De eerste vraag was of ik verzekerd ben!

Author:
papagena
Posted:
za, 03/12/2011 - 12:36
Ttz, zo ongeveer toch, toen ik belde voor een afspraak. Ik werk in NL maar woon in België, maar ik ben dus wel in NL zorgverzekerd. Ik vond het wel een beetje een vreemde vraag, in de zin van, wat als ik nu niet verzekerd was, zouden ze me dan weigeren? (Bv stel je bent er met vakantie en krijgt ineens heel erge tandpijn?)

Ik heb niet het meest uitgebreide pakket, dat moet ik misschien even herbekijken (dit terzijde) maar ik kan op zich best alles zelf betalen (prettig is natuurlijk anders maar ik bedoel, het is geen financieel probleem). Ik ken het systeem in NL nog niet zo goed maar ik kan me toch niet voorstellen dat je alleen de behandeling kan krijgen waar je voor verzekerd bent? Zo kwam het wel een beetje over. Ik heb waarschijnlijk een implantaat nodig voor 1 kies (nou ja, "nodig": zonder kan natuurlijk altijd maar ik zou het wel liefst willen), dat wordt denk ik niet vergoed maar ik kan dat best zelf betalen ...
Spiegeltje

Volgens mij is de tandarts alleen verplicht het burgerservicenummer (BSN, voorheen: Sofinummer) te gebruiken. Heb ik ook nooit opgegeven, maar de tandarts weet het wel (staat op nota's). Tegenwoordig wordt meestal gevraagd om een legitimatiebewijs bij het inschrijven: daar staat het BSN namelijk op.

Sommige tandartsen stellen nog extra eisen, zoals het overleggen van "adreslegitimatie" (rekeningafschrift o.i.d.).

De vorige tandarts stuurde de nota naar mijn basisziektekostenverzekering (let wel: was niet aanvullend verzekerd voor tandartskosten). En dan werd het bedrag automatisch afgeschreven terwijl ik de nota niet kon controleren. Alleen achteraf met rompslomp. Kon niet anders volgens de tandarts, bij zo'n antwoord gaan altijd mijn nekharen overeind staan. Dat was een van de redenen dat ik er weg ben gegaan, overigens niet de hoofdreden.
za, 03/12/2011 - 13:37 Permalink
papagena

Welja de conversatie ging zo ongeveer: ik zei dat ik in België woonde, en toen zei de (vermoed ik) receptioniste "ja maar hoe zit dat dan met uw verzekering?". Ze bedoelde het dan vast niet zo maar dat kwam op mij zo'n beetje over van "vergeet het maar als u niet verzekerd bent". (Ik ben trouwens ook in België nog verzekerd omdat ik er nog woon. Moet nog even nakijken hoe ik dit praktisch moet regelen).

Maar kunnen jullie als tandarts dan niemand behandelen die bv met vakantie is en tandpijn heeft of een uitgevallen vulling of zo?
za, 03/12/2011 - 15:27 Permalink
alpifresh

Misschien had de receptioniste nog nooit eerder te maken met een patient die niet in Nederland woont, en had ze gewoon geen idee hoe dat administratief geregeld moest worden. Omdat ze wel weet hoe het met Nederlanders gaat die in Nederland wonen, maar zodra 'België' genoemd wordt, ze de kluts kwijt is?

U zou het rechtstreeks aan haar kunnen vragen: "Waarom vroeg u daarnaar?" en "Wat voor verschil maakt het uit of iemand wel/niet verzekerd is?" Haar antwoord lijkt me wat interessanter om over door te praten dan uw verwondering over deze vraag (al roept hij inderdaad wel vragen op).
za, 03/12/2011 - 16:25 Permalink
vV

Maar kunnen jullie als tandarts dan niemand behandelen die bv met vakantie is en tandpijn heeft of een uitgevallen vulling of zo?

gewoon, kontant betalen.

Is denk ik administratief. Als de praktijk met clearing werkt, dus regelrecht indient bij de zorgverzekeraar, is dat bij een niet in NL verzekerde patient niet mogelijk. En sommige factoringbedrijven kunnen of willen geen rekeingen met buitenlandse adressen in behandeling nemen. Omdat als er betalingsproblemen zijn incasso meestal onhaalbaar is. mar vraag idd eens waarom die vraag gesteld werd... zij weten hoe men de eigen administratie voert, dat weet ik van hen dus niet.
za, 03/12/2011 - 17:03 Permalink
vV

hmm, ik hoef alleen een BSn nr en controle daarop te doen, geen verzekering, mag open blijven.

Als je programma dat echt niet toelaat heb je dus een probleem met buitenlanders? dan zou je kunnen overwegen een ""nep""maatschappij aan te maken in de basisbestanden. altijd wel een oplossing te verzinnen.
zo, 03/13/2011 - 11:03 Permalink
Spiegeltje

Jawel (om met Johan Derksen te spreken), maar de vraag is of het nodig c.q. verplicht is deze te registreren? Veel beter is deze verzekeringsgegevens eventueel te koppelen aan het BSN (het unieke nummer voor elke Nederlander dat ook bij de verzekeraar bekend is).

Blijft de vraag wat je doet met buitenlanders, die geen BSN hebben. Volgens mij gelden voor passanten deze regels niet, maar je zou ook een buitenlander (vlak over de grens) kunnen hebben die een vaste Nederlandse tandarts heeft.
zo, 03/13/2011 - 11:48 Permalink
vV

ook programmatuur zou eu-proof moeten zijn, mijne is dat wel met de diverse mogelijkheden, en weinig beperkingen of verplichtingen bij invoer. Bedenk mij dat BSN ook neit verplicht ingevoerd hoeft, en dat Famed ook nota`s zonder gewoon verwerkt, kan alleen niet gecleared worden. (maar betreft ook mensen met buitenlandse verzekering, dus er kan niet eens gecleared worden).
Betreft dat uitwisselingstudenten , mensen die met vakantie zijn en zo, en die betalen toch direct.
zo, 03/13/2011 - 11:57 Permalink
hermina

Ik heb een verzekering waarbij mijn tandarts niet rechtstreeks kan declareren (als het al te declareren is), ik moet het altijd zelf betalen of voorschieten. Het bedrag wat ik voor een aanvullende verzekering zou moeten betalen weegt absoluut niet op tegen mijn kosten, dus die heb ik niet.
Volgens mij kon mijn tandarts trouwens heel dat verzekeringsnummer niet eens invoeren. En waarom zou hij het überhaupt moeten weten dat is toch iets tussen mij en mijn verzekeraar..
Lijkt me in een aantal gevallen voor de patiënt en tandarts soms wel gemakkelijk, maar toch niet een voorwaarde! Zoals TS ook schrijft: ze kan het wel betalen dus waar zeurt men dan over?
zo, 03/13/2011 - 20:34 Permalink