orthodontie na trauma?

Author:
RZ
Posted:
ma, 12/20/2010 - 20:15
Een aantal maanden terug heb ik een ongelukje gehad. Resultaat: onderkaak op 3 plekken gebroken, bovenkaak gebroken en mijn jukbeen gebroken. Ook mijn tanden hebben een klap gehad en zijn flink verschoven. Nu was ik weer op controle bij de kaakchirurg en heb ik aan hem gevraagd of ik daar nog iets aan kan laten doen. Hij heeft wat op de tanden getikt en bepaalde tanden klinken doffer. Volgens hem kan dat een teken zijn dat de "bandjes" die de tanden op hun plek houden versteent zijn en mogelijk zijn de tanden dan niet meer te verplaatsen (dus herstel met facings/ implantaten). Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil eigenlijk het liefst mijn eigen tanden houden, heb namelijk altijd een erg goed gebit gehad, maar ik schaam me op het moment erg voor mijn ondertanden dus ik wil er wel iets aan laten doen..
Mijn tanden zelf hebben het ongeluk trouwens goed doorstaan. Ze stonden wel los, en van 3 tanden is een stuk glazuur afgebroken, maar de wortelpunten zijn allemaal intact. Verder heb ik altijd een heel gaaf gebit gehad (geen gaatjes ed).
RZ

Even een update en meteen ook wat vragen die iemand misschien kan beantwoorden. :wink:
De beugel zit er nu bijna 2,5 maand in. Volgens de orthodontist is er wel een minimale verandering, maar zal het proces nog heel lang gaan duren (veel langer dan hij in eerste instantie voorgesteld heeft bij het behandelplan), ik zie zelf geen verschil en begin dus te twijfelen over de behandeling. Is het normaal dat het zo lang kan duren voordat de eerste verschillen duidelijk zichtbaar zijn?
Verder is het misschien van belang om te vermelden dat ik op dit moment tijdelijk in Zweden woon en ook daar onder behandeling ben. Is het niveau van orthodontie daar ongeveer gelijk aan dat van Nederland? Over een paar weken ben ik namelijk in Nederland en ik zit te twijfelen om dan een afspraak te maken met een orthodontist voor een second opinion. Mag dat en is het zinvol bij zo'n 'complex' geval?
di, 02/22/2011 - 11:58 Permalink