kiespijn en voorhoofdholtsontsteking

Author:
watidatga
Posted:
za, 01/29/2011 - 10:18
Ik heb nu sinds anderhalve week last van mijn kiezen en tanden aan de rechterkant. Ben er al 2 keer voor naar de tandarts geweest. Eerste keer dachten ze dat het kwam door het trekken van 2 verstandskiezen een week daarvoor (aan de linkerkant, rechts is 2 maanden geleden gedaan). Is toen een paar dagen beter gegaan maar nu is het sinds een aantal dagen weer erger geworden. Ben donderdag terug gegaan en toen konden ze weer geen oorzaak vinden omdat alle tanden en kiezen pijn deden, wel zoveel pijn dat ik de afgelopen nachten heel slecht heb kunnen slapen. Aangezien ik vooral snachts meer last had dacht de ta dat het een voorhoofdholtsontsteking is die de pijn veroorzaakt. Toen de huisarts gebeld en die heeft me neusspray voorgeschreven. Die helpt ook goed icm stomen en nu is de pijn stukken minder gelukkig. Wel ben ik er achter gekomen dat 1 kies rechtsonderin toch erg pijnlijk is als de pijnstillers zijn uitgewerkt. Zit daar dus wel een ontsteking??
Heb hiervoor de ta proberen te bereiken die weekenddienst heeft, maar die valt niet telefonisch te bereiken, als ik die bel krijg ik een bandje met de mededeling dat hij spreekuur heeft van 10.00 tot 10.15 en van 5.00 tot 5.15. Is dit normaal?? Wel krijg je een 06 nummer voor heel zware gevallen.
Wil alleen wat informatie wat ik hiermee aanmoet tot ik maandag mijn eigen ta kan bereiken..
Want ik wil nu wel weer eens goed kunnen slapen

mvg stefan
Paramedic

Hi , Stefan
Let er eens op of je overdag je kiezen op elkaar klemt, veel mensen doen dit onbewust, en kan een boel pijnklachten veroorzaken.
Voor nu, ......zie het weekend door te komen met pijnstilling, en dan maandag naar je eigen tandarts.Het is zo niet te zeggen of er een ontsteking zit, daarvoor is goed onderzoek nodig.
Heb je koorts ? (even temp meten )
Hoe erg is de pijn ? kun je een cijfer geven . 0=geen pijn 10= ongraaglijke pijn. Geef een cijfer waarvan jij denkt dat je hebt.
Welke pijnstillers gebruik je ?
za, 01/29/2011 - 16:22 Permalink
watidatga

Ik ben er bijna zeker van dat ik mijn kiezen niet op elkaar klem. Momenteel kan ik dat niet bekijken omdat dat nu pijn doet en ik dat dus automatisch niet doe.
Ik ben iemand die 10 jaar niet bij de tandarts geweest is dus heb aardig klachten gehad. Ben nu sinds aantal maanden bezig met alles op te knappen. Dacht net deze maand mijn laatste bezoek gehad te hebben.
Ze hebben alle 4 de verstandskiezen (en wat er van over was) eruit gehaald plus 1 wortelrest van de kies rechtsboven naast de verstandskies. Verder is er nog 1 kies getrokken en aantal gaten gevuld.
Woensdag en donderdag was de pijn het ergst en ondanks pijnstillers soms op 10 en terugzakkend naar 5 a 6 als ik maar de hele tijd water in mijn had. Alleen kreeg ik later daar alleen maar meer pijn door en ben daar nu mee gestopt. Door neusspray en stomen heb ik nu geluk minder druk op mijn hoofd en daardoor helpen de pijnstillers nu ook goed. Zit nu meestal rond 2 als ik me maar niet inspan ofzo.
Als de pijnstillers zijn uitgewerkt ('s nachts of begin ochtend) dan voel ik heel veel pijn als ik de kies druk. Dus denk dat daar wel wat mee aan de hand is.
Ik slik momenteel ibuprofen 400 Paracetamol en voltaren k (de laatste geprobeerd omdat de andere eerst niet aansloegen) Hoeveelheden durf ik zo niet te zeggen maar redelijk veel. Denk van de eerste 2 de max per dag. Voltaren slik ik ipv ibuprofen.

Ik houd het op deze manier wel tot maandag uit. Vind het alleen vreemd dat je hiervoor in het weekend niemand bereiken kan aan de telefoon.
Hoop vannacht weer eens normaal door te kunnen slapen en niet de halve nacht mijn bed uit moeten :smt015

ps ik spoel momenteel ook nog met chloorhexidine 0.2% mondspoeling die ik heb gekregen na het trekken van verstandskiezen
za, 01/29/2011 - 17:52 Permalink
Paramedic

Hi , Stefan,

Voltaren en paracetamol is een goeie combinatie, je zit nu op 2 , dat is goed. (ook al blijft het vervelend)
Als de pijn echt te gek wordt, moet je maar dat 06-nummer bellen.
Maandag meteen je tandarts bellen, zo vroeg mogelijk, dan kunnen ze ruimte voor je plannen.

Beterschap !
za, 01/29/2011 - 18:08 Permalink
watidatga

ik ga ze maandag zeker gelijk bellen. Ben nu zeer tevreden dat het al zoveel minder is. Lijkt nu wel beetje dik te worden.
Ik wist niet dat voorhoofdholtontsteking zoveel invloed op je gebit kon hebben.
Rest van het weekend rustig aandoen en niet teveel kauwen dan moet het wel goed gaan.
Hoop hierna voorlopig van de tandarts af te zijn :oops:
za, 01/29/2011 - 18:15 Permalink
watidatga

Hi , Stefan
Let er eens op of je overdag je kiezen op elkaar klemt, veel mensen doen dit onbewust, en kan een boel pijnklachten veroorzaken.

Ik heb er vandaag eens op gelet, merk dat ik niet klem maar wel dat mijn kaakspieren vet gespannen zijn en ik moeite moet doen om ze te ontspannen. Heb daardoor dus ook s avonds meer last daar van.
Heb dit helaas met mijn hele lichaam Kan me niet ontspannen :-?
zo, 01/30/2011 - 19:02 Permalink
watidatga

Vanochtend gebelt voor afspraak. kon mooi deze middag. Werd ik net weer terug gebeld Is de ta ziek :cry: Had het kunnen weten :P

Pijn in kies is gelukkig de laatste tijd aardig afgenomen. Heb wel nog aardig last van mijn kaak en kaakspieren

Mijn vraag is nu komt dit door het trekken van mijn verstandskiezen?? Is redelijk snel daarna ontstaan. Of zal het toch door stress komen. Die is de afgelopen jaren meer geweest dan momenteel volgens mij. Kan het ook met mijn voorhoofdholtontsteking te maken hebben??
Wat kan ik hier het beste tegen doen??
ma, 01/31/2011 - 10:34 Permalink
Paramedic

Hi, Stefan, ik lees net jouw berichtje, 't zit ook niet mee hè !

Bewustwording van de spanning in de spieren is de eerste stap in de goeie richting. Je denkt er over na. Prima !
Dat het komt door het verwijderen van je verstandskiezen ? ...., zou er misschien mee te maken kunnen hebben, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in.
Als je veel spierspanning in je lichaam hebt zoals jij aangeeft, kun je proberen dit te verminderen met ontspannings oefeningen. Zoek maar eens op internet. Zijn vele manieren om dit te oefenen. Daarnaast, ga op zoek naar de oorzaak van de stress (als je die hebt, dat weet alleen jij ).
Ik kan je alvast een simpele oefening meegeven, probeer die maar eens uit.

Ga rechtop staan, met hoofd , schouders, en nek in één rechte lijn.
Laat je onderkaak los hangen.
Beweeg je hoofd voorzichtig op en neer. ( van links naar rechts enzv )
Maak een hummend geluid op je uitademing, en let er op dat je onderkaak nog steeds los is.

Als je het goed doet zul je merken dat je onderkaak begint te trillen.
Dit is de spierspanning die vrijkomt, en er uit moet.

Succes !
ma, 01/31/2011 - 13:40 Permalink