Hallo mensen,
ik heb een vraag. Ik ben nu 16 jaar en zit er toch al wel 4 jaar mee ofzo..
Ik dronk toen ik 12 was alleen maar ijsthee, omdat ik dacht dat cola door de koolzuur erg slecht was.
Ik kreeg na mate ik ouder werd steeds meer last van mijn tanden.
Bij de tandarts kreeg ik te horen dat ik tanderosie heb.
Maar ik lust geen drankjes zoals thee en melk, in zo'n geval ben ik echt heel erg moeilijk.
Het is niet alleen lelijk aan het worden, maar bij harde/warme/koude voedsel producten, heb ik echt super veel pijn aan mijn tanden..
Is er misschien een behandeling bij een tandarts en zo ja wat voor 1 en graag uitleg erbij?
Jullie zouden mij erg ermee helpen..
ik heb een vraag. Ik ben nu 16 jaar en zit er toch al wel 4 jaar mee ofzo..
Ik dronk toen ik 12 was alleen maar ijsthee, omdat ik dacht dat cola door de koolzuur erg slecht was.
Ik kreeg na mate ik ouder werd steeds meer last van mijn tanden.
Bij de tandarts kreeg ik te horen dat ik tanderosie heb.
Maar ik lust geen drankjes zoals thee en melk, in zo'n geval ben ik echt heel erg moeilijk.
Het is niet alleen lelijk aan het worden, maar bij harde/warme/koude voedsel producten, heb ik echt super veel pijn aan mijn tanden..
Is er misschien een behandeling bij een tandarts en zo ja wat voor 1 en graag uitleg erbij?
Jullie zouden mij erg ermee helpen..
Re: Tanderosie...
Als baby ben je begonnen met (moeder)melk, later kwamen er fruitdrankjes bij, water e.d.
Op een bepaald moment ben je begonnen met cola, dat heb je later veranderd in ijsthee. Maar de natuurlijke basis van je lijf geeft nog altijd de voorkeur aan water, melk en fruitsappen.
(Ik weet dat er een discussie is over de suikers die in fruitsap zitten. Inderdaad is te veel fruitsap niet goed, maar met mate heeft het ook veel voordelen.)
Ik ben laatst naar ReclameKlassiekers geweest. Daar stond dat door een campagne melk opeens erg populair was geworden bij tieners van 12-18 jaar. En sinds een jaar of 10 is water helemaal hot. Opeens liep iedereen met een flesje te sjouwen.
Oftewel.... als je het not done was onder je vrienden om ijthee te drinken, zou je waarschijnlijk makkelijker over stappen naar iets anders. Jouw tanden vinden ijsthee nou not done :( .
Ga terug naar water. Dat is de basis. Als je de overgang naar puur water wat te groot vindt, meng het dan eerst nog met wat siroop. En dan steeds minder siroop gaan gebruiken.
Of drink eens een week lang alleen water, en neem dan een slok ijsthee. Ik zal je waarschuwen: je mond knijpt samen van ellende.
Als je dorst hebt is water trouwens heel lekker. Als je - door bepaalde omstandigheden - wel eens heel erg veel dorst hebt gehad is er zelfs niks lekkerder kan ik je vertellen :D
gisteren werd ik zo wanhopig van de pijn dat ik spontaan thee ging drinken, terwijl ik dat absoluuut niet lust.
Ik heb nu al 3 kopjes thee op, ben best trots op mezelf :) als dat helpt tenminste..
Ga er ook nog mee naar de tandarts, iets met composiet dacht ik..
Ik was tijden mijn middelbare school jaar verslaafd aan red bull ik dronk er zelf bijna 4 per dag om te kunnen studeren.
Dit deed i in combinatie met veel snoepen en ook nog andere frisdrank. Op mijn 18 heb ik gaatjes moeten vullen en had ik ook last van tanderosie.
IK vond het zo lelijk. Ik ben nu 20 in der loop van de jaren heb ik het afgebouw ik drink het nu zleden en als ik frisdrank drink doe ik het met een rietje. En heb minder last van mijn tanden. Ook drink ik koffie in plaats van red bull om wakker te blijven verkleurd je tanden maar poets goed.
Het is moeilijk om n tegen je te zeggen om er meteen ermee stoppen. Probeer een doelstelling te hanteren, dat je in plaat van elke dag maar vier keer in de week ijsthee mag drinken en bouw het steeds af.
EN als je het doet spoel je mond met melk of water verminderd het zuur of kauw effe een kauwgumpje stimuleert speeksel.
Je bent nog jong en het wordt steed erger als je het niet verminder dus denk aan het feit dat je in de toekomst erger zou kunnen worden en je tanden slechter worden kan voor jouw motiveren.
wens je veel succes en als ik het kan dan kan je het zeker weten....
groetje s
Ik ben 17 en dronk het afgelopen jaar ook dagelijks ijs thee,
bij mij zeiden ze vandaag ook dat er een deel van mijn glazuur weg is en ik
2 gaatjes en beginnende gaatjes heb.
Ik moet nu dus flossen zeiden ze, wie weet helpt je dat ook!
Ik ga nu water en melk drinken en veel bananen...
mij werd verteld dat bananen basisch zijn...
Ik weet hoe moeilijk het is geen ijs thee te pakken,
zeker nu mama net een nieuwe doos met pakken gehaald heeft.
Als ik het kan, kan jij het ook!!!!!
Succes :)
XXX