Kaakproblemen na het gapen!

Author:
tomasvdb
Posted:
ma, 03/07/2011 - 15:43
Hey allemaal,

ik weet niet of jullie ook verstand hebben van kaakgewrichten of problemen die hiermee kunnen ontstaan, maar wellicht is dit zo. Ik kon geen specifiek forum vinden dat zich hiermee bezighoudt.

Mijn probleem is als volgt: sinds vorige week heb ik een, naar mijn gevoel, dikke rechterkaak en kan ik mijn kiezen eigenlijk niet meer op elkaar krijgen, of het moet met veel geweld en een tikkeltje pijn. Als ik het probeer voel ik duidelijk weerstand. Daarnaast als ik op mijn wang druk, waar ik denk dat mijn kaak 'scharniert', is het gevoelig.

Het is gebeurd doordat ik flink moest gapen. Maar daarvoor heb ik zo'n tien jaar terug een keer een vastzittende kaak gehad, waar ik weer een knakkende kaak aan over heb gehouden.

Mijn vraag is nu eigenlijk: helpt het om gewoon rust te houden? is er iets verschoven? Zitten mijn verstandskiezen in de weg? Kan ik hiervoor terecht bij de tandarts of de huisarts of?

alvast bedankt voor al jullie tips!
tomasvdb

Haha, ik geef je groot gelijk! Ik ben vanochtend bij de tandarts geweest, en hij noemde het een luxatie, mijn kaak is dus uit de kom geschoten en gelijk (gelukkig) ook weer terug erin! Nu zou mijn mond/spieren nog een beetje overstuur zijn. De tandarts gaf me het advies om een splint te laten maken. Deze zou moeten helpen bij het herstelproces.

Naar aanleiding hiervan heb ik nu een paar nieuwe vragen: is een splint echt nodig? Of herstelt mijn mond zich ook vanzelf, maar dan trager, van deze 'luxatie'? Hoe lang zal ik hier ongeveer last van (kunnen) hebben?
di, 03/08/2011 - 09:42 Permalink
TechniekerJeetje

Door die splint stabiliseer je de boel een beetje,waardoor je toch rust houd, wat natuurlijk het herstel zal versnellen. Denk dat dit zonder splint ook wel zou gaan, alleen niet zo snel. Pin me er alleen niet op vast, ik ben geen medicus natuurlijk.
wo, 03/09/2011 - 07:02 Permalink