PWS Antibacteriële werking tandpasta

Author:
Jon PWS
Posted:
di, 02/01/2011 - 13:35
Hallo,

Wij zitten in 5 havo en doen ons profielwerkstuk over tandpasta.

Even wat korte info.

Wij hebben ons onderzoek uitgevoerd op de universiteit van amsterdam.
Wij hebben platen gegoten van bloedagar, onze bacterien komen van patieten aan de universiteit van amsterdam tandheelkunde afdeling.
In deze platen hebben wij rondjes gemaakt van een halve centimeter en die gevuld met tandpasta. wij hebben de resultaten gemeten door de omtrek van het stuk zonder bacterien om de kring op te meten.

Nou is onze vraag hoe kunnen wij erachter komen wat nou de werkende antibacteriele stoffen zijn in deze tandpasta. En waarom dit zo is.

Wij hopen dat iemand op dit forum ons hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!
de digitale tandarts

Er is een verschil tussen een in vitro werking en een in vivo werking.

In een reageerbuis situatie (in vitro) zijn ingrediënten van tandpasta altijd veel beter in het bestrijden van bacteriën dan bij dagelijks gebruik in de mond.
Een bekend voorbeeld is Zendium...

Bij de informatie over tandpasta op deze site kan je al wat vinden!
di, 02/01/2011 - 22:48 Permalink
Jon PWS

Dank u wel, wij zijn er nu achter dat bij veel tandpasta's chloorhexidine als antibacteriële stof hebben. Maar kunnen jullie ons misschien wat meer over deze stof vertellen? En is het waar dat mondspoelingen met alcohol minder goed zijn omdat ze ook de goede bacteriën doden? Wij hebben eigenlijk ons hele onderzoek uitgevoert en zijn nu eigenlijk heel erg op zoek naar informatie. We hebben alle fabrikanten al gebeld maar die kunnen ons niet in contact brengen met de mensen die ons informatie kunnen geven Die onze resultaten kunnen onderbouwen. Dit zijn onze resultaten: (dit onderzoek hebben wij uitgevoerd op de acta in amsterdam.)

Kolom1 Kolom2 Kolom3 Kolom4 Kolom5 Kolom7 Kolom8
Utrecht
soort test 1 test 2
1. Oral-B pro expert kleine kring kleine kring
2. Etos fluor tandpasta geen resultaat geen resultaat
1. Elmex junior geen resultaat geen resultaat
4. Voordeel selectie fluor tandpasta geen resultaat geen resultaat
5. Etos anti-tandsteen tandpasta geen resultaat geen resultaat
6. Etos frisse gel tandpasta geen resultaat geen resultaat
7. Prodent melkgebit 0-5 jaar geen resultaat geen resultaat
8. Parodontax Kring kleine kring
9. Sensodyne geen resultaat geen resultaat
10. Voordeel mondwater 0% alcohol kleine kring kleine kring
11. Listerine mondwater met alcohol geen resultaat geen resultaat
do, 02/03/2011 - 10:21 Permalink
twilitekid

Ik heb ook nog nooit van chloorhexidine in tandpasta gehoord. Er bestaat wel spoelmiddel met dat ingrediënt (Corsodyl, en misschien zijn er wel meer merknamen) maar dat is eigenlijk alleen bedoeld voor tijdelijk gebruik na extracties. Misschien dat er inderdaad een paar tandpasta's bestaan met chloorhexidine, maar dat zullen dan denk ik geen gewone tandpasta's voor dagelijks gebruik zijn. Ik weet wel dat er in sommige tandpasta's triclosan zit, o.a. in Colgate Total en dat is, meen ik, ook vrij uitvoerig getest. Daar is vast het e.e.a. over te vinden!

Wat betreft alcohol in mondspoelingen: er zijn onderzoeken gepubliceerd waaruit (volgens de onderzoekers) blijkt dat het gebruik van alcohol-bevattende spoelmiddelen het risico op het ontstaan van mondkanker vergroot. Zie bijvoorbeeld hier en hier. Zoals gebruikelijk in de wetenschap zullen er ongetwijfeld ook weer andere onderzoeken zijn die dit in twijfel trekken en/of tegenspreken, ik heb me er verder niet zo in verdiept :P
do, 02/03/2011 - 16:42 Permalink