te grote brede voortanden

Author:
dubstep
Posted:
ma, 01/24/2011 - 21:19
Hoi
Ik ben een jongen/man van 19jaar, nooit een beugel gedragen en nooit gaatjes gehad. De tandarts vindt mijn tanden perfect, maar de laatste tijd begin ik mij meer en meer te storen aan mijn te grote brede voortanden, wat kan hier aan gedaan worden?
http://oi56.tinypic.com/2h38qxz.jpg
http://oi55.tinypic.com/1zd1bfq.jpg
Groet
grace

Ik ben geen ortho :smt019 Maar ik snap je. Je tanden op zich zijn allemaal prima maar de balans is klein beetje zoek. Toen ik je fotos zag ben ik meteen naar mijn eigen voortanden gaan kijken :smt003 vergelijken.
Mijn bovenste 2 voortanden nemen iets minder ruimte dan 3 van mijn onderste tanden in (is dit normaal?). Op foto 1 zie je dat je bovenste 2 tanden ruimte innemen van meer dan 3 onderste tanden, bijna 3,4 tand. Ik denk dat ik t wel mooi zou vinden als je bovenste voortanden meer naar elkaar toe zouden staan of smaller zouden ogen en die 2 hoektanden groter, misschien meer op dezelfde lijn als de voortanden (je onderste tanden zitten nl ook zo). Als je alleen die 2 hoektanden groter maakt is de verhouding naar je onderste tanden dan wel optimaal :smt017 Tenminste, ik zou ook optisch gezien balans zoeken tussen onder en boventanden (behalve als je een overbite hebt, dan zou t misschien wat minder uitmaken).
Zit alles perfect op elkaar, ... lastig hoor

Corrigeer maar als ik verkeerd zeg, maar facings is toch correctie materiaal wat je op of tegen je tand aanplakt. Mijn zus en 2 vriendinnen hebben dit geloof ik gedaan (3/4 jr geleden). Zolang je tandvlees blijft zitten waar die zit is r niks aan de hand. Maar bij 2 van hen is t tandvlees n beetje meer naar boven gegaan en dan zie je zo n dun donker randje boven de facing zitten. Zij storen zich er niet aan, maar ja, ik kijk r wel iedere keer tegenaan. Beetje nep, denk ik dan. Wat is dubstep?
ma, 01/24/2011 - 23:28 Permalink
TechniekerJeetje

Wat BJN zegt; Je voortanden zijn van normaal formaat, het zijn juist de tanden ernaast en misschien ook wel de hoektanden die wat kleiner van formaat zijn. Als je hier wat aan laat doen, bijvoorbeeld iets laten verbreden met composiet, zul je zien dat het allemaal wat mooier overkomt!
ma, 01/24/2011 - 23:56 Permalink
Spiegeltje

Inderdaad, wat ik me wel afvraag of iedere tandarts dit zomaar kan met composiet. De mogelijkheden lijken haast onbegrensd, kronen zijn lang niet altijd nodig, maar niet iedere tandarts beschikt over de benodigde vaardigheden. Desnoods laten doorverwijzen naar een tandarts met affiniteit voor cosmetische behandelingen met composiet
di, 01/25/2011 - 00:04 Permalink
dubstep

Bedankt voor het snelle antwoord. Nu je het zegt, het formaat is inderdaad min of meer normaal. Ik heb dus gewoon kleine tanden in het algemeen waardoor de voortanden vierkantig lijken.. Is het nodig dat die zijtanden perfect recht staan, wat dus niet het geval is, om composiet op te plaatsen?

Btw: Dubstep is een elektronisch muziekgenre
di, 01/25/2011 - 16:38 Permalink
vV

nee is niet nodig. met de composiet kan je zelfs optisch een kleine standcorrectie doen. Even op voorhand duidelijk aangeven wat je wilt bereiken, voorkomt teleurstellingen achteraf..
ik zou in jouw geval overigens zowel de kleine snijtand als de hoektand aanpakken, en je hebt een relatief korte klinische kroon zoals dat heet, een overweging zou kunnen zijn een kroonverlenging (dus inkorting tandvleesrand) te doen, voor een echt optimaal resultaat. Is als ik naar de foto`s kijk in jouw geval nu niet storend maar als de kleine snijtand en hoektand wat forser worden zou het wel storend kunnen worden. Je kunt zo ver gaan zal je zelf wilt hiermee. (kan ook later nog trouwens, voordeel van composiet, makkelijk aan te passen.)
vr, 01/28/2011 - 13:54 Permalink