Dit onderwerp is een voortgang van het onderwerp dat ik in een topic van een andere gebruiker ben gestart. Om het overzicht te houden ben ik maar even een eigen onderwerp gestart.
Kort samengevat: ongeveer 1 1/2 jaar geleden ben ik aan een beugelbehandeling begonnen omdat mijn onder en boventanden precies op elkaar uitkwamen. Dit had een aardige slijtage van mijn tanden tot gevolg. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een end-to-end beet heet en de bedoeling was dat door het dragen van een slotjesbeugel mijn ondertanden wat naar binnen zouden kantelen en mijn boventanden juist naar buiten toe. Daarnaast ongeveer 6 maanden met elastiekjes gelopen en nu sinds een week is alles eruit en heb ik zowel onder als boven een retentiedraad gekregen. Maar.....
na 1 week voel ik alweer dat mijn kaken hun oude stand weer gaan aannemen. Dus weer mijn tanden OP ELKAAR in plaats van iets over elkaar. Het is net of ik de trekkracht van mijn elastiekjes mis, alsof mijn onderkaak als het ware een halve centimer naar achteren moet ofzo. Mijn tanden stonden en staan mooi recht, maar ik wil niet dat het probleem weer terugkomt.
Is dit probleem herkenbaar? Kan iemand hier iets mee. Alle tips zijn welkom. Ik moet binnenkort terug naar de ortho, dus ik zal het daar ook bespreekbaar maken. Maar als iemand mij vooraf al kan helpen: graag.
Alvast dank.
Kort samengevat: ongeveer 1 1/2 jaar geleden ben ik aan een beugelbehandeling begonnen omdat mijn onder en boventanden precies op elkaar uitkwamen. Dit had een aardige slijtage van mijn tanden tot gevolg. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een end-to-end beet heet en de bedoeling was dat door het dragen van een slotjesbeugel mijn ondertanden wat naar binnen zouden kantelen en mijn boventanden juist naar buiten toe. Daarnaast ongeveer 6 maanden met elastiekjes gelopen en nu sinds een week is alles eruit en heb ik zowel onder als boven een retentiedraad gekregen. Maar.....
na 1 week voel ik alweer dat mijn kaken hun oude stand weer gaan aannemen. Dus weer mijn tanden OP ELKAAR in plaats van iets over elkaar. Het is net of ik de trekkracht van mijn elastiekjes mis, alsof mijn onderkaak als het ware een halve centimer naar achteren moet ofzo. Mijn tanden stonden en staan mooi recht, maar ik wil niet dat het probleem weer terugkomt.
Is dit probleem herkenbaar? Kan iemand hier iets mee. Alle tips zijn welkom. Ik moet binnenkort terug naar de ortho, dus ik zal het daar ook bespreekbaar maken. Maar als iemand mij vooraf al kan helpen: graag.
Alvast dank.
Re: Probleem niet opgelost?
Dan is het voor iedereen beter te snappen.
Maar als ik dit lees:
vermoed ik dat het lastig wordt dit op te lossen.
Want hoe krijg je je onderkaak een halve centimeter naar achteren, zonder operatie...?
Ik ben benieuwd wat je orthodontist je voor antwoord gaat geven, als je hem het probleem voorlegt. Je houdt ons op de hoogte hè?
Als ik nu mijn gebit gewoon sluit, maken voortanden als eerste contact. Als ik mijn boventanden nu over mijn ondertanden wil zetten, heb ik het gevoel alsof ik dat geforceerd moet doen. Ik moet bewust mijn onderkaak naar achteren trekken. En als ik die houding dan probeer aan te houden, heb ik na 15 seconden al zoveel spanning op mijn spieren staan dat ik ze weer terug naar af laat gaan, oftewel voortanden op elkaar :smt017. Dat is namelijk lekker ontspannen.
Mijn retentiedraad boven is ook al van de hoektand losgeraakt, dus ik zal van de week toch terugmoeten. Als jullie tips/ideeen hebben of een oplossing weten: ik hoor het heel graag! Nogmaals, met het dragen van de elastiekjes tijdens mijn beugelperiode werden mijn kaken automatisch in die ontspannen houding geplaatst.