Langdurig last van tandvlees

Author:
Death Clutch
Posted:
zo, 01/30/2011 - 17:25
Hallo allemaal,

Nadat ik de laatste keer bij mijn tandarts ben geweest, ben ik voor het eerst bij de mondhygiëniste geweest. Zij deed een snelle check, maar kwam erachter dat ik in mijn volledige mond last van bloedend tandvlees had toen zij mij floste. Ik floste hiervoor praktisch nooit.
Op haar aanraden doe ik het nu dagelijks en ik zou er nog last van kunnen krijgen. Dit was een understatement, want sindsdien heb ik tijdens en na iedere maaltijd last van opgezwollen tandvlees op 4 plaatsen in mijn mond. Tijdens het flossen heb ik geen last meer van bloedend tandvlees, maar wanneer er tijdens het kauwen eten tegen de plekken in het tandvlees aangedrukt wordt, heb ik hier de gehele dag last van. Ik poets met plantentandpasta van De Tuinen en gebruik mondwater op basis van Aloë Vera.

Hebben jullie nog verdere tips? De pijn is echt ondraaglijk...
Lieneke

Dus als ik het goed begrijp, heeft de mondhygienist uw tandvlees gecheckt met floss? Vreemd...is het wel een mondhygienist? Mondhygienisten zijn namelijk bijna allemaal niet van de floss maar wel van de stokers en ragers.
Bevat de tandpasta die u gebruikt wel fluoride? Dat spoelmiddel lijkt mij niet te werken.
Dat u nog pijn ervaart en gezwollen tandvlees heeft, is uiteraard niet zoals het hoort. Ik zou er nog eens heel goed naar laten kijken bij een (echte...) mondhygienist. En laat u goed instrueren hoe u stokers of ragers gebruikt en hoe u precies zou kunnen poetsen.
zo, 01/30/2011 - 19:44 Permalink
Stokertje

Niet helemaal mee eens, fluoride heeft naast een gebitsversterkende functie ook een bacteriostatische functie. Ik adviseer niet zo vaak floss, alleen als stokers echt niet goed passen (en die passen bijna altijd). Ik adviseer het bijna nooit, omdat werken met flossdraad erg lastig kan zijn en je meer schade kan aanrichten aan je eigen tandvlees dan dat je echt tandplak verwijderd...

Dus mijn vraag is: Hoe gaat het met flossen? Vind je t lastig?

Verder sluit ik me ook aan bij Lieneke, óf teruggaan naar je mondhygiënist (of tandarts), óf een andere mondhygiënist opzoeken. Je kan eventueel hier checken of je behandelaar geregistreerd staat met een diploma, mocht je je zorgen maken.
do, 02/10/2011 - 10:32 Permalink
Death Clutch

Bedankt voor de reacties.

We zijn inmiddels weer een tijd verder en ik heb nog steeds dezelfde klachten (al sinds 13 december dus).
Ik flos voorzichtiger, ik maak rustige zaagbewegingen en eet nu ook sinds kort heel voorzichtig. Het ging iets beter en de zwelling trok iets weg. Het grootste verschil zit hem voornamelijk in het voorzichtige eten en het uiterst rustige flossen (wat ik naar mijn gevoel al erg rustig deed).

Vandaag met het flossen weer het oude liedje; irriterende pijn die niet meer weggaat (dus weer een paar pijnstillers geslikt). Ik poets met een erg goede elektrische tandenborstel, ik gebruik mondwater op basis van aloë vera en tea tree, gebruik tandenstokers voor mijn onderkaak (vanwege het feit dat ik daar een spalkje achter heb zitten en geen flosdraad bij kan en gebruik flosdraad (Satin floss van Oral B). Mijn weerstand is op en top, want ik ben een krachtsporter en heb zeer uitgebalanceerd dieet met veel vitaminen en mineralen.

Op 17 maart heb ik dan eindelijk mijn afspraak om het wederom te bekijken, ik word gierend gek van deze klachten.

Heeft u nog ideeën?
za, 03/05/2011 - 20:27 Permalink
Lieneke

Als u kunt stokeren bij het spalkje, waarom gebruikt u dan verder geen stoker? Hoe komt het dat u flosst tegen het advies is in van Stokertje? Floss werkt echt haast niet tegen tandvleesbloedingen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Een stoker geeft wel een forse reductie van de tandvleesontsteking.
Helaas moet ik u ook teleurstellen over het spoelmiddel. De werking hiervan is absoluut niet aangetoond. Bent u inmmiddels met fluoride gaan poetsen?

Goed dat u een afspraak heeft staan. Ik sluit me geheel aan bij Stokertje die het advies gaf om te checken of dit een echte (goede) mondhygiest is.
zo, 03/06/2011 - 08:52 Permalink
Death Clutch

Bedankt voor de tips.

Ik heb nog last, maar het neemt met de dag af. Mondhygiëniste heeft de boel goed schoon gemaakt en gepolijst en heeft me ook aangeraden te stokeren i.p.v. flossen, maar dan met wat dikkere stokers van Stim-u-dent zodat mijn tandvlees ook gemasseerd wordt. Sindsdien gaat het stukken beter!!!
do, 03/31/2011 - 18:45 Permalink