De tandtechnicus ging vervolgens ook nog na het paasweekend een week op vakantie en ik weigerde om alweer naar dezelfde tandarts te gaan.
Heb het eigenlijk wel gezien met deze mensen.
De tandtechnicus kwam mij erg onprofessioneel over:
- opmerkingen (e.g. wilde kijken of het misschien minder zou opvallen van een afstandje, en hij hield de spiegel toevallig vast (bij de tandarts) en hij begon 'grappig' te doen met de spiegel)
- geen begrip tonen voor kleurverschil
- goedkope verkooppraatjes en niet-'opake' leugentjes om mij te doen bewegen om die tand permanent te laten zetten
- onhygiënisch en slordig ogende werkplek (moest daar ook nog naartoe voor een kleurbepaling, wat hij ook simpelweg bij de tandarts kon doen)
- Ten tijde van een afspraak tussendoor ook andere cliënten afhandelen
Het tandartspraktijk:
Eerst geholpen door een bekwame tandarts maar werd ongevraagd een andere tandarts toegewezen die maar twee dagen in de week aanwezig was. (Waarschijnlijk had hij de verkeerde indruk van mij, vanwege: 1.) voor mijn eerste afspraak kreeg ik te horen dat hun pinautomaat niet werkte waardoor ik contant geld moest meenemen. (Voor behandelingen onder een bepaald gedrag hebben ze de regel dat je met pin moet betalen.) Hoe dan ook, ik vroeg of dat nog het geval was en dit schoot hem waarschijnlijk in het verkeerde keelgat.
2.) Tijdens een 'check-up' vroeg ik of de vorige tandartsassistente wellicht wat tandsteen had achtergelaten vanwege een markante ophoping bij één van mijn tanden. Schijnbaar werd deze vraag me niet met dank afgenomen. Wellicht ook niet echt diplomatiek van mij om zoiets te vragen, maar ik had zo'n slechte ervaring bij het tandartspraktijk van mijn ouders dat ik het moest vragen.)
De vrouwelijke tandsarts die ik aangewezen kreeg bleek ook het nodige te mankeren; e.g.
- vergeten van simpele instructies
- niet kunnen nagaan of een tijdelijke tand wel goed zit
- geïrriteerd reageren op vragen (al dan onnozele)
- opmerkingen maken en zinnen niet afmaken die overduidelijk niet al te flatteus bedoeld waren
- de schuld afschuiven op mij voor het misgaan van verschillende zaken (zoals nu blijkt is er wel degelijk een verschil tussen het tijdelijke cement en de permanente, maar dit wordt schijnbaar niet onderkent.)
- sfeer van 'lachen en brullen' (met tandartsassistente) tijdens behandelingen
Ook nog een opmerking over de 'secretaresse' of 'baliemedewerker' daar -- deze kwam gewoon binnenlopen (achterom) tijdens een gesprek met de vrouwelijke tandarts over de permanente kroon die te donker van kleur bleek te zijn. Wellicht had ze haar nodig voor de telefonische afhandeling van een cliënt, maar ik kreeg eerder het gevoel dat ze even kwam binnenwandelen om te gluren hoe het gesprek verliep.
Dus wat me te wachten staat:
- een tandtechnicus vinden die misschien een oplossing heeft
- een nieuw tandartspraktijk vinden
- in een ander deel van dit forum misschien een andere thread maken over specifieke probleem van permanente cementsoorten
En het zou voor december vorig jaar klaar zijn. Wat een overlast.