Twee keer per jaar ga ik voor controle naar de tandarts. Al zeker 35 jaar heb ik geen gaatjes, maar wel heel veel tandsteen. Dat verwijderde hij, en gaf me dan ook een gebitsreiniging dmv dat zoute spul zodat mijn tanden weer aanslagvrij waren.
Sinds kort heb ik door een verhuizing een andere tandarts, en zij constateerde ook heel veel tandsteen en adviseerde me naar de mondhygieniste te gaan.
De mondhygieniste heeft alle tanden en kiezen met een handkrabbertje en zo'n elektrisch apparaat helemaal vrij gemaakt van tandsteen, maar ik vond het een behoorlijk pijnlijke behandeling, en in vergelijk met mijn vorige tandarts vond ik haar erg hardhandig te werk gaan. Na de laatste maal spoelen ging ze voordoen hoe ik moest rageren en stokeren, en dat was het dan.
Mijn gebit was dus flink onderhanden genomen, maar eenmaal thuis merkte ik een scherp stukje op een tand in mijn onderkaak op.
Ik dacht eigenlijk dat het een stukje tandsteen was wat helemaal bovenaan de tand zou zitten, maar na goed kijken bleek het een stukje tand wat in het hoekje is afgebroken.
Er zal best behoorlijk wat druk uitgeoefend worden als tandsteen verwijderd wordt, maar kan er dan een stukje tand daardoor zomaar afbreken, of komt zoiets door een zwakke plek?
Ik ben een angsthaas voor de tandarts en ben met lood in mijn schoenen naar de mondhygieniste geweest, maar ik durf er nu echt niet meer naar toe. Kan zo'n afgebroken stukje kwaad, of maak ik me druk om niets?
Lisa
Sinds kort heb ik door een verhuizing een andere tandarts, en zij constateerde ook heel veel tandsteen en adviseerde me naar de mondhygieniste te gaan.
De mondhygieniste heeft alle tanden en kiezen met een handkrabbertje en zo'n elektrisch apparaat helemaal vrij gemaakt van tandsteen, maar ik vond het een behoorlijk pijnlijke behandeling, en in vergelijk met mijn vorige tandarts vond ik haar erg hardhandig te werk gaan. Na de laatste maal spoelen ging ze voordoen hoe ik moest rageren en stokeren, en dat was het dan.
Mijn gebit was dus flink onderhanden genomen, maar eenmaal thuis merkte ik een scherp stukje op een tand in mijn onderkaak op.
Ik dacht eigenlijk dat het een stukje tandsteen was wat helemaal bovenaan de tand zou zitten, maar na goed kijken bleek het een stukje tand wat in het hoekje is afgebroken.
Er zal best behoorlijk wat druk uitgeoefend worden als tandsteen verwijderd wordt, maar kan er dan een stukje tand daardoor zomaar afbreken, of komt zoiets door een zwakke plek?
Ik ben een angsthaas voor de tandarts en ben met lood in mijn schoenen naar de mondhygieniste geweest, maar ik durf er nu echt niet meer naar toe. Kan zo'n afgebroken stukje kwaad, of maak ik me druk om niets?
Lisa
Re: Afgebroken stukje tand
Als een klein stukje glazuur is afgebroken kan dit weinig kwaad. Of u moet er last van hebben door een scherp rand of andere pijnklachten. Bij de volgende controle kan de tandarts - in overleg met u- even kijken of er wat aan kan worden gedaan of dat het zo kan blijven. Het is niet gebruikelijk dat dit komt door de behandeling van de mondhygienist.
Het was behoorlijk pijnlijk, en dat viel me tegen, maar ik begrijp dat het nou eenmaal noodzakelijk is.
Ik heb echt last van dat scherpe randje van het afgebroken stukje, dus ga al mijn moed maar bij elkaar rapen en maandag de tandarts bellen, want zo kan het niet (voel mezelf zo'n lafaard dat ik bang voor een tandarts ben! ) Ik haal mijn tong eraan open dus er moet iets aan gedaan worden.
Bedankt voor het snelle antwoord!
Gr. Lisa
Er bleek een stukje glazuur te zijn afgebroken, maar het was net wat te klein om van een vulling te voorzien. De tandarts heeft in ieder geval wel het scherpe stukje weggehaald en glad gemaakt, en dat was inderdaad pijnloos. Ik was blij dat ik dit van te voren wist, want nu lag ik eindelijk een keer relaxed in een tandartsstoel. Bedankt!
Gr. Lisa
Kan ook bij de mondhygienist(e), als u zich laat verdoven. Scheelt een boel stress. Voor u én de MH.
De eerste behandeling schijnt het minst aangenaam te zijn, dus ik ga er vanuit dat de volgende keren me erg mee zullen vallen, mits ik het goed blijf bijhouden met stokertjes en ragertjes natuurlijk.
Gr. Lisa
Groet !