Hallo, ik heb een vraag over het spalkje dat ik nu al zo'n 8 jaar in mijn mond draag. Van welk materiaal is het spalkje meestal gemaakt? En zijn er alternatieven voor een roestvrijstaal-spalkje, bijvoorbeeld één van plastic?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Re: Materiaal spalkje
Een spalkje van plastic word gemaakt van composiet die verstevigd is met glasvezeldraad zoals sticktech, dit word niet zo vaak toegepast.
Maar waarom de vraag na 8 jaar? Daar ben ik dan weer benieuwd naar :)
Bedankt voor je antwoord en ik zal informeren bij mij orthodontist van 8 jaar geleden :)
wow, eindelijk iemand die echt antwoorden weet. wat voor kleur heeft zo een spalk van plastic (buitenzijde) en waarom wordt deze niet zo vaak toegepast. ik dacht dat ze alleen metaal (2 soorten in) en goudkleurig waren. maar nooit een ander materiaal.
vraag: tot hoe ver naar achteren kan een spalk maximaal geplaatst worden> altijd tot de snijtanden of komt verder achter de snijtanden ook voor.
Als antwoord op Re: Materiaal spalkje door Workie
Ik las net over nikkel in spalkjes die misschien een slechte invloed op het lichaam kunnen hebben. Het zou hormoonverstorend kunnen werken. Nu heb ik al zo'n 16 jaar een spalkje achter mijn ondergebit. Helaas is mijn element (42) alsnog scheef gaan staan. Hij draait steeds meer en wordt al bijna vervelend tijdens het kauwen omdat hij dan tegen mijn (12) aan schuurt. Hij is intussen meer dan een kwart slag gedraaid. Dikke pech dus want het spalkje zit wel vast, dus dit kan de oorzaak niet zijn. Ik heb voor de plaatsing in totaal 2 keer vaste apparatuur in mijn mond gehad, blijkbaar heb ik heel eigenwijze wortels in mijn mond :-( Ik ben vroeger tandartsassistente geweest maar heb destijds niets meegekregen over nikkel in die spalkjes. Mijn orthodontist van destijds, werkt al lang niet meer. Hoe kom ik er nu achter of er nikkel in mijn spalkje is verwerkt?
Ik hoop dat mijn reactie wordt gelezen want dit toppic is al 5 jaar oud hahahaha!
Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden!
Groetjes,
Luna