Enkele vragen over angst voor (ver)slikken

Author:
raymond_
Posted:
di, 02/08/2011 - 19:16
Hallo,

Ik ga al heel wat jaren regelmatig op halfjaarlijkse controle (dat was vroeger wel anders!), en zo af en toe moet er wel eens iets vervelends gebeuren: vandaag heb ik drie gaatjes moeten laten vullen. Ik heb ook al twee wortelkanaalbehandelingen aan eenzelfde tand 'overleefd' ;)

Hoe dan ook zijn de wat grotere ingrepen voor mij een vervelende ervaring. De angst die ik voor zulke behandelingen heb is niet groot genoeg dat ik niet durf; dat was vroeger wel zo. Maar achteraf sta ik altijd nog wel een tijdje flink op mijn benen te trillen. Ik ben een achteraf piekeraar wat dat betreft.

Waar ik vooral bang voor ben is het slikken ofwel verslikken tijdens de behandeling!

Ik heb altijd het gevoel dat ik veel moet slikken. Mijn speekselproductie is wat dat betreft niet stil te krijgen.

Ik kan altijd (gelukkig) door mijn neus ademen. Mijn moeder bijvoorbeeld heeft die luxe niet, vanwege een allergie. Ze heeft zich, heel lang geleden, wel eens verslikt tijdens een behandeling om (waarschijnlijk) die reden. Dat was heel vervelend, maar het is allemaal goed afgelopen. Een ding is zeker: ze heeft er spijt van dat ze het mij heeft verteld vanwege mijn angst hiervoor.

Nu krijg ik altijd wel de 'kans' om te slikken tijdens een behandeling, ook al is mijn mond niet altijd helemaal dicht. Ook heb ik nooit waarschuwingen of opmerkingen gekregen van mijn tandarts gekregen daarover. Hoewel vandaag even vervelend was op dat gebied,

Want ik ben namelijk pakweg een week geleden flink verkouden geweest. Mijn neus was helemaal open, maar ik heb nog wel eens wat slijm in mijn keel. Het gevoel dat je om die reden eigenlijk graag even rechtop wil zitten en wil slikken/drinken op bepaalde momenten terwijl dat niet kan/mag is heel vervelend; de tandarts zei "dat ik het mezelf moeilijk aan het maken was" wat betreft slikken. Maar alles is goed gegaan, hoewel ik me op dat moment behoorlijk paniekerig voelde. Nou ja... ogen dicht en proberen rustig te blijven dan maar. Fijn is zeker weten anders!

Nu is het zo dat voor activiteiten als boren en dergelijke de assistente al het bijkomende water wegzuigt. Dat scheelt natuurlijk.

Ik kan eigenlijk niet bijster veel dingen op internet vinden hierover. Bestaat deze angst enkel tussen mijn oren of is er reden om hier angst voor te hebben? Komen zulke incidenten voor?

Jullie tips voor mensen die bang zijn voor de tandarts bevat zover ik kan overzien in elk geval niets over (ver)slikken (behalve over het nooit zomaar slikken van rustgevende middelen)

Is er wel een reëel risico dat ik me kan verslikken? (risico's zijn er natuurlijk altijd)

Slikken met een open mond vergroot het verslikken?

Is een tandarts hierop 'voorbereid'?

Wat kunnen jullie me vertellen hierover? Enige tips voor mij?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties en informatie!
Paramedic

1:
Bestaat deze angst enkel tussen mijn oren of is er reden om hier angst voor te hebben? Komen zulke incidenten voor?

Raymond, jouw angst voor verslikken is groter dan het reële gevaar waarvan jij denkt dat het er is, maar er in werkelijkheid niet is.
Stel, dát jij je een keer verslikt, nou dat wordt dan even een hoestbui in de stoel. So What !?, jammer dan, maar je gaat er niet dood aan.

2:
Is er wel een reëel risico dat ik me kan verslikken? (risico's zijn er natuurlijk altijd)

Nee, bij mensen die niet bewusteloos zijn is dit niet gevaarlijk, hoogstens een hoestbui, niet leuk, maar niet erg !
Tenzij het halve instrumentarium in je keel verdwijnt natuurlijk, dan wordt het iets lastiger :wink: ( ik ga je nu toch niet op ideën brengen hoop ik ?)

3:
Slikken met een open mond vergroot het verslikken?

Nee, je kunt dit thuis oefenen, gorgelen met water en dan doorslikken

4:
Is een tandarts hierop 'voorbereid'?

Reken maar dat ie de volgende keer z'n spatbril op heeft als jij weer komt. :wink:
Tandartsen hebben ook geleerd "levensreddend" te handelen in geval van nood, dus je loopt geen gevaar.

Relax Raymond !
di, 03/01/2011 - 11:17 Permalink
scaredycat

Slikken zonder je mond te sluiten is gewoon mogelijk, 't is wat lastiger,
maar het lukt me tot nu toe altijd als het nodig is :D

Soms gebeurt er alleen zoveel tegelijk dat ik niet alles wegkrijg, wanneer
dat gebeurt "gorgel" ik meestal even. De assistente reageert daar altijd
op door even wat "dieper" af te zuigen: probleem opgelost!
di, 03/01/2011 - 23:39 Permalink
raymond_

Hallo Paramedic,

Bedankt voor de input. Ik zou inderdaad moeten leren om te ontspannen in zo'n geval, want ik geloof dat dit mijn daadwerkelijke probleem is.

Mijn angst voor verslikken is eigenlijk gebaseerd op de mogelijke gevolgen, met name dankzij de onverwachte bewegingen die ik dan zou maken. De kans dat het halve instrumentarium in mijn keel verdwijnt acht ik (gelukkig ;) ) klein, maar een hoestbui op een vervelend kritisch moment (b.v. tijdens het boren) is iets waar ik me vooral zorgen om maak; nouja, de boor wordt volgens mij bediend door een pedaal dus dat scheelt wel...

scaredycat,

Mij lukt het slikken gelukkig vrijwel ook altijd,

Ik maakte me alleen zorgen dat slikken in zo'n toestand/houding riscovoller zou zijn. Dat blijkt nergens op gebaseerd te zijn,

Bedankt voor alle antwoorden!
wo, 03/02/2011 - 07:30 Permalink