Slecht gebit EN Angst wat nu?

Author:
moondance
Posted:
wo, 01/26/2011 - 15:24
Ik ben 20 jaar en heb van kinds af aan al een slecht gebit.

Toen mijn volwassen tanden doorbraken had mijn voortand een rare witte vlek, dat door de jaren heen heelmaal weggesleten is. Ik heb nog steeds geen idee wat dit was.

Ik heb bij de schooltandarts gezeten, en bij een andere tandarts die niet goed was. Hij liet de assistentes in hun eentje mijn gaatjes boren, en ze deden ook de controles. Als ik zei dat ik last had van een kies keek hij even en hij zei dat het niks was.

Ik ben later overgestapt naar een andere tandarts omdat ik het niet vond kloppen. Toen bleek dat de meeste vullingen (en dat zijn er veel) Er los, of niet goed inzaten waardoor onder die vullingen weer gaatjes waren ontstaan. Hij kon er zo een uit purken met zijn haakje. Toen moest alles opnieuw. En die kies met dat gaatje erin waar ik last van had en bij mijn vorige tandarts niets op uit werd gedaan omdat het niks was, daar had ik ondertussen al 3 jaar mee gelopen. Hij leek van de buitenkant erg klein maar toen ik moest boren, en dat voelde ik ook zat het flink diep. Ik heb zitten janken in die stoel omdat het zoveel pijn deed, Het nadeel was ook dat ookal had ik 3 verdovingsprikken gehad, dat ik bij 4 kiezen (onder andere die met dat gat) alles nog kon voelen, alsof de verdoving niet werkte.

Gelukkig had deze tandarts veel geduld met me want ik ben altijd vreselijk bang, Ik ben echt een klein kind als er wat moet gebeuren. Om het kleinste gaatje ben ik al zo nerveus dat ik spontaan begin te huilen als ik die kamer binnenloop en van te voren heb ik het flink benauwd, Ik denk dat dit een soort hyperventilatie is ofzo, Maar ik weet dus niet goed wat ik moet doen hiertegen, de tandarts weet dat ik heel erg bang ben want dat heeft hij al gemerkt.

Al mijn kiezen, en mijn voortanden zijn al eens geboord, alles wat niet geboord is zijn de hoektanden en mijn ondersnijtanden. Aan een kies kan ik het koude niet hebben, kan niet eens fatsoenlijk mijn mond spoelen met water zonder dat er een pijnscheut door die kies gaat, maar er was niks aan te zien want mijn tandarts had die kies grondig nagekeken omdat ik er last van had. Mijn verstandskies onderin is ook aangetast (duidelijk zichtbaar) en ik ben gewoon erg bang dat er weer veel pijn komt zodra ik terug moet komen. Want ik weet wel zeker dat dat gaat gebeuren, want dat is altijd nog gebeurd.

Nu heb ik trouwens in die kies, waar dat grote diepe gat in zat weer en gaatje zitten, die zit vlak naast de vulling en ik ben nu ook erg bang dat die vulling er opnieuw uit gehaald moet worden en dat ik weer zoveel pijn heb, Weet een van jullie hoe dit zit?
Ook heb ik ee gat in mijn verstandskies, maar die mogen ze van mij part eruit trekken want die mis ik toch niet,, Ookal ben ik hier ook bang voor.
alpifresh

Maak eens een afspraak met die laatste tandarts die geduldig met je was. Hij kent je al, weet dat dit moeilijk voor je is. Dat is al het halve werk :).

Laat hem je vertellen wat er nu aan de hand is met je gebit en wat hij eraan kan doen. Maak de afspraak daarvoor en ga daar naartoe. DAN heb je weer rust in je lijf en je geest. Want je maakt je nu heel veel zorgen voor misschien iets onbenulligs.

Ken je de uitspraak: "Bang zijn voor de angst?" In die vicieuze cirkel zit je nu. Die is te doorbreken. Door uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is. Dat je daarna bang bent voor de behandeling zelf, daar heb je die geduldige tandarts voor. Om je daar doorheen te slepen. Je hoeft het niet alleen te doen. Hij helpt je. Maar dat kan hij alleen als je naar hem toe gaat.

Als die stap nog te groot voor je is, stuur hem dan een mail of een brief met je probleem. Een schriftelijke reactie terug van hem, kan je misschien geruststellen dat je bij hem echt in goede handen bent.

Laat ons nog weten hoe het is gegaan! Dat horen we altijd graag.
wo, 01/26/2011 - 20:04 Permalink
moondance

Twee verstandskiezen aan de rechterkant moeten worden getrokken vanwege ruimtegebrek. Deze zijn doorgekomen en staan recht, Kan iemand mij vertellen wat er gaat gebeuren want ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en vind het best wel eng, De afspraak is redelijk snel al. A.s. Dinsdag
do, 01/27/2011 - 12:34 Permalink
serpil

ik heb een net zo erg gebit als jij, dus ik weet wat je doormaakt! het enige punt is dat ik inmiddels al zo vaak naar de tandarts ben geweest voor gaatjes dat ik er zo gewend aan ben dat ik dit zonder verdoving doe. Maak je maar geen zorgen, wanneer je je eenmaal over je angst heen heb gezet (en je zit nu bij een goede tandarts, dus het zal nu wel goedkomen) wordt de tandarts na een tijdje vanzelfsprekend. Mijn verstandskiezen heb ik er ook allemaal uit laten trekken door de tandarts. Het probleem is niet het eruit laten trekken, daar zal je niks van vullen. Het licht aan de manier waarop hij hem heeft getrokken. Als hij veel moeite heeft gehad om hem eruit te halen (je onderkaak) zou ik het rustig aan doen en je kaak niet te veel bewegen (op enkele oefeningen na zoals twee vingers ertussen stoppen, zodat je hem tenminste openkrijgt voor het eten) en zogauw je een nare smaak hebt in je mond gelijk naar de tandarts! en als je deze niet kunt bereiken bij de dienstapotheek een monoject kopen om je mond te spoelen. Ik hoop dat het allemaal goed is verlopen, aan de datum te zien zijn je verstandskiezen er al uit.

wat de pijnscheut betreft wanneer je koud water drinkt... hier heb ik ook last van, na het vullen van een gaatje. ik ben nog niet langsgegaan (ga dat wel zo snel mogelijk doen) maar ik denk toch echt dat het licht aan een vulling
vr, 02/04/2011 - 19:38 Permalink