kosten tandarts wel of niet vergoed?

Author:
Rico123
Posted:
zo, 03/06/2011 - 19:48
hallo

ik weet niet of ik hier goed plaats, anders moet een mod. het maar naar een goede topic verplaatsen.

Ik heb sinds een aantal dagen last van flinke kiespijn, voorheen ook wel is maar dat was met een paar uur weer over, nu duurt het vaak wel veel langer en ook steeds veel vaker.
Ik ben al een enorme tijd niet naar de Tandarts geweest, omdat ik er een beetje als de dood voor ben. (ik denk vorige eeuw voor het laatst?? :P)
Nou wil ik dus weer naar de tandarts gaan.. nouja, willen... liever niet maar het moet zullen we maar zeggen..

Wie kan mij vertellen hoe het in z'n werk gaat als je al een enorm lange tijd niet bent geweest?
Wie weet hoe dat in z'n werk gaat qua verzekeringskosten?
Ik weet van mezelf dat ik een heel slecht gebit heb, veel gaatjes en een kies die al half is afgebroken.

Ik heb vanaf mijn 18e een Uitgebreid Tand Pakket via mijn zorgverzekeraar (Trias).
Ik zit er niet op te wachten om straks een torenhoge rekening onder m'n neus te krijgen.. :roll:

Ongetwijfeld zal ik nog wel wat vergeten zijn, dus dat zal vanzelf nog wel komen dan..

Alvast bedankt!
alpifresh

Qua verzekering moet je even je eigen tandverzekering nakijken. De voorwaarden verschillen enorm per polis.

Het consult is niet zo duur, ergens tussen de 20 en 30 euro. Daar komen waarschijnlijk wel kosten bij voor het maken van foto's (geen overbodige luxe).
Daarna kan de tandarts je vertellen wat er volgens hem gedaan moet worden en wat dat gaat kosten. De behandelingen kun je vaak wel spreiden over een paar maanden tijd, zodat je ook de kosten -die eventueel nog voor jouw rekening komen- spreidt.

Uiteindelijk ben jij zelf degene die bepaalt wat er wel en niet wordt gedaan. Het zal niet verstandig zijn om dingen te lang voor je uit te schuiven, daar wordt het ook niet goedkoper van. Maar een tandarts gaat niet zomaar aan het werk om je daarna een factuur onder je neus te schuiven. Hij heeft jouw toestemming nodig om iets te doen.

Sterkte!
zo, 03/06/2011 - 21:30 Permalink
advies

Doordat u meer dan 10 jaar niet bent geweest is het de vraag of u bij uw (toenmalige) tandarts nog in het systeem staat (ingeschreven bent). Zo niet, dan zullen ze uw gegevens opnieuw toevoegen. Als de praktijk vol is, dan moet u misschien op zoek naar een nieuwe tandarts. Verder zal het niet al te veel uitmaken dat u lang niet bent geweest. Niet dat het verstandig is geweest, maar goed dat is een andere zaak.

Met het Tand Uitgebreid Pakket heeft u een verzekerd budget tot € 500. Het eerste consult, eventuele medische anamnese en foto’s zouden daar ruim in moeten passen. Als ik het zo even snel bekijk gaat Trias dat allemaal wel vergoeden.

Zoals alprifresh vermeldt gaat de tandarts vervolgens aangegeven welke vervolgbehandelingen zijn aan te raden / noodzakelijk zijn. Dit om eventueel achterstallig onderhoud in te lopen. Ik zou u adviseren een (schriftelijke) begroting te vragen. Vervolgens kunt u deze met uw verzekering bespreken en komt u er vanzelf achter wat er wel en niet vergoed wordt.
ma, 03/07/2011 - 10:08 Permalink
Spiegeltje

Als de praktijk vol is, dan moet u misschien op zoek naar een nieuwe tandarts

Even terzijde: zou de tandarts kunnen beweren, maar formeel bent u nog steeds patient als u niet officieel bent uitgeschreven. Daarbij moet de tandars diverse plichtplegingen in acht nemen. Dat is niet iets dat de tandarts zomaar eenzijdig, zonder de patient te informeren, kan doen namelijk. Nog daargelaten of u wel of niet nog "in het systeem" staat.
ma, 03/07/2011 - 11:37 Permalink
advies

Je hebt ongetwijfeld helemaal gelijk Spiegeltje.

Overigens vind ik het wel interessant. Is er zoiets als een verjaarperiode. M.a.w. na verloop van hoeveel tijd word je uitgeschreven? Patiënten overlijden, emigreren, verhuizen, enz. Die worden lang niet altijd netjes afgemeld. Na hoeveel jaren kan iemand zonder bericht uit het bestand worden verwijderd?
ma, 03/07/2011 - 14:18 Permalink
vV

mag formeel niet zonder bericht. nu kan je iemand die overleden is moeilijk een brief sturen.. ""verkeerd"' bezorgde post word tegenwoordig lang niet meer zo vanzelfsprekend door nieuwe bewonders retour afzender gedaan, schijnt erg veel werk te zijn.. :roll:

Maar een tandarts (welke medicus dan ook) moet dossier 15 jaar bewaren, dan mag het weg. dus als iemand na 15 jaar zich nog eens meld....

Overigens kan een zorgverlener tegenwoordig heel makkelijk bepaalde zaken controleren, en ik check regelmatig de mensen die lange tijd niet geweest zijn, en men krijgt dan keurig, ook op eventueel nieuw bekend adres 2x een reminder, dan volgt uitschrijving. Heb ik de moeite gedaan, aantoonbaar.
ma, 03/07/2011 - 17:26 Permalink
Rico123

Ik ben vandaag geweest.. :o

Tandarts heeft even in m'n mond gekeken, wat geprikt en gevoeld en iets later een foto gemaakt.

conclusie;
een hoop gaatjes en een kies die getrokken gaat worden.
de kies die getrokken gaat worden, heeft ook ontstoken wortels, en aangezien dat een wortelkanaalbehandeling 50% kans heeft op slagen is besloten om die kies te laten trekken...

vrijdag 1 april moet ik terugkomen, en dat is helaas geen 1 april grap....... :( ;)
vr, 03/25/2011 - 14:29 Permalink