veel te hoge rekening!?

Author:
chloe777
Posted:
zo, 02/27/2011 - 13:29
Ik ben 17 januari naar mijn nieuwe tandarts geweest en heb in totaal nog geen 10 minuten in de stoel gelegen. Er is een foto gemaakt, (deed mijn vorige tandarts ook standaard 2x per jaar bij controle, vraag me ook af of dat echt nodig is? )
er zijn 2 kleine oppervlakkige gaatjes gevuld (geen verdoving) en beetje tandsteen weggehaald door assistent.
Nu krijg ik ineens de rekening: 360 euro!

ik heb ingelogd bij mijn zorgverzekering en ik zag dat de tandarts voor die afspraak 13 facturen heeft ingediend bij mijn verzekering.
Ik krijg per jaar 250 euro vergoed (normaal betaal ik niks bij) en nu moet ik ineens 100 euro gaan bijbetalen en ben in 1 klap mijn tegoed kwijt. Ik kan dus nu dit jaar niet meer naar de tandarts. Ik vraag mij af of dit wel kan kloppen , ik heb dit nog nooit meegemaakt. helaas heeft mijn zorgverzekering al de rekening betaald en die moet ik nu weer aan de zorgverzekering betalen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een eerlijke rekening is. Ik ga ook nog de specificatie vragen, maar zou graag advies of/en informatie krijgen of dit kan kloppen en of ik er iets aan kan doen.

gr tabitha
mecánico para …

ben in 1 klap mijn tegoed kwijt. Ik kan dus nu dit jaar niet meer naar de tandarts.


Je kan wel naar de tandarts, maar je verzekering dekt het niet meer, dat is wat anders denk ik.

Maar ik zou even opvragen wat de codes daadwerkelijk zijn. als er onredelijk hoge codes zijn gerekend is het misschien duidelijker. Ook je waarneming van 10 minuten moet dan overeenkomen met simpele en overzichtelijke zaken. Ik kan in 10 minuten een controle, tandsteen en foto's voorstellen. 2 vullingen erbij wordt al wat lastiger. en dan kom ik nog pas op 8 codes die dat dekken.

c11, M50, x10 (2x) V11-V21 (2x) dat zijn de codes van 1 vlaks restauraties. Al het andere moet ie dus verantwoorden
zo, 02/27/2011 - 19:30 Permalink
Spiegeltje

@tabitha: de kosten zijn dan circa 130 euro (wat dus al veel is voor 10 minuten werk, maar dat terzijde).
Ik ben ook benieuwd wat er allemaal staat voor 360 euro. Het kan haast niet kloppen. Hopelijk is het een vergissing.
zo, 02/27/2011 - 20:37 Permalink
chloe777

ja ik was er vandaag , ze waren gesloten op maandag. Dus morgen ga ik weer en hoop dat ik meteen die factuur en specificatie mee krijg.

De reden waarom ik dit jaar niet meer naar tandarts kan is dat ik het geld daarvoor niet heb, ik ben altijd afhankelijk van mijn zorgverzekering en normaal zit ik ruim binnen mijn tegoed, dus hoef nooit bij te betalen.

ik hoop dat ik morgen de rekening kan posten!

groeten
ma, 02/28/2011 - 21:31 Permalink
chloe777

ps. over die 10 minuten. Het waren echt niet meer dan dat. Ik ging liggen, hij zei dat hij op foto 2 kleine oppervlakkige gaatjes zag en dat ze zo klein waren ik geen verdoving nodig had. Hij had boven en onder geboord en daarna zei hij me gedag . liep weg en de assistent spoot met een soort korrelige structuur mn tanden schoon. Dat was het.
ma, 02/28/2011 - 21:38 Permalink
chloe777

evne een update: ik ben vandaag naar de tandarts gegaan, maar ze zeiden dat ze geen facturen hebben, omdat DFA dit afhandelt voor de praktijk. Ik heb een mailadres gekregen en heb gemaild of ik de factuur met specificatie zo spoedig mogelijk kan ontvangen...
di, 03/01/2011 - 13:23 Permalink
chloe777

ja ik vond het ook al vreemd. Toen ik om factuur en specificatie vroeg keken ze me ook heel raar aan zo van: waarom?
en ze vroegen steeds opnieuw wat ik nou wilde, heb maar gewoon steeds standaard antwoordt gegeven: gewoon factuur en specificatie met wat tandarts gedaan heeft. Zonder verder uit te leggen hoe,wat of waarom. Uiteindelijk gaven ze me dan het mailadres van dat bedrijf en zeiden dat zij niks hadden in de praktijk omdat dit niet door hun geregeld wordt. (dacht al dat dat niet kon kloppen)
Maar goed om te weten dat ik recht heb om inzage van mijn dossier! als ik niet binnen een week een reactie krijg over mijn factuur dan zal ik weer teruggaan naar praktijk en vragen of ik kopie van mijn dossier mag. Is er kort want ben er maar 1x geweest.

Ik heb nog gezocht op PNO , maar krijg dit als resultaat:

De volgende woorden uit je zoekterm werden genegeerd omdat ze teveel voorkomen: pno
Je moet minimaal 1 woord als zoekterm opgeven. Ieder woord moet minimaal 4 tekens bevatten en maximaal 14 tekens lang zijn, exclusief jokertekens.
di, 03/01/2011 - 16:02 Permalink
chloe777

*zucht* nou ik heb maar even gebeld met DFA, want had geen zin om mail af te wachten en die zei weer dat ik bij mijn zorgverzekering moet zijn. Ik heb dus net mijn zorgverzekering gebeld en die hebben tot nu toe alleen rekening binnen (en betaald) , en ze krijgen nog de specificatie zeggen ze. Die kan ik dan online inkijken als ik inlog. Maar ik denk dat ik morgen toch nog even terug ga naar de tandarts en dan niet om mijn factuur vraag maar gewoon om alleen een kopie van de behandeling die ik 27 januari gehad heb. Ben benieuwd..
di, 03/01/2011 - 16:25 Permalink
chloe777

Ik heb zojuist even gebeld naar de tandarts, ik dacht :voor ik weer tegen een smoesje aanloop als ik onverwacht daar binnen loop meld ik even vantevoren dat ik mijn overzicht van de behandeling kom ophalen. Ik kreeg een andere assistente dan gisteren aan de lijn dus vroeg ook maar meteen om de factuur en het was nu ineens geen probleem. Ik kon de nota en print behandeling gewoon ophalen..

MAAR wel morgenochtend want zij wist niet hoe ze dat moest uitprinten.. morgen dus maar opnieuw proberen en ik laat me dan niet wegsturen meer.
wo, 03/02/2011 - 09:52 Permalink
chloe777

vancohtend bij de tandarts geweest. Ze konden het weer niet uitprinten, ik zei kunnen jullie het dan niet even copieren en naar me mailen, maar niemand wist hoe dat werkte. Het was de allernieuwste apple en ik weet ook niet hoe dat precies moet dus ben maar weggegaan.
Ze zouden het per post opsturen, maar ondertussen heb ik weer met mijn zorgverzekering gebeld en ze hadden de specificatie. De prijzen had ik al, alleen weet niet welke behandeling bij welke prijs hoort. Hier zijn de ingediende facturen:
19,63
14,47
14,47
46,50
33,58
20,66
33,58
20,66
43,91
20,66
33,58
20,66
25,83

dit zijn de ingediende handelingen:

1x foto
1x foto
1x gebitsreiniging
1x periodiek onderzoek
1x etsen
1x etsen
1x etsen
1x etsen
3x 2 vlaks
1x 3 vlaks
1x fluoridebehandeling (zal wel die korrelige straal zijn geweest)

Ik vraag me af wat 2 en 3 vlaks betekend en waarom er 4x etsen staat, ik weet zeker dat er maar 2 mini gaatjes zijn geboord. Ook lukt het me niet echt de bedragen aan de handelingen te koppelen, er staat namelijk 4x etsen, maar ik zie nergens 4x hetzelfde bedrag staan. Maar kan zijn dat ik niet goed kijk.

Heel graag advies.
do, 03/03/2011 - 13:37 Permalink
Spiegeltje

vancohtend bij de tandarts geweest. Ze konden het weer niet uitprinten
Dat begint ongeloofwaardig te klinken en lijkt meer op onwil om aan het verzoek mee te werken, althans veel moeite wordt er niet voor gedaan. De tandarts is hoe dan ook verplicht de gegevens te geven binnen een redelijke termijn. Als ze niet met systemen weten om te gaan dan is dat geen excuus.

Je kunt het nog een paar dagen afwachten. Anders kun je er aan denken per aangetekende brief (of een per gewone post én een afgeven op de praktijk en zeggen dat je er ook een op de post hebt gedaan ) de factuur op te vragen/

Het is ook van belang te weten op welke tanden en kiezen de behandelingen hebben plaatsgevonden. Die gegevens hebben we nu niet.

Voorbeeldbriefje

Plaats, datum



Verzoek om informatie


Geachte heer/mevrouw (naam tandarts),

Op --- (data noemen) heb ik u verzocht om een afschrift van het patientendossier met betrekking tot de behandeling die ik op ---- heb ondergaan. Tevens heb ik toen gevraagd om een kopie van de factuur die bij de zorgverzekeraar met betrekking tot deze behandeling is ingediend (-- eventueel aanpassen aan de feiten).

Ondanks meerdere verzoeken stel ik vast dat u de gevraagde informatie nog steeds niet hebt aangeleverd. Zoals u weet bent u dat op grond van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) verplicht.

Ik verzoek u daarom de informatie alsnog vóór --- (datum in vullen met redelijke termijn bijvoorbeeld 10 werkdagen) schriftelijk aan te leveren. Mocht u hiertoe niet tijdig overgaan, dan overweeg ik een klacht in te dienen bij de klachtencommissie van de beroepsorganisatie waar u bij bent aangesloten.



Met vriendelijke groeten,


(naam)
do, 03/03/2011 - 14:07 Permalink
chloe777

bedankt voor de voorbeeldbrief!
Ik wacht eerst nog even een paar dagen af en zal maandag sowieso nog een keer de officiele factuur bij het DFA vragen. Mocht dit weer niet lukken dan bel ik in de loop van volgende week de praktijk weer op en als ik dan niet meteen de factuur kan ophalen stuur ik dezelfde dag nog die brief naar de praktijk, want dan ben ik het ook helemaal zat.
do, 03/03/2011 - 17:46 Permalink
chloe777

ps. ik heb er natuurlijk geen verstand van maar volgens mij is linksonder kies nr 12 gevuld.. en boven nr 1 of 2. Volgens mij 1, want in 2 had ik al een vulling.
Zoals ik al zei, ik stond binnen 10 minuten weer buiten..
Is het dan sowieso wel mogelijk dat ik 1x 3 vlaks en 3x 2 vlaks gehad heb? Lijkt mij dat zoiets veel meer tijd kost. En hij zei zelf, je hebt 2 hele kleine gaatjes.. t probleem is dat ik dat niet kan bewijzen..
do, 03/03/2011 - 18:08 Permalink
chloe777

gisteren kreeg ik eindelijk per post de rekening :

C11 1x periodiek preventief onderzoek 19,63
X10 2x bitewing foto 28,94
M59 1x gebitsreiniging uitgebreid 46,50
V12 elem. 26 1x tweevlaksrest. composiet 33,58
V21 elem. 26 1x etsen + onderlaag 20,66
V12 elem. 27 1x tweevlaksrest. composiet 33,58
V21 elem. 27 1x etsen + onderlaag 20,66
V13 elem. 37 1x drievlaksrest. composiet 43,91
V21 elem. 37 1x etsen + onderlaag 20,66
V12 elem. 36 1x tweevlaksrest. composiet 33,58
V21 elem. 36 1x etsen + onderlaag 20,66
M10 1x fluoride applicatie | op indicatie 25,83

totaal: 348,19


voor de tandarts kwam had de assistente tandsteen weggehaald en dat is blijkbaar de 'uitgebreide gebitsreiniging van 46,50!!! Nadat mijn gaatjes gevuld waren zei de tandarts dat de assistent het even schoon zou spoelen, dat was dus blijkbaar die ' fluoride applicatie'

mijn vraag is

1) kan een nieuwe tandarts zien of die gaatjes daadwerkelijk twee en drievlaks gedaan zijn? en wanneer dat gebeurd is? en kan een nieuwe tandarts dit ook nog zien als ik pas volgend jaar ga?

2) heeft het zin tegen de rekening in te gaan? want ik kan nooit bewijzen dat ik maximaal 10 minuten in die stoel heb gelegen en er geen uitgebreide gebitsreiniging heeft plaats gevonden

3) had de tandarts toestemming moeten vragen voor de fluoride behandeling?
zo, 03/06/2011 - 22:38 Permalink
alpifresh

Als dit je eerste bezoek is aan deze tandarts, en er wordt nu al zo gedaan (onduidelijkheid over de behandeling/factuur, kennelijke onwilligheid je hiervan iets op schrift te geven), zou ik op zoek gaan naar een andere tandarts. Zeker ook als ik lees hoe het eerste consult verlopen is.

Het lijkt mij dat er 4 gaatjes in rekening worden gebracht. Als we ervanuit gaan dat er echt maar 2 zijn geboord/gevuld, zijn er OF 2 tanden die hij noemt niet behandeld dus nog gaaf (dat is aantoonbaar), OF 2 tanden zijn eerder al behandeld - en probeert hij die nu op zijn naam te krijgen - en dat blijkt uit het dossier bij je vorige tandarts (ook aantoonbaar).
Volgens mij kun je hiermee wel aantonen dat er iets in de factuur niet klopt.

Als hij werkelijk 4 tanden heeft behandeld, is het een leuke vraag waarom hij die direct bij het eerste bezoek allemaal gedaan heeft, en je niet gevraagd heeft terug te komen. Voor 4 gaatjes lijkt me dat toch een reele optie.
Plus, waarom hij je niet beter heeft ingelicht over de kosten hiervan.

Er bestaat ook de mogelijkheid van een second opinion via je verzekering. Ik vergeet altijd hoe dat ook al weer gaat (er is een bepaalde term voor?), maar het principe blijft dat een andere tandarts het werk beoordeeld van de behandelaar. Die andere tandarts kan dan bijvoorbeeld bepalen of er inderdaad heeft plaatsgevonden wat op de factuur staat. Een heel erg nieuwe en een oudere vulling lijken me wel van elkaar te onderscheiden.
zo, 03/06/2011 - 23:36 Permalink
robinson

Je hebt in ieder geval een korting gekregen van €11,81 :smt003
Weet je niet mer te herinneren waar en hoelang ze geboord hebben?
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat 10 minuten voor een contole, foto's en drie 2-vlaks vullingen en een 3-vlaksvulling onmogelijk is.
Althans niet kwalitatief verantwoord.
En ja, aan de hand van nieuwe bite-wings en klinisch onderzoek zou je kunnen checken of deze restauraties ook daadwerkelijk gedaan zijn.
Een fluoride behandeling alleen duurt al zo'n 5 minuten.
ma, 03/07/2011 - 08:08 Permalink
chloe777

bedankt voor de reacties. Ik kan me herinneren dat hij links boorde, eerst onder en daarna boven en ik weet ook dat het boren nauwelijks 2 minuten heeft geduurd, het waren echt hele kleine gaatjes. Ik voelde helemaal niks. Ik dahct nog toen ik in die stoel lag, dadelijk boord hij gewoon om geld te verdienen. Want ben 28 jaar en heb sinds mijn melktanden gewisseld zijn nog maar 1 gaatje gehad in al die jaren. Dat was dus 1 van die kiezen links boven. Afgelopen december ben ik nog bij mijn oude tandarts geweest en die had ook foto' s gemaakt en niks gezien en 2 weken later kom ik bij mijn nieuwe en heb ik ineens 2 gaatjes.

Maar goed ik heb ondertussen alweer een nieuwe tandarts, alleen even geen geld om daarheen te gaan, dus ik hoop dat en second opinion vergoed wordt. Het liefst ga ik naar mij oude tandarts terug, maar ik ben verhuisd en het is echt te ver weg.

Ik heb mijn zorgverzekering gemaild over een second opinion, dus zij zullen me wel snel bellen of mailen.

Die zogenaamde fluoridebehandeling noemde hij gewoon schoonspoelen en het was ook alleen even op alle tanden en kiezen een korrelige straal zetten die naar tandpasta smaakte en toen moest ik m'n mond spoelen, dat heeft nog geen minuut geduurd. Die maximaal 10 minuten waar ik het steeds over heb ik wel exclusief de foto' s maken.
ma, 03/07/2011 - 10:50 Permalink
robinson

Ik zal mijn mondhygiëniste volgende keer vertellen dat ze ook een M10(=fluoride-bahandeling) in rekening moet brengen wanneer ze de Prophy-Jet gebruikt. :roll:
De oude Bite-Wings toevallig ook meegekregen?
Kan de nieuwe tandarts al een 1e vergelijking maken.
ma, 03/07/2011 - 11:14 Permalink
Spiegeltje

) heeft het zin tegen de rekening in te gaan? want ik kan nooit bewijzen dat ik maximaal 10 minuten in die stoel heb gelegen en er geen uitgebreide gebitsreiniging heeft plaats gevonden

Eerst uw mening geven over de rekening en proberen met de tandarts een oplossing te vinden. Als dat niet lukt kunt u een second opinion laten doen door tandarts buiten de eigen tandartskring (andere gemeente) en bevindingen op schrift laten stellen. Dat kost maximaal circa 100 euro (c28). Daarbij dient de vraag te zijn of de restauraties op de dag van behandeling indedaad zijn uitgevoerd als gedeclareerd. U kunt deze - als u in uw mening wordt bevestigd - aan de trandarts voorleggen en kijken of ie dan over de brug komt. Aangeven dat u mogelijk het klachtentraject ingaat kan helpen.

Te veel gedeclareerde gebitsreiniging en fluorapplicatie is moeilijk hard te maken en blijft mogelijk verzanden in een welles/nietes discussie, alhoewel u natuurlijk hier best een punt van kunt maken.

Uiteindelijk kunt u de zaak voorleggen aan de klachtencommissie (voor bemiddeling of voor een uitspraak). Er gaat voor u wel de nodige energie inzitten en het is nog maar de vraag wat het (financieel) oplevert. Het financiele belang is niet zo groot, alhoewel het voor u best een behoorlijk bedrag kan zijn. En u heeft al een andere tandarts. Kwalijk zou het zijn als blijkt dat om geldelijk gewin in gezonde elementen is geboord. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn om er meer werk van te maken

had de tandarts toestemming moeten vragen voor de fluoride behandeling

Eigenlijk wel, maar de tandarts kan er ook vanuit zijn gegaan dat u impliciet toestemming heeft gegeven. Beetje vaag, maar ik zou hier niet direct een zwaar punt van maken.


NB. Als u denkt er werk van te willen maken een afschrift van het patientendossier opvragen (inclusief foto's) dat - als het goed is - inmiddels bij de nieuwe tandarts ligt. Anders bij de oude opvragen.
ma, 03/07/2011 - 11:22 Permalink
chloe777

Ik heb inmiddels de tandarts een mailtje gestuurd dat de factuur volgens mij niet klopt en uitgelegd waarom, dus ik krijg daar hopelijk snel reactie op. Als hij gaat ontkennen dan laat ik het er gewoon bij zitten , ben nu toch ingeschreven bij een andere tandarts maar ik ga wel mijn foto dan nog opvragen, zodat mijn nieuwe tandarts kan zien of er daadwerkelijk gaatjes waren. Mocht ik erachter komen van niet, dan zal ik er alsnog werk van maken uiteraard.
ma, 03/07/2011 - 13:56 Permalink
vV

wat betreft de toestemming:

Ik neem aan dat door de tandarts verteld is wat ie ging doen. je gaat namelijk niet zomaar boren.. daarmee is voor dat stuk toestemming gegeven, formeel. wel voor het aantal gaatjes wat ie verteld heeft dat ie ging doen, niet voor meer.

Nu is dit een lastige, want als in het dossier staat (en dat kan zomaar) dat dit en dat besproken is, en dat er over kosten gesproken is, doet de exacte tijd dat er gewerkt is er niet eens meer toe...

enige waar een klacht enigzins hard te maken zal zijn is of het al dan niet terecht is dat er geboort is. En als het heel kleine dingen waren , zijn ze wellicht op een foto niet eens zichtbaar. waarbij u dan wel sterker staat. zijn dan zo klein dat boren wellicht met huidige kennis niet eens nodig is, die kleine dingen ga je eerst eens in de tijd vervolgen.
ma, 03/07/2011 - 14:04 Permalink
robinson

Precies,
ik heb zoiets ook wel meegemaakt dat een patient van me naar een andere tandarts ging. Kreeg ik een paar weken daarna een brief van een of andere letselschade specialist. Ik had 8 caviteiten over het hoofd gezien??!!??
Aan de hand van het journaal en de foto's( niet opgevraagd beiden) heb ik dit alles kunnen weerleggen.
Deze "arrested lesions" hoeven niet geboord te worden wanneer je ze goed in de gaten houdt( leterlijk en figuurlijk in dit geval.)
De andere tandarts heeft trouwens een excuus brief gestuurd dat de oorspronkelijke fout bij hem lag en hij op zijn minst de gegevens had moeten opvragen.
Zo zie je maar weer dat niet alles lijkt wat het is.
ma, 03/07/2011 - 16:15 Permalink
mecánico para …

Precies,
ik heb zoiets ook wel meegemaakt dat een patient van me naar een andere tandarts ging. Kreeg ik een paar weken daarna een brief van een of andere letselschade specialist. Ik had 8 caviteiten over het hoofd gezien??!!??
Aan de hand van het journaal en de foto's( niet opgevraagd beiden) heb ik dit alles kunnen weerleggen.
Deze "arrested lesions" hoeven niet geboord te worden wanneer je ze goed in de gaten houdt( leterlijk en figuurlijk in dit geval.)
De andere tandarts heeft trouwens een excuus brief gestuurd dat de oorspronkelijke fout bij hem lag en hij op zijn minst de gegevens had moeten opvragen.
Zo zie je maar weer dat niet alles lijkt wat het is.



me 2

En idd op basis van traject controle foto's die hele meneer (bleek een HBO jurist/kennis van de patient) lekker laten spartelen. Die begon met een claim ipv wederhoor. Best leuk als je dan zegt: mag u wel spreken van uw client? Overigens heb ik nog overwogen om de andere tandarts (die dus wel de boor erin had gerost!!) een oor aan te laten naaien wegens smaad..........maar ik was even met belangrijker zaken bezig.
di, 03/08/2011 - 12:57 Permalink
chloe777

Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat de tandartsassistent mijn mond gespoeld heeft met een prophy-jet, terwijl hij een fluoride behandeling heeft gedeclareerd.
kan iemand mij vertellen wat een normale prijs is voor een spoeling met de Prophy-Jet?
di, 03/15/2011 - 10:27 Permalink
chloe777

oke.. bedankt voor de informatie, ik zal gelijk even mailen waarom hij dat als fluoride behandeling rekent. Niet dat ik antwoordt krijg, ik heb ondertussen al 5 mailtjes gestuurd.
Ik heb ook al gezegd dat als ik volgende week maandag mijn foto niet binnen heb of kan ophalen ik een klacht ga indienen.
di, 03/15/2011 - 13:19 Permalink
mecánico para …

Meteen in het gareel rossen. Door zo'n assistent die met uitgebreid tst en namaak flu aan de slag is, niet gehiinderd door ethiek wordt je het bos in gemanouvreerd......aanpakken die heikneuter.

overigens, een prohpyjet is een link ding in de handen van een leek.......jahaa. kortom, als ze piepen, meteen de certificaten van cursussen van die assistent erbij vragen. (wat zouden ze balen als ik die patient was).
di, 03/15/2011 - 14:38 Permalink
chloe777

en het leuke is, die assistente is dezelfde die niet eens wist hoe ze moest printen.

Op de website van de praktijk staat:

Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk, dat U weet dat wij niet alleen de gehele tandheelkunde onder 1 dak aanbieden, maar dat wij de behandelingen tegen redelijk prijzen kunnen aanbieden.

Wij bij ** leveren onze tandheelkunde ook met 30% gunstiger dan normaal.

Het leven en ook die van mij bestaat niet alleen uit tanden: ik ben misschien zoals sommigen wel weten ook muzikant en heb 3 cd's opgenomen.
(erg fijn om te weten)

wij staan voor vakbekwaamheid en vriendelijkheid, gevoelig, eerlijk, en transparantie, loyaliteit, menselijk, en telkens bereid zijn weer wat bij te leren om het systeem te verbeteren.


Maar goed, ze hebben net de verkeerde, want ik betaal niks en zal net zolang ' zeuren' tot ik antwoordt krijg. Uit het feit dat ze nu al 3 bezoeken, 2 telefoontjes en sinds vanmiddag alweer 6 mailtjes van mij hebben genegeerd, blijkt dat er toch iets aan de hand is.
di, 03/15/2011 - 20:51 Permalink
PatrickRouw

Hoi,

Ik ben in oktober ofzo overgestapt op een nieuwe tandarts en ik had eind augustus nog een behandeling bij mijn oude tandarts gehad. Ik wist dat ik mijn "budget voor het jaar" op had, omdat ik bij die laatste behandeling iets van 30 euro er over zat en dat moest betalen.

Bij mijn nieuwe tandarts had ik een zogenaamde kennismaking. Ik was daar en ze begonnen mijn gebit te controleren. Vervolgens hebben ze een foto gemaakt in z'on apparaat en hebben ze een beetje mijn tanden schoongemaakt. Ik dacht dat is allemaal leuk en aardig en het was klaar.

Nu krijg ik iets meer dan een maand na dato in een keer een rekening. Nu blijkt dat ze die foto's en die reiniging allemaal in rekening brengen. Maar ik vraag me af of dat wel mag. Ze hebben dat zomaar allemaal gedaan en als ze dat met mij overlegd hadden, had ik gezegd, wacht maar tot na de jaarswisseling. Maar nu mag ik dus zomaar die rekening gaan betalen.

Mijn vraag is of dit wel zomaar mag? Want ik zit hier helemaal niet op te wachten.
di, 11/29/2011 - 18:37 Permalink
zel'dovich

Beste PatrickRouw,

Allereerst: het had de tandarts gesierd als deze van te voren even had gezegd wat ie precies van plan was, waarom én wat het zou kosten. Maar tegelijk ook: Bij een eerste afspraak zijn dit gebruikelijke handelingen. U bent in de stoel gaan zitten en er zal u wel gezegd zijn dat er een foto zou worden gemaakt. Dat heeft u laten gebeuren. Dan is het in zo'n geval al snel een zogeheten impliciete toestemming die gelijk staat aan een door u uitgesproken toestemming.. U kunt zich voorstellen dat allemaal niet gratis is. Dat uw "budget" op is, daar kan de tandarts ook niks aan doen. Dus ja, u moet wel gewoon betalen, daar zit niks anders op.
di, 11/29/2011 - 19:18 Permalink
PatrickRouw

Oke, dank je wel.

Blijf dat toch wel een rare regeling vinden. Ze hadden het bijvoorbeeld mijn moeder wel gevraagd of ze een foto wou.
Ik ben ook 19 dus wist ik veel. Ik ben ook gewend dat als ze wat gaan doen dat daar dan een vervolg afspraak voor wordt gemaakt dus ik had het totaal niet verwacht.
di, 11/29/2011 - 19:39 Permalink
tbierhoff

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 10% van alle tandartsen met hun tarieven zijn gestegen en daarnaast publiceren ze dit vaak niet eens op hun website. Hier krijg je problemen mee, ik kwam terug bij mijn tandarts waar ik altijd zit, voor een controle en krijg een rekening thuis van bijna 200 euro. Hierdoor ben ik overgestapt naar een andere tandarts en ben via tandarts.nl terecht gekomen bij tandartsen praktijk ***verwijderd door beheer*. Dit is de goedkoopste in omstreken en de kwaliteit is beter dan bij mijn vorige tandarts. Ze werken hier met de nieuwste technieken en besteden heel veel aandacht en jou.

***** is zeker een aanrader.

Voor alle tarieven check dan even de website.
ma, 01/30/2012 - 13:38 Permalink
vV

praktijknaam verwijderen graag, zie forumregels, die gelden ook voor u!! overigens zegt of een tandarts duurder of goedkoper is geen ene bal, het zijn vrije tarieven nu. Waar het om gaat zijn de zaken die dat hogere tarief mede bepalen, namelijk de kwaliteit van de geleverde dienst.
ma, 01/30/2012 - 14:55 Permalink