Hoi allemaal,
Ik weet niet of ik het in het goede topic plaats...sorry alvast als het verkeerd geplaatst is
Maar goed
Ik ben 23 (vrouw) en heb bijna mijn hele leven al problemen met mijn gebit en kaak
Ik heb een kaak in de vorm van een driehoek? boven is het echt heel erg
Ik heb dit al vanaf geboorte ongeveer.. En ik ben altijd heel strict geweest met tandenpoetsen
3 keer per dag
tenzij school ... maar dan deed ik het zelfs na school en sommige periodes nam i het zelfs mee naar school
om maar te kunnen poetsen want ik had altijd al zoveel last.
Bij tandartsen kreeg ik altijd pilletje om te zien waar mijn tanden niet goed gepoest waren en ik maar poetsen en poetsen
maar op een gegeven moment gaven alle tanden aan niet gepoets te worden???
Heb ook erg snel gaatjes.
Heb ook problemen gehad met wisselen van mijn oude gebit (volgens mij is niet alles gewisseld)
Achterin mijn mond door de vreemde vorm van mijn kaak kan ik ook niet bij mijn kiezen komen, zo goed als niet iniedergeval
...
Beugel was niet mogenlijk,omdat ik steeds maar niet genoeg wisselde met mijn tanden...en later andere redenen.
Ook heb ik al paar keer gehad dat er stukje tand afbraken..en de gaatjes blijven komen en mijn tanden en tandvlees zijn ook mega gevoelig.
Tegenwoordig word ik al wakker met pijn door mijn gevoelige tanden door dat ik dan met mijn mond open heb geslapen.
En maakt het niet zoveel meer uit wat ik eet, het kan allemaal pijn doen.
Ik heb ook heel weinig kracht in mijn tanden/kaak ? en kan niet eens een simpel plakje ontbijtspek wegkauwen (nooit gekunt)
Ik heb ook al heel lang dat mijn kaak heel erg kraakt en vast zit of 'los' zit ik kan het niet goed uitleggen..
Mijn kiezen achterin zitten er nog wel maar helemaal tegen de zijkant aan wat best pijn doen plus het is meer een gat dan dat je het nog tanden kunt noemen... en overal krijg ik super veel gaatjes.
Ondanks tandarts bezoeken heb ik dit altijd gehad en de afgelopen 4 jaar heb ik er geen geld voor gehad.
En nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen!!
Ook al zie je niet hoe slecht mijn gebit is... de vorm is nogal lelijk.
ben er nog nooit mee gepest of wat dan ook maar psychich zit dit mij al mijn hele leven gigantisch in de weg!!
zo erg..het beinvloed letterlijk mijn hele leven
en nu ook nog de pijn elke dag, ik weet het niet meer
Maar ik heb echt amper geld voor behandelingen dus ik weet gewoon niet wat ik moet doen..
Hoop dat iemand kan helpen.
alvast bedankt
groetjes mij
Ik weet niet of ik het in het goede topic plaats...sorry alvast als het verkeerd geplaatst is
Maar goed
Ik ben 23 (vrouw) en heb bijna mijn hele leven al problemen met mijn gebit en kaak
Ik heb een kaak in de vorm van een driehoek? boven is het echt heel erg
Ik heb dit al vanaf geboorte ongeveer.. En ik ben altijd heel strict geweest met tandenpoetsen
3 keer per dag
tenzij school ... maar dan deed ik het zelfs na school en sommige periodes nam i het zelfs mee naar school
om maar te kunnen poetsen want ik had altijd al zoveel last.
Bij tandartsen kreeg ik altijd pilletje om te zien waar mijn tanden niet goed gepoest waren en ik maar poetsen en poetsen
maar op een gegeven moment gaven alle tanden aan niet gepoets te worden???
Heb ook erg snel gaatjes.
Heb ook problemen gehad met wisselen van mijn oude gebit (volgens mij is niet alles gewisseld)
Achterin mijn mond door de vreemde vorm van mijn kaak kan ik ook niet bij mijn kiezen komen, zo goed als niet iniedergeval
...
Beugel was niet mogenlijk,omdat ik steeds maar niet genoeg wisselde met mijn tanden...en later andere redenen.
Ook heb ik al paar keer gehad dat er stukje tand afbraken..en de gaatjes blijven komen en mijn tanden en tandvlees zijn ook mega gevoelig.
Tegenwoordig word ik al wakker met pijn door mijn gevoelige tanden door dat ik dan met mijn mond open heb geslapen.
En maakt het niet zoveel meer uit wat ik eet, het kan allemaal pijn doen.
Ik heb ook heel weinig kracht in mijn tanden/kaak ? en kan niet eens een simpel plakje ontbijtspek wegkauwen (nooit gekunt)
Ik heb ook al heel lang dat mijn kaak heel erg kraakt en vast zit of 'los' zit ik kan het niet goed uitleggen..
Mijn kiezen achterin zitten er nog wel maar helemaal tegen de zijkant aan wat best pijn doen plus het is meer een gat dan dat je het nog tanden kunt noemen... en overal krijg ik super veel gaatjes.
Ondanks tandarts bezoeken heb ik dit altijd gehad en de afgelopen 4 jaar heb ik er geen geld voor gehad.
En nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen!!
Ook al zie je niet hoe slecht mijn gebit is... de vorm is nogal lelijk.
ben er nog nooit mee gepest of wat dan ook maar psychich zit dit mij al mijn hele leven gigantisch in de weg!!
zo erg..het beinvloed letterlijk mijn hele leven
en nu ook nog de pijn elke dag, ik weet het niet meer
Maar ik heb echt amper geld voor behandelingen dus ik weet gewoon niet wat ik moet doen..
Hoop dat iemand kan helpen.
alvast bedankt
groetjes mij
Re: hulp/advies gevraagd
Voor de rest van je verhaal, er kan veel aan kaken en tanden veranderd worden. Toen je nog naar de tandarts ging, wat voor adviezen heeft hij toen gegeven?
Wat de kosten betreft, bij bepaalde afwijkingen is het mogelijk een vergoeding te krijgen vanuit de basisverzekering. Als je nu het bedrag van een consult kunt ophoesten (een paar tientjes) kun je met de tandarts overleggen wat er aan de hand is, wat er aan gedaan kan worden, en wat het je ongeveer gaat kosten.
Dan kun je daarna een stappenplan gaan maken om het realiseren.
Heb dit zelf ook een aantal maanden geleden gedaan. Had zelf ook aardig wat klachten en vreesde dat ik echt heel veel kwijt zou zijn, ik had geluk en ben nu voor totaal 600 euro klaar. Helaas geld dit natuurlijk niet voor alle gevallen maar dan kan je wel een goede inschatting maken wat het gaat kosten en wat je eventueel kan en wil betalen.
Hoe langer je wacht hoe meer schade en dus kosten je uit eindelijk gaat hebben.
Niet dat ik me daar jaren lang wat van aangetrokken heb :oops: Maar ben nu blij dat ik de stap wel gezet heb
bedankt voor de reacties
Helaas mond dichtplakken gaat niet
ik heb iets aan mijn neus waardoor ik hier zo goed als niet door heen kan ademen. maar toch bedankt voor de tip.
en tja maar wat zijn dan de eisen voor de dingen die wel vergoed worden?
Het is iets waar ik mee geboren ben en jaaaren kon er niets aan gedaan worden.
En tja toen ik wel naar de tandarts ging wisten ze het niet.
Later zat ik maar bij de acta een speciale opleidingstandartspraktijkgebeuren...
daar namen ze wel de tijd voor me maar ja ik weet niet meer precies wat ze konden doen... helaas.
maar wbt die paar tientjes voor een consult
als ik uiteindelijk nog niks kan laten doen ...dan zijn dat weggegooide tientjes :S
Maar iemand tips nu voor de pijn? en beter te kunnen eten en drinken en alles ?
want 1 kies zou ik zo afkunnen breken ...zou het graag doen door de pijn maar vrees dat ik het dan nog erger maak :P
Niet zo negatief denken! Als je er nu een paar tientjes (ik dacht rond de 25 euro) voor over hebt, WEET je wat eraan gedaan kan worden. Er kan altijd wel IETS gedaan worden. En dan kun je daarvoor geld gaan sparen, of een ander betalingsplan gaan bedenken.
Misschien kan een tandarts voor 100 euro al zo veel doen, dat je geen pijn meer hebt. En je daarnaast adviezen geven hoe je omgaat met bijvoorbeeld dat slapen met open mond.
Maar dat weet je pas als je hem hebt laten beoordelen wat er aan de hand is.
bovendien wordt het, volgens mij, sinds januari alleen nog maar vergoed als het echt complexe extracties zijn en anders niet
het lijkt mij toch de enige oplossing om naar een tandarts te gaan , alleen dan kan je er achter komen of en wat de tandarts voor je kan doen
succes
Is voor mij nog niet helemaal duidelijk want uit de vraag lijkt het alsof ze de kaakchirurg niet altijd vergoeden maar uit het antwoord lijkt het dat als de ta je doorstuurt het wel vergoed word.
Heb zelf begin van het jaar 2 laten trekken door kaakchirurg. Hoop daar dus geen rekening van te gaan krijgen