Ik heb het forum redelijk doorgespit maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.
Voor ik mijn vraag stel zal ik eerst wat meer vertellen over mijn tandenverleden. Mijn tanden en Kiezen zijn ronduit bagger. Ik zit gemiddeld 6 x per jaar bij de tandarts, dan weer een afgebroken kies, dan weer een ontsteking. Het gaat iig altijd met pijn gepaard. Ik heb geen ene kies of tand meer zonder vulling en de meeste kiezen zijn meer vullingen dan kies. Wortelkanaalbehandelingen ken ik ook al uit mijn hoofd, ik heb er denk ik al tussen de 15 en 20 gehad.
Maar nu: het gaat om weer een ontsteking in/bij een kies. Deze kies heeft 5 wortels en hier heb ik in alle wortels meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad. Ook heb ik bij deze kies een abces gehad dat uitgedraaid is op een operatie. Dit is ruim 3 jaar geleden met daarvoor 5 maanden aan 1 stuk ontstekingen( was een behoorlijke medische misser van een kaakchrirurg). Na de operatie zijn de ontstekingen bij deze kies nog een jaar doorgegaan. Daarna nog meer wortelkanaalbehandelingen gehad en sindsdien geen ontstekingen meer. Van de kies zelf is nog erg weinig over en er breekt een paar x per jaar wel weer een stukje vanaf. Na de vorige x zei de tandarts dat als er weer wat af zou breken de kies niet meer te repareren is. Nu is er weer een stukje af maar niet het hoofdprobleem.
Maar het pijnstuk zit dit x bij het tandvlees bij deze kies. Dit is ontstoken bij deze kies en de pijn trekt mijn hele (onder)kaak door. Sinds vanavond doet ook de linker kant van mijn hoofd mee.
Vanmorgen al de tandarts gebeld en uitgelegd. Morgen kan ik terecht. Ikzelf ben helemaal klaar met deze kies en wil hem er het liefste uit hebben. De tandarts wil eerst een foto maken en kijken of een kroon mogelijk is.
Maar ik ben helemaal klaar met alle ontstekingen. Het liefste wil ik alles eruit en implantaten. Ik ben het geklooi zo zat. Gelukkig heb ik toaal geen angst voor de tandarts en ben ik goed verzekerd. Financieel maakt het me niet uit.
Maar wat is nou wijsheid?
Een kroon op deze kies, ben ik dan verlost van de steeds terugkerende ontstekingen?
Deze kies trekken en een implantaat?
Alles trekken en implantaten? Dit heb ik al eens eerder voorgesteld maar toen ben ik er niet echt op doorgegaan met vragen.
Zijn implantaten echt zo zaligmakend als ik denk (geen/kleinere kans op ontstekingen dan nu)?
Voor ik mijn vraag stel zal ik eerst wat meer vertellen over mijn tandenverleden. Mijn tanden en Kiezen zijn ronduit bagger. Ik zit gemiddeld 6 x per jaar bij de tandarts, dan weer een afgebroken kies, dan weer een ontsteking. Het gaat iig altijd met pijn gepaard. Ik heb geen ene kies of tand meer zonder vulling en de meeste kiezen zijn meer vullingen dan kies. Wortelkanaalbehandelingen ken ik ook al uit mijn hoofd, ik heb er denk ik al tussen de 15 en 20 gehad.
Maar nu: het gaat om weer een ontsteking in/bij een kies. Deze kies heeft 5 wortels en hier heb ik in alle wortels meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad. Ook heb ik bij deze kies een abces gehad dat uitgedraaid is op een operatie. Dit is ruim 3 jaar geleden met daarvoor 5 maanden aan 1 stuk ontstekingen( was een behoorlijke medische misser van een kaakchrirurg). Na de operatie zijn de ontstekingen bij deze kies nog een jaar doorgegaan. Daarna nog meer wortelkanaalbehandelingen gehad en sindsdien geen ontstekingen meer. Van de kies zelf is nog erg weinig over en er breekt een paar x per jaar wel weer een stukje vanaf. Na de vorige x zei de tandarts dat als er weer wat af zou breken de kies niet meer te repareren is. Nu is er weer een stukje af maar niet het hoofdprobleem.
Maar het pijnstuk zit dit x bij het tandvlees bij deze kies. Dit is ontstoken bij deze kies en de pijn trekt mijn hele (onder)kaak door. Sinds vanavond doet ook de linker kant van mijn hoofd mee.
Vanmorgen al de tandarts gebeld en uitgelegd. Morgen kan ik terecht. Ikzelf ben helemaal klaar met deze kies en wil hem er het liefste uit hebben. De tandarts wil eerst een foto maken en kijken of een kroon mogelijk is.
Maar ik ben helemaal klaar met alle ontstekingen. Het liefste wil ik alles eruit en implantaten. Ik ben het geklooi zo zat. Gelukkig heb ik toaal geen angst voor de tandarts en ben ik goed verzekerd. Financieel maakt het me niet uit.
Maar wat is nou wijsheid?
Een kroon op deze kies, ben ik dan verlost van de steeds terugkerende ontstekingen?
Deze kies trekken en een implantaat?
Alles trekken en implantaten? Dit heb ik al eens eerder voorgesteld maar toen ben ik er niet echt op doorgegaan met vragen.
Zijn implantaten echt zo zaligmakend als ik denk (geen/kleinere kans op ontstekingen dan nu)?
Re: Kroon of Trekken?
En eigen tanden en kiezen hebben is mooi daar kan geen implantaat tegenop.
Mondhygiënist ben ik nog nooit geweest. Dit is ook voor het eerst dat het tandvlees ontstoken is. Meestal zijn het zenuwontstekingen, vaak meerdere kiezen tegelijkertijd, soms tot en met mijn kaakgewricht. Ik zal het morgen meenemen bij de tandarts.
Ik poets en flos meerdere keren per dag, let op met wat ik eet, geen harde kies-breek-dingen.
Eigen kiezen en tanden mooi kan ik je mening niet over delen. Voor mij is het niets anders dan ellende en pijn. Ik kan me niet voorstellen dat implantaten op deze manier vervelender zijn dan eigen tanden(dan zou niemand tevreden zijn erover 8) ) Vandaar dat ik erover nadenk.maar aangezien het ook een onomkeerbaar iets is wil ik een overwogen besluit kunnen nemen.
En 2 keer per jaar een mondhygiëniste is echt geen overbodige luxe hoor en kan een hoop ellende voorkomen.
Waar ik bang voor ben is dat de ontsteking weer vanuit de wortel (of dieper) komt en ik denk (als leek) dat dan een kroon geen oplossing is voor de steeds terugkerende ontstekingen aan die kies. Vandaar dat ik overweeg hem te laten trekken, dan is er iig een stukje minder dat kan gaan ontsteken.
Financieel maakt het me echt geen ene moet uit, dus dat stukje wil ik niet meenemen in de keuze. Ik wil graag van de ontstekingen en de pijn af. De vele bezoeken bij de tandarts kan ik nog wel hebben, is altijd gezellig of ik val in slaap, maar gewoon de halfjaarlijkse controle vind ik eigenlijk wel vaak genoeg.
2. Hoe lang is het geleden dat de te behandelen kies ontstekingvrij is geweest? Ik zou minimaal 6 maanden tot een jaar aanhouden alvorens deze (eventueel) te bekronen en als dan geen aanwijzing zijn voor een sluimerende ontsteking o.i.d. En de wortel nog goed is met voldoende houvast.
3. Dan zou ik als ik in uw schoenen stond toch kiezen voor een kroon, dat is ook een duurzame restauratie en minder bewerkelijk/kostbaar dan een implantaat. En een implantaat kan altijd nog als u onverhoopt toch nog problemen krijgt. Dan heeft u wel voor niks kosten voor een kroon gemaakt, maar dat is voor u niet het belangrijkste. Maar voor hetzelfde geld heeft u nog jarenlang plezier van uw kroon.
Deze dan-weer-wel-dan-weer-niet ontsteking bij/in deze kies duurt nu al 3,5 jaar(sept 2007 is het begonnen na een medische misser). En elke keer denkt hij dat hij de oorzaak gevonden heeft en verhelpt het om er vervolgens na hooguit 2 maanden erachter te komen dat het toch niet DE oorzaak was aangezien er weer een nieuwe ontsteking zit. Dit neem ik de beste man niet kwalijk, ik heb nog altijd veel vertrouwen in hem, maar het vertrouwen in deze kies is wel weg.
De ontsteking blijft zelden beperkt tot de kies, mijn kaakbot heeft ook al eens meegedaan waarbij er een deel afgestorven is (geen idee hoe groot stuk maar de afgestorven stukjes bot kwamen naar buiten zweren), abcessen, kaakgewricht, kaakholte enz. Nu doet er ook alweer een stuk zenuw mee anders doet niet mijn halve gezicht en hoofd er pijn van.
Hierdoor ben ik wat huiverig voor een kroon, gewoonweg omdat we niet weten waar de ontstekingen vandaan komen. Ik heb eerlijk gezegd mijn hoop een beetje gelegd op kies weg=> ontsteking weg. Jij brengt me weer lekker aan het twijfelen :smt003 . Maargoed, daarvoor vroeg ik ook om meningen.
@Spiegeltje: Het is 3,5 jaar geleden, van voor de misser(wat niet bij deze kies was).
deze kies is al 3,5 jaar dan-weer-wel-dan-weer niet ontstoken. 6 maanden zonder ontsteking is sindsdien nog niet voorgekomen. Hooguit 2-3 maanden en dan is het weer raak.
2 keer de kosten maken me niet uit, 2 keer de pijn en ongemak wel. Maar als een kroon de beste optie blijkt zal ik dat zeker doen. Ik betwijfel alleen of een kroon de beste optie is.
U beschrijft dat u veel pijnklachten heeft, ontstekingen heeft, tot aan het kaakgewricht aan toe, en regelmatig afbreken van stukjes tand of kies.
Tandenknarsen gebeurt meestal onbewust (vaak tijdens de slaap), en kan een spoor van jarenlange ellende met het gebit veroorzaken.
De kaakchirurg die de misser gemaakt heeft wilde mijn klachten hierop afschuiven ipv erkennen dat ze een grove fout gemaakt had.
De misser: mijn verstandskiezen links moesten eruit. Onder moest hij uitgeboord worden, de boor is tijdens het boren afgebroken en in de wond achtergebleven, het wondje is dichtgehecht en er is geen controlefoto gemaakt. Gelijk een giga-ontsteking. Na 3 weken spoelen ed kwam dit stukje boor eruit zweren. De kaakchrirug houd bij hoog en laag vol dat het onmogelijk is dat dit gebeurt is, ook na het zien van het stukje boor :smt017 . Tijdens deze ontsteking is mijn kaakgewricht en kaakbot ook ontstoken geweest, en is er een stukje kaakbot afgestorven. En sindsdien is de kies die nu het probleem is ook regelmatig ontstoken( een na laatste kies aan dezelfde kant)
Omdat de kaakchirurg toen volhield dat het zou komen van tandenknarsen kreeg ik een splint(??? heet dat zo), maar dit verminderde mijn klachten niets. Bij deze kaakchirurg ga ik iig nooit meer terug.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga me nu klaarmaken voor het bezoek aan mijn tandarts. Jullie horen van me.
Het voordeel is dat je niet zomaar je eigen tanden "op eet" maar kan wel vervelende vage ontstekingsklachten geven, en gigantische pijn in de kaken als je wakker word :)
Voor zover ik weet klem ik ook niet. Ik hoor er anderen nooit over igg. Smorgens wordt ik ook nooit wakker met pijn in mijn kaken.
Nou vandaag bij de tandarts geweest. Het was weer een ontsteking van de wortels die door het tandvlees heen naar buiten aan het breken was. Het was of weer een wortelkanaalbehandeling + kroon en hopen dat de ontsteking weg zou blijven( hier had de tandarts een hard hoofd in) of trekken.
Aangezien het weer vanuit de wortels kwam heb ik hem laten trekken. Dit ging niet vanzelf. Deze kies had een extra wortel en 2 wortels zaten gekruist, die stonden als een x ipv ll. De tandarts kreeg het niet gedaan dus hij de spoedlijn van de kaakchirurg gebeld en ik kon meteen door. De kaakchirurg heeft hem helemaal uit moeten boren en ook een stuk kaakbot weg moeten boren. Het laatste stuk wortel heeft ze wel kunnen trekken maar hierbij is een stukje kaakbot afgebroken. Ook is er volgens haar een groot stuk kaakbot versplinterd, groter dan normaal. (het schijnt normaal te zijn dat er een stukje verplinterd??)
Ondanks alles ben ik blij dat hij eruit is. Van de breuk en het wondje voel ik nog niet zoveel, dat begint nu zo langzaamaan te komen. De verdoving begint uitgewerkt te raken. Ik ben gewaarschuwd dat het heel erg veel pijn zal gaan doen. De laatste keer denk ik dan maar, los van de implantaat-plaatsing.
Van de week zal ik mijn tandarts vragen wanneer er begonnen kan worden met de implantaat. Of hebben jullie een idee?
Sterkte !
Dingen als ibruprofen en soortgelijken mag niet naast de Movicox gebruikt worden.
Maar ik heb nog niets (extra's) genomen. Ik vind het allemaal tot nu toe heel erg meevallen. Een klein stukje van mijn lip is "verdoofd" gebleven maar ik voel het wel als ik daar in knijp. De zenuw zal wel een opdonder hebben gekregen.
In rust voel ik geen pijn. Alleen krijg ik mijn mond maar een heel klein stukje open maar dan doet het meer pijn bij het gewricht als bij het gat/breuk. Ze hebben behoorlijk hard moeten trekken en ik heel hard aanspannen om mijn hoofd in de juiste positie te houden.
Eten en praten is wel lastig en doet wel pijn.
Vannacht heb ik ook prima kunnen slapen. Toen ik ging liggen heeft het heel even geklopt maar dat mag geen naam hebben.