Waarom zou mijn behandeling ongeveer een jaar moeten duren?

Author:
nona
Posted:
di, 02/08/2011 - 10:01
Ik ben een paar jaar niet naar de tandarts geweest en na gister te zijn geweest bleek dat ik paradontitus in best agressieve mate heb. Nu zij de tandarts dat het wel 1 jaar kan duren voor ik weer tevreden ben over mijn gebit. Dit had ook te maken met een tand die moet worden getrokken en nog 2 tanden die dood waren. Mijn gebit is idd in erg slechte staat, waaronder ook erg verkleurd, heb ook erge tandsteen. de tandarts zij dat ik eerst een paar keer naar de monthygenist moet wat ongeveer 600 euro gaat kosten en dan verder kan gaan met het ethische van mijn gebit. Ik hoopte dat ik ongeveer met een maand klaar zou zijn maar dit was volgens haar onmogelijk. Mijn verzekering dekt tot 1000 euro en heb zelf nog ongeveer 800 euro te besteden in een keer. Overigens wou de tandarts dat ik ook alle rekeningen contant zou betalen tot ik gesanneerd ben, dat is toch raar, ik heb toch een goede verzekering? En waarom duurt het volgens haar zo lang allemaal?
alpifresh

De behandeling van parodontitis neemt wel vaker lange tijd in beslag. Of dat in jouw geval een jaar zal zijn, kan een mondhygieniste je wel vertellen.

Blijkbaar is het nodig dat eerst de behandeling van je parodontitis wordt gestart voor de tandarts met de andere dingen van je gebit wil/kan beginnen. De dingen die dan gedaan moeten worden kunnen misschien (technisch) wel in een maand gedaan worden, maar ofwel de parodontitis zorgt ervoor dat het beter is deze behandelingen over langere tijd uit te smeren, ofwel het financiele verhaal.

Je verzekering vergoedt 1000 euro, maar moet je daarvoor eerst gesaneerd zijn? Zo ja, komen voorlopig alle kosten voor jouw rekening. Als je niet eerst gesaneerd hoeft te zijn, kun je de rekeningen van de tandarts (nadat je ze zelf -contant- betaald hebt) indienen bij de verzekering en krijg je van hen het geld terug. Wel voorschieten dus, maar niet zelf betalen.
Of de mondhygieniste ook vergoed wordt, weet ik niet, check je polis even.
di, 02/08/2011 - 10:28 Permalink
nona

Wederom bedankt voor de snelle reaktie,

Mij verzekering dekt idd de mondhygenist en ik hoef ook niet eerst gesaneerd te zijn.
Dus klopt het dan nog dat ik de kosten eerst moet voorschieten?

De tandarts en ik hebben het niet gehad of ik wel of niet genoeg geld heb maar ze zei al bij voorbaat dat het wel een jaar ging duren allemaal.
Dat is toch wel erg lang ondanks de paradontitis?
di, 02/08/2011 - 10:55 Permalink
Spiegeltje

Dus klopt het dan nog dat ik de kosten eerst moet voorschieten?

Niet alle tandartsen hebben een contract met uw verzekeraar. Dat betekent dat u de tandarts gewoon betaalt (á contant of op rekening) en de kosten daarna bij de verzekering declareert. Dan moet u het inderdaad voorschieten.

De tandarts en ik hebben het niet gehad of ik wel of niet genoeg geld heb maar ze zei al bij voorbaat dat het wel een jaar ging duren allemaal.
Dat is toch wel erg lang ondanks de paradontitis?

Op zich wel, maar het klopt dat de behandeling van parodontitis een groot tijdsbeslag kent of kan hebben. Ze wordt je eerst initieel behandeld (eerste schoonmaakronde) en dan moet een aantal maanden gewacht worden op het resultaat (herbeoordeling). Afhankelijk daarvan kunnen extra behandelingen nodig zijn, zoals een antibioticakuur en flapoperaties. Tussen behandelingen zit dus soms noodzakelijk wachttijd. Voor de AB-kuur moet bijvoorbeeld eerst een bacteriekweek worden gemaakt en de uitslag daarvan laat ook weer weken op zich wachten. En dan heb je nog de drukke agenda's van de behandelaars. Voor je het weet ben je dus een jaar verder.

Ik denk dat het jaar wat de tandarts heeft aangeven ook maar een ruwe schatting is. Het zou dus eventueel wel wat sneller kunnen als u aangeeft dat te willen, maar dat hangt dus ook af van hoe u op de behandeling reageert.
di, 02/08/2011 - 12:32 Permalink